Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RickPrust
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Apr 2023, 18:53

Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor RickPrust » 15 Jun 2023, 17:12

hey iedereen,
na een maandje terug een Lightweight (24v) gekocht te hebben, ben ik langzaam aan bezig met het rijdend krijgen van dat ding. Vandaag bezig geweest met de ontsteking, want de vorige eigenaar heeft r n elektronische verdeler van britpart en n omvormer van 24v naar 12v op geknutseld, maar dat leverde toch wat problemen.
De verdeler draait netjes zoals ie hoort en bij de ontsteking komt netjes 12v, maar ik krijg geen vonk op de bougies. Heb al gekeken of ie direct van de bobine op t blok wel vonk, maar dan geeft ie alleen een mini-vonkje zodra ie ophoud met "starten". Ook word de bobine zo heet dat ik bijna m'n fikken r aan brandde toen ik m na proberen te starten aanraakte.
Iemand een idee wat t probleem is, en hoe ik t kan verhelpen?
"A willing man will find a way"

1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor Weel240 » 18 Jun 2023, 16:27

Hallo Rick,

Ik heb in mijn ex Mod 109 pickup truck 24volt ook een substeem 12 volt ingebouwd. Dan kun je 'normaal' verkrijgbare onderdelen gebruiken. Eerste vraag is je bobine, is die 12 volt? Ik heb bij mij een elektronische Brittpart verdeler gemonteerd en een nieuwe blauwe Bosch bobine en ook nieuwe bougies en kabels. De. Nummers kan ik voor je opzoeken, maar dat lukt pas vanaf dinsdag (geen wifi hier).

Wat ook aan te bevelen is een centraal massa punt te maken met draden naar de verdeler, bobine en massa omvormer.
Je geeft aan erg hete bobine, mogelijk is dit een 12volt type met voorschakel weerstand, aangesloten zonder die weerstand,
Ik had in het begin ook bobine gedoe, met die blauwe Bosch was het over

Succes Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

RickPrust
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Apr 2023, 18:53

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor RickPrust » 20 Jun 2023, 14:19

Hey Peter, bedankt voor de tips. Op die vanij zit idd ook zon 24 naar 12 omvormer the. Heb al een nieuwe bobine besteld, die komt ergens deze week binnen. R zit een electronische ontsteking van paddock (zal dus ook wel britpart zijn) op. Een vraagje, wat voor omvormer heb jij er op zitten?
Zal ook eens kijken of er inderdaad een voorschakelweerstand op zit, klinkt als een goeie optie.
Bedankt!
"A willing man will find a way"

1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine

RickPrust
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Apr 2023, 18:53

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor RickPrust » 20 Jun 2023, 15:39

Zou je me ook een foto kunnen sturen van de bedrading? Die van mij is all over the place lijkt t. Contact en massa naar de transformator, tranformator + en - naar + en - van de bobine, en van de bobine + en - naar de + en - van de verdeler. Volgens mij mis ik hier ergens een massa :|
"A willing man will find a way"

1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor Weel240 » 23 Jun 2023, 18:30

Hoi Rick,

Ik ben onderweg naar huis en heb hier de gegevens, niet voldoende in ieder geval.
Verwacht je uiterlijk maandag 3 juli de gegevens te sturen.

Groet
Peter

IMG_0156.jpeg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

RickPrust
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Apr 2023, 18:53

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor RickPrust » 29 Jun 2023, 22:14

Top, dankjewel. Zal ze ff bestuderen. Ben onderhand ook zelf iets verder gaan zoeken. Gekeken naar de bobine en de verdeler zelf, maar kan daar niks fout vinden. Begin steeds meer het idee te krijgen dat de trafo niet genoeg power levert op 12v om de bobine te laten vonken. Mogelijkheid?
"A willing man will find a way"

1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jun 2023, 15:14

RickPrust schreef:Top, dankjewel. Zal ze ff bestuderen. Ben onderhand ook zelf iets verder gaan zoeken. Gekeken naar de bobine en de verdeler zelf, maar kan daar niks fout vinden. Begin steeds meer het idee te krijgen dat de trafo niet genoeg power levert op 12v om de bobine te laten vonken. Mogelijkheid?

Vlgs mij < ik ben geen benzine-man > is de betere oplossing om de bobine etc op 24 V te laten werken, en alleen de electronische ontsteking een aangepaste spanning te geven.   Van mijn broertje weet ik dat de 123-ignition zelfs op een USB-spanningsregelaartje werken (dus met 5 V en een bescheiden stroom), de (24 V) bobine krijgt dan gewoon de 24 V boordspanning (met als voordeel dat die 24 V tijdens het starten maar weinig inzakt).

Alternatieve oplossing is een extra 12 V accu - die je dan met 24=12 V laadt (dmv een slim doosje met electrickery waarmee je een goed geladen en gescheiden 12 V accu krijgt).  
Die extra accu gebruik je dan voor het 12 V ontstekingssysteem (en eventueel ook voor andere 12 V zaken als een radio) — voordeel is dan dat de ontsteking altijd de volle 12 V krijgt en helemaal geen last heeft van een inzakkende boordspanning tijdens het starten.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor Weel240 » 01 Jul 2023, 12:27

Ik heb een 12 volt sub circuit gemaakt met deze 24 volt 12 volt omvormer, capaciteit 10 ampere is ruim voldoende.
De ontsteking, elektrische benzine pomp, navigatie draaien probleemloos met deze capaciteit.

IMG_0400.jpeg


Rest vd gegevens volgt maandag as,

Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

RickPrust
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Apr 2023, 18:53

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor RickPrust » 03 Jul 2023, 13:40

Landmarcs schreef:Vlgs mij < ik ben geen benzine-man > is de betere oplossing om de bobine etc op 24 V te laten werken, en alleen de electronische ontsteking een aangepaste spanning te geven.   Van mijn broertje weet ik dat de 123-ignition zelfs op een USB-spanningsregelaartje werken (dus met 5 V en een bescheiden stroom), de (24 V) bobine krijgt dan gewoon de 24 V boordspanning (met als voordeel dat die 24 V tijdens het starten maar weinig inzakt).


Ik dacht dat de originele Bobine ook 12v was, omdat LaRo het niet voor elkaar kreeg om een 24v bobine te maken? dus 24v bobine over de accus, en met een trafo de ontsteking?
"A willing man will find a way"

1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Geen vonk, wel een draaiende verdeler (Series 3 Lightweight 24v)

Berichtdoor Weel240 » 03 Jul 2023, 16:48

Ha Rick, zoals beloofd

InkedIMG-0620.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten