Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Flaterix
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 Sep 2023, 21:05

Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?

Berichtdoor Flaterix » 27 Sep 2023, 07:25

Zoals ik al schreef in mijn voorstel stukje, dus dat is inmiddels bekend :lol: ben ik me aan het orienteren op aanschaf van een serie 3 109. Die komt ik tegen in diesel en in benzine variant. en dan ook nog verschillende types motoren. Ik heb gezocht naar een draadje waarin voor en nadelen diesel en benzine besproken worden dus als iemand dat draadje weet dan hou ik me aanbevolen. :)

Anders, wat zijn voor en nadelen van de verschillende motoren in een 109? Ik hoor heel graag jullie mening! Het hele verhaal over milieuzones en wel of geen belasting voordelen mag wat mij betreft even buiten schot worden gehouden, maar wie ben ik met 7 geplaatste berichten? ;)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?

Berichtdoor Edward » 27 Sep 2023, 09:07

Diesel: traag als dikke stront in de winter en zeer luidruchtig. Benzine: iets stiller, een fractie minder traag.

Varianten: 4, 6 en 8 cilinders. De 4 cilinder zijn onverwoestbaar in zowel diesel als benzine. 6 cilinder ook maar zeldzamer en onderdelen wordt lastiger. Bovendien kunnen nog maar weinig mensen overweg met een kop-zijklepper. V8 is leuk maar ook zeldzaam en meestal duur. Ook een onverwoestbaar blok, prima te reviseren. Maar in standaard configuratie bijna sloom als een 2.25 4 cilinder benzine bij een flinke slok meer verbruik.

Ik vind de 2.25 benzine 4 cilinder het leukst
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2023, 10:38

Edward schreef:Ik vind de 2.25 benzine 4 cilinder het leukst

Een goed lopende "Petrol" kan opvallend stil zijn (voor zo ver stil en opvallend bij elkaar passen).
Een goede intelligente electronische ontsteking doet veel goeds voor zo'n "Petrol".

Met het huidige steeds kleinere (relatieve) prijsverschil tussen diesel en benzine wordt benzine ook interessanter (een diesel blijft zuiniger, maar je koopt 'm niet voor de zuinigheid).   De steeds strengere regels mbt een diesel in de stad maakt een "Petrol" ook interessanter (ook al koop je geen 4x4 voor in de stad).

Groeten MarcS

Flaterix
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 Sep 2023, 21:05

Re: Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?

Berichtdoor Flaterix » 28 Sep 2023, 14:10

Edward schreef:Diesel: traag als dikke stront in de winter en zeer luidruchtig. Benzine: iets stiller, een fractie minder traag.


Kun je dikke stront in de winter iets toelichten? Ik koop een landrover niet voor de snelheid maar als ik bijvoorbeeld naar de Eiffel rij wil ik dat wel binnen een paar maanden kunnen halen. Aan wat voor soort snelheden moet ik voor de 4 cilinder denken, in zowel Diesel en benzine? Welke soort motor is het makkelijkst in onderhoud voor iemand met weinig ervaring? Minst moeilijk mag ook natuurlijk.
Is er veel verschil tussen 4 6 of 8 cylinders in prestatie?

Waarschijnlijk duidelijk vragen van een leek. Maar moet ergens beginnen :)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2023, 15:15

Flaterix schreef:
Edward schreef:Diesel: traag als dikke stront in de winter en zeer luidruchtig. Benzine: iets stiller, een fractie minder traag.


Kun je dikke stront in de winter iets toelichten? Ik koop een landrover niet voor de snelheid maar als ik bijvoorbeeld naar de Eiffel rij wil ik dat wel binnen een paar maanden kunnen halen. Aan wat voor soort snelheden moet ik voor de 4 cilinder denken, in zowel Diesel en benzine? Welke soort motor is het makkelijkst in onderhoud voor iemand met weinig ervaring? Minst moeilijk mag ook natuurlijk.
Is er veel verschil tussen 4 6 of 8 cylinders in prestatie?

Waarschijnlijk duidelijk vragen van een leek. Maar moet ergens beginnen :)


De traditionele 2,25 NA diesel haalde als ie nieuw was beslist de 100+ km/u (als je geduld had, en liefst de wind mee).   Een wat vermoeide 2,25 NA diesel kan moeite hebben om de vrachtauto's bij te houden.   Met de jaren wordt alles in en rond die diesel ook steeds luidruchtiger:  Is de auto als nieuw dan is er mee te leven, in een oude heb je - zo zegt men wel - gehoorbescherming nodig.

Een 2,25 Petrol is soepeler en ook krachtiger (kijk maar eens naar de "specs")... en als ie in goede conditie is is het een zalfje voor je oren.   Ik zie hier zo nu en dan een Petrol langsrijden ... let op: ik zie 'm ruimschoots voordat ik 'm hoor: een vriendelijke "prrrr" als een snorrende kat/kater.

Groeten MarcS

PS   Ik heb ervaring met een 109 diesel.   Je kon er in een toentertijd normale tijd van Midden-Nederland naar de Haute-Fagnes/rand van de Eiffel rijden ... maar dat was dus wel "toentertijd", dwz toen die 109 nog zo nieuw was dat ie nog in de garantie zat.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?

Berichtdoor dyngo » 28 Sep 2023, 21:27

Ik rijdt wel geen series 3.
Maar een even oude Range Rover uit 1975 met een V8 op LPG.
Net terug uit de Provence, een 3000 probleemloze km in een weekje zon.
Bij de V8 is 120 of 130 een aangename snelheid, gewoon met de oude 4-bak.
Geen vergelijk met die knullige 4-cylinders motoren uit dezelfde tijd.
En al is het een zuipend blok, LPG maakt dat ruimschoots goed.
Bijlagen
IMG_5889(1).jpg


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten