5W30 of 5W40 in TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

5W30 of 5W40 in TD5

Berichtdoor Gerard4t » 28 Sep 2023, 12:11

Ik probeer inzicht te krijgen in de verschillen tussen diverse oliesoorten. Wat ik tot nu to te weten ben gekomen is dat b.v. 5W40 een wat groter temperatuurbereik heeft dan 5W30. Verder denk ik dat het eerste getal, 5 in dit geval, te maken heeft met de lage omgevingstemperaturen en het 2e getal met de hogere omgevingstemperaturen waarin de auto gebruikt wordt. Voor de TD5 wordt 5W30 aanbevolen, zou daar ook 5W40 in kunnen zonder kans op schade of versnelde slijtage?
Het verschil tussen minerale en synthetische lijkt te zijn dat laatstgenoemde zuiverder is en betere eigenschappen heeft.
Graag jullie ideeën hierover.

Traveller

Re: 5W30 of 5W40 in TD5

Berichtdoor Traveller » 28 Sep 2023, 13:47

Zelf rij ik al bijna 20 jaar met mijn disco TD5, nieuw gekocht en na 5000 km heb ik de minerale inloopolie gewisseld voor synthetische olie van 5W40.
Nu staat de teller op bijna 350.000 km met een te verwaarlozen olieverbruik.

Inderdaad werd destijds door Land Rover een 5W30 olie geadviseerd met de specificatie ACEA A1/B1 een B2 olie kon ook worden gebruikt. Deze olie heeft een lage viscositeit, is brandstofbesparend en geschikt voor "moderatly stressed engines" Van deze olie vond ik de smeerfilm ontoereikend en bleken de specificaties meer geschikt voor een rondje om de kerk. De synthetische olie die ik gebruik heeft de specificatie ACEA A3/B4 Voor high performance engines, including direct injection diesel engines. Eenmaal is de koppakking gewisseld bij 160.000 km, het viel de monteur op dat er geen slijtage zichtbaar was, de hoonsporen in de cilinders waren nog vers en de nokkenas lagering zag er perfect uit. Nu ben ik wel iemand die onderhoud belangrijk vindt en elke 10.000 km de olie en filters wisselt. In ieder geval kan ik olie met de genoemde specificaties aanbevelen. Minerale olie of een half synthetische olie is niet aan te bevelen voor de TD5. Ook is het belangrijk, te weten wat je met je auto gaat doen, waar ga je heen, hete landen of juist richt de Noordkaap in de winter? En sleep je een caravan mee naar zuid-Spanje in de zomer...dan zou ik toch kijken naar een olie met een dikkere smeerfilm bv 10W50 met de genoemde specificaties. Hoe heter de olie..hoe dunner de smeerfilm.

Chris

.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Sep 2023, 13:52

Gerard4t schreef:Ik probeer inzicht te krijgen in de verschillen tussen diverse oliesoorten. Wat ik tot nu to te weten ben gekomen is dat b.v. 5W40 een wat groter temperatuurbereik heeft dan 5W30. Verder denk ik dat het eerste getal, 5 in dit geval, te maken heeft met de lage omgevingstemperaturen en het 2e getal met de hogere omgevingstemperaturen waarin de auto gebruikt wordt.

Het gaat hierbij niet zozeer om omgevingstemperaturen, maar om de temperatuur van de olie zelf (en die is natuurlijk bij koud weer en koude start afhankelijk van de omgevingstemperatuur).
Bij multigrade olieën betekent 5 dat de olie in koude toestand net zo dik of dun (visceus) is als een single grade olie met een dikte van SAE 5 bij dezelfde lage temperatuur. En 30 of 40 betekent betekent net zo dun als een single grade olie van SAE 30 of 40 bij die zelfde (hoge) temperatuur.
Gerard4t schreef:Voor de TD5 wordt 5W30 aanbevolen, zou daar ook 5W40 in kunnen zonder kans op schade of versnelde slijtage?
Het verschil tussen minerale en synthetische lijkt te zijn dat laatstgenoemde zuiverder is en betere eigenschappen heeft.
Graag jullie ideeën hierover.

Ik stop dus altijd een synthetische 5W30 motorolie in mijn Td5 (voorgeschreven), momenteel Kroonoil Duranza LSP 5W-30, ACEA A5/B5, A1/B1, een brandstofbesparende motorolie.
In mijn 300 Tdi gaat ook een synthetische motorolie, een 5W-40, ACEA A3/B4 (Kroonoil Emperol 5W-40)
Een dunnere olie komt sneller ter plaatse bij een koude start, dus minder slijtage, ook kan de oliepomp meer olie rondpompen (liters per minuut, door minder weerstand in de kanalen) wat de koeling van het blok (bepaalde motoronderdelen, o.a. zuigerbodemkoeling) ten goede komt.

Een vergelijk tussen beide motorolieën:
Viscositeit 40 °C, mm2/s 54,50. Duranza
Viscositeit 100 °C, mm2/s 9,90. Duranza
Viscositeit 40 °C, mm2/s 87,40. Emperol
Viscositeit 100 °C, mm2/s 14,40. Emperol

De productbladen met specificaties betreffende de olie zijn wel online te vinden.

De moderne motoren zijn gefabriceerd met nauwe toleranties, een fabrikant schrijft niet voor niets een bepaalde (motor)olie voor.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2023, 14:57

Traveller schreef:... Eenmaal is de koppakking gewisseld bij 160.000 km, het viel de monteur op dat er geen slijtage zichtbaar was, de hoonsporen in de cilinders waren nog vers en de nokkenas lagering zag er perfect uit. Nu ben ik wel iemand die onderhoud belangrijk vindt en elke 10.000 km de olie en filters wisselt. ....

Mijn oude trouwe Td5 landde na een kleine 200.000km in ruim 10 jaar op zijn gepoetste kant.   Hij werd na een uurtje op z'n wielen gezet en door de berger gestart (de les is:  steek, zelfs als je ondersteboven ligt, de sleuteltjes bij je, en zeg daarna dat je niet weet waar ze zijn).
Nadat een liefhebber het wrak weer toonbaar had gemaakt was heel snel duidelijk dat de motor schade had opgelopen door het starten met de olie op de verkeerde plekken.   De restaurerende liefhebber heeft het blok nog opengemaakt en meldde terug dat het er allemaal tip-top uitzag (afgezien van de nare lagerschade).   Hij koos voor een ruilmotor, dat was makkelijker/goedkoper en vooral sneller dan een revisie (wat ie met het originele blok gedaan heeft weet ik niet).

Een andere les op basis van deze ervaring is dat de standaard voorgeschreven olie-specs* én slechts een ± eens in de 20.000 km oliewissel prima voldoet.   De Td5 kreeg naast het normale oliefilter de cycloon-filtering mee juist met de bedoeling dat het olie-ververs-interval naar 20.000 km gebracht kon worden.   Vraag je dan niet te veel van de motor (en dus van de olie) dan kan je het interval gerust nog oprekken.
  *  O ja, als ik al eens tussentijds iets olie bijvulde dan was dat wel 5W40, gewoon omdat ik daar nog een litertje van had.

Wat betreft het oprekken van de verversingsintervallen:  De Wegenwacht heeft in een lang verleden al wel eens een proef gedaan (met de toenmalige Golfjes als ik het goed heb).   Helemaal geen olie verversen (wellicht nog wel een eerste verversing, dat weet ik niet), alleen het filter vervangen en een eventueel laag peil bijvullen.   Dat ging ook goed !
Bij de spoorwegen deed men (vroeger) onderzoek naar de vervuiling van de olie om op grond daarvan intervallen te kiezen die ruim langer waren dan die die door de fabrikant werden voorgeschreven.

Of te wel:  Extra vaak olieverversen is denkelijk niet de belangrijkste actie om je motor een lang leven te geven.   Met wat aandacht warmrijden doet vrijwel zeker meer goed.

Groeten MarcS

Traveller

Berichtdoor Traveller » 28 Sep 2023, 22:26

Of een oliewissel eens in de 20.000 km voldoet is voor eenieder verschillend, leidraad is de wijze waarop de auto gebruikt wordt. Hiervoor heeft Land Rover een tabel ontwikkeld die hierin voorziet, zie hiervoor het onderhoudscontrole formulier.

Het verschil tussen de dikte van een 5W30/40/50 olie bij 40 en 100 graden is belangrijk om de smering tussen cilinder en zuiger optimaal te houden. Niet voor niets voorziet het instructieboekje hierin met een kaart welke olie je bij welke temperatuur dient te gebruiken. Blijven uitgaan van een 5W30 standaardolie die Land Rover voorschrijft voor de TD5 is wellicht bruikbaar voor NL, niet wanneer je echt prestaties verlangt van een auto die als expeditieauto volledig ingericht, dan door de woestijn baggert of in de winterperiode maanden in noord-Zweden rondrijdt. De juiste olie maakt dan het verschil.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2023, 23:57

Traveller schreef:Of een oliewissel eens in de 20.000 km voldoet is voor eenieder verschillend, leidraad is de wijze waarop de auto gebruikt wordt. Hiervoor heeft Land Rover een tabel ontwikkeld die hierin voorziet, zie hiervoor het onderhoudscontrole formulier.

Het verschil tussen de dikte van een 5W30/40/50 olie bij 40 en 100 graden is belangrijk om de smering tussen cilinder en zuiger optimaal te houden. Niet voor niets voorziet het instructieboekje hierin met een kaart welke olie je bij welke temperatuur dient te gebruiken. Blijven uitgaan van een 5W30 standaardolie die Land Rover voorschrijft voor de TD5 is wellicht bruikbaar voor NL, niet wanneer je echt prestaties verlangt van een auto die als expeditieauto volledig ingericht, dan door de woestijn baggert of in de winterperiode maanden in Noord-Zweden rondrijdt. De juiste olie maakt dan het verschil.

Hmm ... afgezien van werkelijk extreme omstandigheden en/of belastingen denk ik dat de LandRover-voorschriften zo gek nog niet zijn.

Waar ik wel in mee wil gaan zijn de extreem-koude situaties ... waarbij je overigens niet per se naar Noord-Zweden hoeft te gaan, zit het mee (of tegen) dan is —20 of kouder ook iets wat je dichter bij huis - bijv. in NO-Frankrijk kan meemaken.   Mijn "Puma" heeft uiteindelijk - vanwege dit soort koude en de problemen die dan kunnen optreden - de "koude landen" modificatie gekregen.
Bij dergelijke temperaturen is het eigenlijk beter om een "motorvärme" (220V of standkachel) te hebben, heb je die niet dan moet je de motor heel rustig warm-rijden (en dat duurt dan best lang).

De extreem-warme temperaturen vrees ik veel minder.   Het gaat immers maar beperkt om de buitentemperatuur, het gaat om de motor-temperatuur.   Qua buitentemperatuur kan je in de Zuid-Europese regionen al heel hoog scoren, vooral als je de luchttemperatuur op radiator-hoogte boven het asfalt meet.
Nu heb ik gelukkig nog geen temperatuur-records in Spanje meegemaakt, wel gewone hittegolven ... en zelfs bij zo'n hittegolf blijkt de radiatorcapaciteit voor gewoon gebruik ruimschoots groot genoeg, ik haal zelfs mijn Radiator-Muff niet meer van de grill, ik rol alleen het "slabbetje" op.   Hoe goed ik ook mijn best doe, het lukte mij niet de visco-fan langer dan eventjes aan het draaien te krijgen (ik had die fan liever draaiend omdat dan de versnellingsbak en dus de tunnel veel koeler blijven).

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 30 Sep 2023, 09:36

verschil min, en syn, vroeger en ik ga terug na A ford, toen hadden ze nog geen synt, dat weet ik, maar het was gewoon weg niet nodig omdat de dingen nog relatief gezien met de hand gemaakt werden, krachten en spelingen waren ok voor die olie, en vergeet niet in die tijd was 100dk erg veel, nu het 5 voudige.
onze oldtimers beginnen al met syn olie, waarom, grotere krachten, en comp. gestuurde machines, waardoor de speling toleranties veel kleiner waren geworden, en de olie het niet voor elkaar kreeg, dus moest een nieuwe olie komen, die een dunnere film laag en die drukken kon hebben, en vwala de synt.
en wat betreft het warm rijden van een td5, ik zelf doe de eerste 4km deze diesel kloppen vermijden, als je heel rustig je gas bediend heb je dit niet .

Traveller

Berichtdoor Traveller » 30 Sep 2023, 12:35

Landmarcs schreef:
Traveller schreef:Of een oliewissel eens in de 20.000 km voldoet is voor eenieder verschillend, leidraad is de wijze waarop de auto gebruikt wordt. Hiervoor heeft Land Rover een tabel ontwikkeld die hierin voorziet, zie hiervoor het onderhoudscontrole formulier.

Het verschil tussen de dikte van een 5W30/40/50 olie bij 40 en 100 graden is belangrijk om de smering tussen cilinder en zuiger optimaal te houden. Niet voor niets voorziet het instructieboekje hierin met een kaart welke olie je bij welke temperatuur dient te gebruiken. Blijven uitgaan van een 5W30 standaardolie die Land Rover voorschrijft voor de TD5 is wellicht bruikbaar voor NL, niet wanneer je echt prestaties verlangt van een auto die als expeditieauto volledig ingericht, dan door de woestijn baggert of in de winterperiode maanden in Noord-Zweden rondrijdt. De juiste olie maakt dan het verschil.

De extreem-warme temperaturen vrees ik veel minder.   Het gaat immers maar beperkt om de buitentemperatuur, het gaat om de motor-temperatuur.   Qua buitentemperatuur kan je in de Zuid-Europese regionen al heel hoog scoren, vooral als je de luchttemperatuur op radiator-hoogte boven het asfalt meet.
Nu heb ik gelukkig nog geen temperatuur-records in Spanje meegemaakt, wel gewone hittegolven ... en zelfs bij zo'n hittegolf blijkt de radiatorcapaciteit voor gewoon gebruik ruimschoots groot genoeg, ik haal zelfs mijn Radiator-Muff niet meer van de grill, ik rol alleen het "slabbetje" op.   Hoe goed ik ook mijn best doe, het lukte mij niet de visco-fan langer dan eventjes aan het draaien te krijgen (ik had die fan liever draaiend omdat dan de versnellingsbak en dus de tunnel veel koeler blijven).

Groeten MarcS

Zoals je weet is bij elke olie van zeg maar 5W30 tot 10W60 de oliedikte bij 100 graden verschillend dit wordt dan weergegeven in mm2/S bij 100 graden. Echter ook de olietemperatuur kan ruim boven de 100 graden uitkomen en wordt de smeerfilm dunner, in die situatie kan dit ontoereikend worden bij een lage viscositeit olie. Zeker wanneer je bij 35 graden in één laag uren door rul zand rijdt heb je geen rijwind voor extra koeling. Gevolg kan ook zijn dat je koelwatertemperatuur gaat stijgen. een goede olie bij koude, is zeker zo belangrijk als bij hitte. Niet voor niets staat die tabel in je instructieboekje.

Groet, Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2023, 16:23

Traveller schreef:Zoals je weet is bij elke olie van zeg maar 5W30 tot 10W60 de oliedikte bij 100 graden verschillend dit wordt dan weergegeven in mm2/S bij 100 graden. Echter ook de olietemperatuur kan ruim boven de 100 graden uitkomen en wordt de smeerfilm dunner, in die situatie kan dit ontoereikend worden bij een lage viscositeit olie. Zeker wanneer je bij 35 graden in één laag uren door rul zand rijdt heb je geen rijwind voor extra koeling. Gevolg kan ook zijn dat je koelwatertemperatuur gaat stijgen. een goede olie bij koude, is zeker zo belangrijk als bij hitte. Niet voor niets staat die tabel in je instructieboekje.

Ik wil die instructieboekjes-tabel niet negeren, maar je moet ook de natuurwetten niet negeren.
De koelvloeistof komt maar weinig boven de 100º (nl een beetje kookpuntsverhoging door de druk in het koelsysteem + een beetje kookpuntsverhoging door de koelmiddel-mix). Als je moet ploeteren in het zand bij 35º gaat eerst de thermostaat open en daarna de visco-fan draaien ... de koelvloeistof blijft onder zijn kookpunt, en zoniet dan heb je een heel ander probleem, namelijk een kokende motor.

Waar je denkelijk meer voor bedacht moet zijn is langdurig file-rijden met een zware aanhanger op een autoweg terwijl de luchttemperatuur boven het asfalt, op radiatorhoogte, tot boven de 50º is opgelopen.

Ik blijf erbij dat het risico op een gebrekkige smering groter is bij de diepvriestemperaturen die we soms aardig dicht bij huis tegen kunnen komen.   De temperaturen kunnen heel ver onderuit zakken, en het duurt lang voordat het blok op een acceptabele werktemperatuur is.   Naar boven toe is er het koelmiddel dat volgens eenvoudige natuurkundige wetten een harde bovengrens kent.   Of te wel: wees voorzichtig bij het kiezen van een "dikkere" motorolie.

Wellicht moeten we het eens vragen aan "JoostKenia" - hij rijdt in Afrika rally met opgevoerde Td5's als ik me niet vergis.

Groeten MacS

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2023, 21:14

Geen idee wat koelvloeistoftemperatuur met de olietemperatuur? ja ik weet dat daar een wisselaar tussen kan zitten.

Maar als ik de VW als voorbeeld neem: de koelvloeistof komt nooit boven de 100 graden uit, ook niet met een dikke kar. De olie temperatuur daarentegen komt bij zwaar werk makkelijk op een 110 graden...... :roll: :roll:

En ik betwijfel of Joost bij rallyrijden veel koude temperaturen tegenkomt waar volgens jouw juist het probleem ligt en niet bij de hoge die je in Kenia hebt....

Kou kennen wij niet. Maat van me rijdt op de ijswegen in Alaska en Canada en die zet soms z'n motor gewoon niet uit als ie gaat slapen om problemen te voorkomen. Dan hoeven ze alleen de achterdiff maar te ontdooien voor ze verder kunnen. Maar die rijden ook met gewone olie uit de standaard specs van Volvo.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”