Mijn Land Rover TD5 110 uit 2005 heeft een klein waterlekkageprobleem bij de overgang van het achterscherm naar het paneel met het schuifraam. Bij regen heb ik er eigenlijk geen last van, maar bij het wassen van de auto wordt het duidelijk dat de schuimrand niet meer goed afsluit en er net wat water naar binnen komt.
Ik overweeg om een kitrandje buiten aan te brengen als praktische oplossing. Voordat ik dit doe, heb ik online gezocht, maar ik kon niets specifieks vinden. Wellicht is er een goede reden waarom dit niet veel wordt gedaan.
Zijn er mensen hier die argumenten hebben om het wel of niet te doen? Ik zou graag jullie advies horen voordat ik verder ga.
Alvast bedankt!
Kitrandje?
-
Landmarcs
Re: Kitrandje?
Steven-over-land schreef:Ik overweeg om een kitrandje buiten aan te brengen als praktische oplossing. Voordat ik dit doe, heb ik online gezocht, maar ik kon niets specifieks vinden. Wellicht is er een goede reden waarom dit niet veel wordt gedaan.
Zijn er mensen hier die argumenten hebben om het wel of niet te doen?
Tja, mijn oude 1999 Td5 had een vergelijkbaar probleem (maar dan erger) en dat al ruim binnen de 10 jaar.
Bij mij betrof het een 110 HardTop en daarbij was met name het schuimrubber achteraan, dus links en rechts naast de achterdeur al zover heen dat (ook) de body-capping aan het hemelen was. Bij een stevige regenbui liep het water naar binnen, in het donker was het goed met een zaklamp aan de andere kant zichtbaar te maken.
Nu had mijn 110 verschillende serieuze winters achter de rug - met meer dan de NL-koude, en zo nu en dan dooi. Nadere beschouwing van de kier leerde dat ijs in die kier klem kwam te zitten - met wat herhaald vriezen, dooien en weer verder vriezen gaat het opgesloten ijs zich steeds meer afzetten tegen de beklemming en zoekt dan een weg door of langs het schuimrubber. Water dat eenmaal opgesloten tussen schuimrubber en carrosserie zit duwt het schuimrubber steeds verder los.
De kier netjes dichtzetten met MS-polymeer leek mij toen de beste (en snelste) oplossing. Het werkte goed.
Eerder had ik wel gehoord dat je het schuimrubber niet van buiten moest afdichten, dit werd gezegd met de suggestie dat het schuimrubber met name aan de buitenkant moest "ademen" - de basis-regel is dat de dampdichtste laag aan de warme kant moet zitten, deze basis-regel zou dichtkitten "verbieden".
Bij mijn huidige 110 heb ik de "heuplijn" direct dichtgekit, er zat wel ander schuimrubber tussen, maar ik vertrouwde dit schuimrubber net zo min. Ook bij mijn huidige 110 waren er verschillende plekken waar ijs zich gemakkelijk klem kon zetten.
Grappig was dat wat later mijn inmiddels vaste monteur vroeg naar wie die kitrand had gezet. Ikzelf dus ... hij zei dat hij het bij nieuwe auto's meermaals had gedaan omdat het vroeger of later toch ging lekken. Ik heb overigens onlangs een deel van de kitrand vernieuwd: de LandRover is beweeglijk in de heupen, de kitrand kan als ie wat magertjes is loskomen.
Het interessante is dat ik alleen positieve reslutaten zie: geen lekkage, geen wegroestende body-capping, en natuurlijk een nette gladde kitrand en geen mos en algengroei in de heuplijn.
De enige goede reden om het niet te doen is misschien de klus zelf. Je moet er even wat tijd voor nemen, liefst de gladde delen afplakken, de kit aanbrengen en daarna heel zorgvuldig de kitnaad glad/licht hol afwerken, afplaktape weghalen en nogmaals de naad afwerken, en die laatste stappen ook nog eens vlot.
Overigens loont het ook om de montage van de opbouw te checken. Bij mijn huidige 110 begon ik na een paar jaar ongewone geluiden van achter te horen. Een nadere inspectie leerde dat verschillende moeren los zaten, één was zelfs verdwenen. De HardTop zal er niet gauw afwaaien maar met de tijd komt alles wel "op losse schroeven te staan", voor je het weet is het een wankel bezit.
Groeten MarcS
Kitten is een prima oplossing. Het verhaal over afsluiten geld voor een huis, niet voor een auto die plaatwerk van minder dan een mm heeft en dus zowel binnen als buiten zeiknat wordt van de condens en regenwater.
Daar zul je echt geen vochtophoping of condensatieplek veroorzaken. Iig niet meer dan dat ie zelf al doet........
Daar zul je echt geen vochtophoping of condensatieplek veroorzaken. Iig niet meer dan dat ie zelf al doet........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Kitten is een prima oplossing. Het verhaal over afsluiten geld voor een huis, niet voor een auto die plaatwerk van minder dan een mm heeft en dus zowel binnen als buiten zeiknat wordt van de condens en regenwater.
Ik zou bijna zeggen "Precies".
Natuurlijk veroorzaak je nieuwe/andere problemen met een simpele kitrand. Ben je bezorgd over het vooral theoretische probleem dan zet je ook een kitrand aan de binnenkant (ik geef het je te doen), of nog ingrijpender: je lift de opbouw om de schuimrubber-rand integraal aan te pakken (vervangen door een beslist dampdichte kwaliteit - daarna kan/moet je alsnog de buitenkant afkitten).
Overigens kan je met het afkitten nog een tweede winst binnenhalen. Niet zelden blijkt de schuimrubber-afdichting niet zo dicht als gehoopt - met name daar waar het schuimrubber moet aansluiten op zaken als deurrubbers. Zelfs een klein gaatje blijkt een enorme herrie-maker. Alle suizende/ruisende (denk bijv aan het huidige regenweer, incl het extra banden-geluid op de natte weg), en brommende geluiden vinden via een klein gaatje een weg naar binnen, en ... die kleine puntbronnen werken daarna als een soort luidsprekertje.
Groeten MarcS
PS We mogen blij zijn met de uitvinding van de MS-polymeer-kitten. Het is weliswaar bij tijd en wijle hinderlijk lieder-spul, eenmaal goed aangebracht heeft het een enorm lange levensduur. Je kan er bijv ook de onhandige opklem-raammontage - zoals nog lang bij de Defender-achterdeur gebruikt werd - mee verbeteren: na een paar jaar wordt de rubber-montage-band bros, geheel vervangen is de officiële aanpak, het brosse rubber wegbreken/steken en afwerken met een net kitrandje werkt ook, het stelt een ingrijpender aanpak met vele jaren uit.
PS2 Er is minstens één toepassing waar MS-polymeer kennelijk niet voldoet: Wil je grotere emailles op een RVS ondergrond plakken en deze (kunst)werken buiten tentoonstellen dan blijkt de lijmverbinding op de langere duur tekort te schieten. Met "ouderwetse" siliconen-kit gaat het wel goed.
-
Steven-over-land
Dank voor jullie reacties. Gelukkig is het niet complexer dan ik dacht. Ik ga er een keurig randje langs leggen volgens de methode van Landmarcs. Dit heb ik al heel vaak gedaan met een superstrak resultaat.
Ik denk dat ik meteen ook de rand onder de voorruit meeneem. Hetzelfde principe, toch?
Ik denk dat ik meteen ook de rand onder de voorruit meeneem. Hetzelfde principe, toch?
-
Landmarcs
Steven-over-land schreef:Ik denk dat ik meteen ook de rand onder de voorruit meeneem. Hetzelfde principe, toch?
Het principe is gelijk, de klus is lastiger: je kan er niet zo comfortabel bij (de "waistline" is bovendien een handig gootje en dus makkelijker strak, dwz iets hol, af te werken). De betrekkelijke "winst" is dat je tegen de "goot" onder de voorruit iets minder precies hoeft te werken. Misschien krijg je iets makkelijker een strak resultaat als je een hulpstukje maakt dat langs de "goot" kan glijden, dan kan je zowel de kitspuit als het modelleer-spateltje er gelijkmatiger langstrekken.
Overigens zijn er kennelijk grote verschillen in de kwaliteit van de afdichtband die LandRover bij de eerste montage gebruikte. Bij mijn oude (1999) Td5 was die band binnen een beperkt aantal jaren op de hoeken al enigszins weggedrukt en had ik ruim binnen de 10 jaar al de eerste roest rond die bekende roest-hoeken — bij mijn 2010 "Puma" lijkt de afdichtband zijn functie serieuzer te nemen, na 13 jaar lijkt ie nog steeds netjes z'n werk te doen*.
* Wellicht speelt hier ook een iets betere plaat- en/of lak-werk kwaliteit een rol. Ik zie bij de Td5 Defenders vaker dat het lakwerk de veroudering kennelijk maar moeilijk overleeft. Het blijft een vermoeden want je moet het leeftijdsverschil meetellen.
Groeten MarcS
Bij mij 130 was het randje onder het raam prima! Geen enkele lekkage. Dat hoefde ook niet want er hing altijd een dikke druppel aan ieder van de bouten van de koppelstukken van raam en schutbord. Zo had ik toch altijd natte matten. Zo als het hoort.

Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:.... toch altijd natte matten. Zo als het hoort.
Natte matten kan ook het gevolg zijn van een slecht gemonteerd ruitrubber, of gewoon condens tegen het dak - condens die dan via de binnen-dakgootjes naar voren loopt.
Bij mijn oude trouwe Td5 was zowel het ruitrubber als het schuimrubber een oorzaak. Eenmaal een steen door de voorruit en een nieuwe ruit + nieuw ruitrubber en ineens veel minder lekkage. Het schuimrubber onder het voorruit-raam was bij de oude Td5 van dubieuze kwaliteit, het ging "openstaan", vrijwel zeker een proces dat als het eenmaal begint door een wisselend buitenklimaat (met name vorst) snel verergert. Ik keek gister nog eens naar het inmiddels 13 jaar oude "Puma" schuimrubber en dat toont nog maar weinig tekenen van veroudering.
Groeten MarcS