Anders, wat zijn voor en nadelen van de verschillende motoren in een 109? Ik hoor heel graag jullie mening! Het hele verhaal over milieuzones en wel of geen belasting voordelen mag wat mij betreft even buiten schot worden gehouden, maar wie ben ik met 7 geplaatste berichten?
Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?
Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?
Zoals ik al schreef in mijn voorstel stukje, dus dat is inmiddels bekend
ben ik me aan het orienteren op aanschaf van een serie 3 109. Die komt ik tegen in diesel en in benzine variant. en dan ook nog verschillende types motoren. Ik heb gezocht naar een draadje waarin voor en nadelen diesel en benzine besproken worden dus als iemand dat draadje weet dan hou ik me aanbevolen.
Anders, wat zijn voor en nadelen van de verschillende motoren in een 109? Ik hoor heel graag jullie mening! Het hele verhaal over milieuzones en wel of geen belasting voordelen mag wat mij betreft even buiten schot worden gehouden, maar wie ben ik met 7 geplaatste berichten?
Re: Serie 3 109 aanschaf. Diesel of benzine?
Diesel: traag als dikke stront in de winter en zeer luidruchtig. Benzine: iets stiller, een fractie minder traag.
Varianten: 4, 6 en 8 cilinders. De 4 cilinder zijn onverwoestbaar in zowel diesel als benzine. 6 cilinder ook maar zeldzamer en onderdelen wordt lastiger. Bovendien kunnen nog maar weinig mensen overweg met een kop-zijklepper. V8 is leuk maar ook zeldzaam en meestal duur. Ook een onverwoestbaar blok, prima te reviseren. Maar in standaard configuratie bijna sloom als een 2.25 4 cilinder benzine bij een flinke slok meer verbruik.
Ik vind de 2.25 benzine 4 cilinder het leukst
Varianten: 4, 6 en 8 cilinders. De 4 cilinder zijn onverwoestbaar in zowel diesel als benzine. 6 cilinder ook maar zeldzamer en onderdelen wordt lastiger. Bovendien kunnen nog maar weinig mensen overweg met een kop-zijklepper. V8 is leuk maar ook zeldzaam en meestal duur. Ook een onverwoestbaar blok, prima te reviseren. Maar in standaard configuratie bijna sloom als een 2.25 4 cilinder benzine bij een flinke slok meer verbruik.
Ik vind de 2.25 benzine 4 cilinder het leukst
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Ik vind de 2.25 benzine 4 cilinder het leukst
Een goed lopende "Petrol" kan opvallend stil zijn (voor zo ver stil en opvallend bij elkaar passen).
Een goede intelligente electronische ontsteking doet veel goeds voor zo'n "Petrol".
Met het huidige steeds kleinere (relatieve) prijsverschil tussen diesel en benzine wordt benzine ook interessanter (een diesel blijft zuiniger, maar je koopt 'm niet voor de zuinigheid). De steeds strengere regels mbt een diesel in de stad maakt een "Petrol" ook interessanter (ook al koop je geen 4x4 voor in de stad).
Groeten MarcS
Edward schreef:Diesel: traag als dikke stront in de winter en zeer luidruchtig. Benzine: iets stiller, een fractie minder traag.
Kun je dikke stront in de winter iets toelichten? Ik koop een landrover niet voor de snelheid maar als ik bijvoorbeeld naar de Eiffel rij wil ik dat wel binnen een paar maanden kunnen halen. Aan wat voor soort snelheden moet ik voor de 4 cilinder denken, in zowel Diesel en benzine? Welke soort motor is het makkelijkst in onderhoud voor iemand met weinig ervaring? Minst moeilijk mag ook natuurlijk.
Is er veel verschil tussen 4 6 of 8 cylinders in prestatie?
Waarschijnlijk duidelijk vragen van een leek. Maar moet ergens beginnen
-
Landmarcs
Flaterix schreef:Edward schreef:Diesel: traag als dikke stront in de winter en zeer luidruchtig. Benzine: iets stiller, een fractie minder traag.
Kun je dikke stront in de winter iets toelichten? Ik koop een landrover niet voor de snelheid maar als ik bijvoorbeeld naar de Eiffel rij wil ik dat wel binnen een paar maanden kunnen halen. Aan wat voor soort snelheden moet ik voor de 4 cilinder denken, in zowel Diesel en benzine? Welke soort motor is het makkelijkst in onderhoud voor iemand met weinig ervaring? Minst moeilijk mag ook natuurlijk.
Is er veel verschil tussen 4 6 of 8 cylinders in prestatie?
Waarschijnlijk duidelijk vragen van een leek. Maar moet ergens beginnen
De traditionele 2,25 NA diesel haalde als ie nieuw was beslist de 100+ km/u (als je geduld had, en liefst de wind mee). Een wat vermoeide 2,25 NA diesel kan moeite hebben om de vrachtauto's bij te houden. Met de jaren wordt alles in en rond die diesel ook steeds luidruchtiger: Is de auto als nieuw dan is er mee te leven, in een oude heb je - zo zegt men wel - gehoorbescherming nodig.
Een 2,25 Petrol is soepeler en ook krachtiger (kijk maar eens naar de "specs")... en als ie in goede conditie is is het een zalfje voor je oren. Ik zie hier zo nu en dan een Petrol langsrijden ... let op: ik zie 'm ruimschoots voordat ik 'm hoor: een vriendelijke "prrrr" als een snorrende kat/kater.
Groeten MarcS
PS Ik heb ervaring met een 109 diesel. Je kon er in een toentertijd normale tijd van Midden-Nederland naar de Haute-Fagnes/rand van de Eiffel rijden ... maar dat was dus wel "toentertijd", dwz toen die 109 nog zo nieuw was dat ie nog in de garantie zat.
Ik rijdt wel geen series 3.
Maar een even oude Range Rover uit 1975 met een V8 op LPG.
Net terug uit de Provence, een 3000 probleemloze km in een weekje zon.
Bij de V8 is 120 of 130 een aangename snelheid, gewoon met de oude 4-bak.
Geen vergelijk met die knullige 4-cylinders motoren uit dezelfde tijd.
En al is het een zuipend blok, LPG maakt dat ruimschoots goed.
Maar een even oude Range Rover uit 1975 met een V8 op LPG.
Net terug uit de Provence, een 3000 probleemloze km in een weekje zon.
Bij de V8 is 120 of 130 een aangename snelheid, gewoon met de oude 4-bak.
Geen vergelijk met die knullige 4-cylinders motoren uit dezelfde tijd.
En al is het een zuipend blok, LPG maakt dat ruimschoots goed.