Ruitenwisserarm defender 90 blijft los raken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roverstein

Ruitenwisserarm defender 90 blijft los raken

Berichtdoor Roverstein » 18 Sep 2023, 09:41

Hi allemaal,

Enige tijd geleden tijdens mijn reis door Noorwegen ben ik voor het eerst mijn ruitenwisserarmen verloren tijdens een fikse bui. Gelukkig kon ik hem nog terug ophalen. Ik zei nog: "wanneer ik de ruitenwisser op de hardste stand zet ben ik altijd bang dat ie los raakt." Dat had ik natuurlijk nooit moeten zeggen... nog geen 5 minuten later was het feest. Destijds de ruitenwisser met tiewraps en ducttape vastgezet en bij thuiskomst twee nieuwe armen en opzetstukken besteld.

Nu heeft het voor vandaag niet zoveel geregend, dus heb ik het systeem rijdend nog niet kunnen proberen tot vandaag (bij stilstand blijft ie er netjes opzitten). Vandaag moesten de wissers toch aan en na een tijdje, op de snelweg, floep arm er weer af. Gelukkig weinig verkeer maar ophalen was uiteraard geen optie.

Heeft iemand een idee hoe ik dit eens en voor altijd goed kan oplossen? Ik heb nu tijdelijk de oude wisser er weer op met tiewraps.

Erik Peters

Re: Ruitenwisserarm defender 90 blijft los raken

Berichtdoor Erik Peters » 18 Sep 2023, 12:20

Roverstein schreef:........ bij thuiskomst twee nieuwe armen en opzetstukken besteld.

Wat bedoel je met opzetstukken?
RTC4480 of STC987 (afhankelijk van het bouwjaar), want ik denk dat die versleten zijn.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roverstein

Berichtdoor Roverstein » 18 Sep 2023, 13:21

Hoi Erik,

Hartelijk dank voor je reactie. Het gaat inderdaad om de RTC4480 die heb ik dus vervangen tezamen met de wisserarm, het mocht dus helaas niet baten... Heb m nu voor de zekerheid vast gezet met een tiewrappie

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Sep 2023, 17:49

Vreemd, ik ben nog nooit een wisserarm verloren en ik rij toch al wel 45 jaar Land Rover.
Misschien had je de wisserarm er niet goed genoeg opgeduwd/vastgeklikt.
Wel eens gehad dat de vertanding van het hulpstukje versleten was, dan maakt de wisser geen (volle) slag of dat het boutje waarmee het hulpstukje op het asje vast zit was losgelopen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 19 Sep 2023, 05:25

heb dit ook nog nooit gehad in die jaren, bij mij zijn ze als ik ze wil los halen, wel eens mee gemaakt dat ze dat niet willen.
zowel het hulpbusje als het armpje.
maar wat gaat nu los, ik vermoed het armpje van het busje, en niet het busje van het asje, dat moet toch voor zich spreken.
bij montage van de arm moet je hem vergenoeg door cq er op hebben, dit gaat alleen als je de arm open geklapt hebt, en nu gebeurt het wel eens als je hem terug wil doen richting je ruit, dat dat stukje over het busje omklapt of en beetje los schuift, en dan zit hij er niet goed op, remedie, met je duim er goed op drukken en dan terug klappen, en als je er dan aan trekt , mag hij niet los gaan, zitten echt goed vast .

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 20 Sep 2023, 20:31

Begrijp ik het goed dat het deel dat met een stelschroef op het asje wordt vastgezet losraakt?
Bij mijn defender gebeurt dat ook af en toe. Laatst was het weer zo ver, dus tijd om het inbus-stelschroefje vast te zetten, hex 2,5 mm inbussleutel wilde er niet in, er zat wat roest in het schroefje. Toen een 2,5 mm inbussleuteltje vlak en recht afgeslepen om zo scherpe randen aan het einde te krijgen, hiermee met enigszins wiebelende beweging het sleuteltje in het schroefje gedrukt, nu kwam de roest los. Even uitblazen en toen paste een normaal sleuteltje er goed in. Stevig vastgezet. Binnenkort de inbusschroefjes maar eens vervangen door schroefjes met 6-kant kop, daar past altijd wel wat op, het liefst natuurlijk een steek- of ringsleutel, tevens dan borgmiddel gebruiken.
Dat ze los kunne komen is zo gek niet, er staat immers nogal een fors moment op de kelmverbinding als je de lengte van de wisser vanaf het draaipunt tot het einde in verhouding ziet met de plek waar het schroefje zijn werk moet doen, dat is maar een paar mm vanaf het centrum van het asje.

Terug naar “Techniek”