pascal110 schreef:ben net eens naar mijn auto gelopen, maar de middenstand is bij mij continu aan, andere is uit en andere de deur, maar zo moeilijk kan het toch niet zijn, ... .
Bij mijn huidige "Puma" is de middenstand de geschakelde binnenverlichting, de twee uitersten geven continu uit dan wel continu aan.
Zo zie je maar dat je niks voor vanzelfsprekend moet nemen bij een LandRover. Helemaal zeker ben ik er niet meer van, maar ik meen dat het bij mijn 1999 Td5 ook zo was.
pascal110 schreef:laats heb ik gekeken naar de auto, en bleek dat het proeflampje wel branden, via masse en stroom, maar het lampje niet, nee lampje was nog goed, een andere draad als massa verbonden, en ja toen deed hij het, dus massa niet goed, aangezien alles achter de zekering kast bij elkaar komt in een verdeel punt en daar massa maakt op schutbord is daar iets niet in orde, met name dat hij veel via sigaretten aansteker heeft aangesloten ...
Verder was het 12V gebeuren "achter" het dashboard bij mijn oude Td5 een permanent twijfelgebied.
Zo had de voor de radio geschakelde 12V een "zwevend" karakter, waarschijnlijk de som van overgangsweerstanden, pas toen ik die geschakelde 12V ook voor een extra (mini)lampje gebruikte wilde de radio ook "geschakeld" worden, kennelijk wilde de radio om uit te schakelen een solide 0V.
Wil je een betrouwbare 12V aftakken dan kan je beter een aftakking op een "degelijker" punt maken, het makkelijkst is een apart gezekerde lijn direct vanaf de accu.
Groeten MarcS