Luchtvering ja of nee

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Lonnekedekok

Luchtvering ja of nee

Berichtdoor Lonnekedekok » 13 Jun 2023, 21:54

Hoi,

We hebben onze defender 110, 2011, laten ombouwen. Er zit nu een hefdak op en keuken, gullwing, etc. Al met al een heel gewicht toegevoegd. De auto zwabbert dan ook en helt beetje over naar links. Wellicht nieuwe vering nodig. Ik vraag me af op luchtvering een slimme optie is. Wie heeft hier ervaring mee? Tips?

Dank en groet ,
Bart

Edward

Re: Luchtvering ja of nee

Berichtdoor Edward » 13 Jun 2023, 23:20

Ja, ervaring mee.

Twee opties:

1: extra balgen die in de bestaande veren geplaatst worden. betaalbaar, effectief en simpel. Op een reisauto is dat laatste een groot goed. Een set reserve is geen gewicht en neemt weinig plek in. Mijn keuze

2: complete set luchtvering. De stalen veren worden dan vervangen voor balgen en je rijdt compleet op lucht. Het rijdt veel comfortabeler, hoogte is instelbaar en de betrouwbaarheid is oké. maar het is een veel ingewikkelder systeem met balgen, hoogteschakelaars, luchtleidingen, kleppen, etc.

Belangrijkste is het prijsverschil. Paar honderd euro versus paar duizend euro 4 geloof ik. Dat prijsverschil vind ik het niet waard. Ik heb liever simpel en goed genoeg met maximale betrouwbaarheid versus het ultieme comfort met de bijbehorende gevoeligheden.

Dan kun je net zo goed een Range Rovert kopen :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lonnekedekok

Berichtdoor Lonnekedekok » 14 Jun 2023, 00:03

Dank! Ga ik mee aan de slag

Groet
Bart

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 14 Jun 2023, 05:04

een heel gewicht toegevoegd ?. zwaberen ?
ik heb ook een 110 met hefdak zelfs zonder staby. geen last van. zelfs als ik er nog een 4a500kg in leg.
zou niet ergens anders iets fout zijn.
is al geen leuke auto om uit te wijken, of zoiets,
zal niet de eerste zijn die om gaat, meestal heeft topgewicht iets te doen ermee.
lucht veren, pompen , zacht hard. welk comfort, lek gaan enz enz, te veel factoren , en veel te duur.
standaard in orde maken. door bijv hd veren. top gewicht verminderen.

paul k

Berichtdoor paul k » 14 Jun 2023, 08:08

Onze 130 camper heeft een aardig gewicht ( zo'n 3 ton), beschikt over een hefdak, waardoor er een relatief groot gewicht hoog op de auto. Ik heb in de veren airbags gemonteerd die, icm stevige spiraalveren, voor een mooie stabiele wegligging zorgen.
De luchtvering heb ik ook al eens naar gekeken, maar er zitten, naast de prijs veel nadelen aan, er "steekt "van alles uit dat kan blijven hangen.
De "balgen"in de veren heb ik er nu zo'n 3 jaar en 50k aan km's in en eea uitgeprobeerd met verschillende instellingen. Deze instellingen zijn eenvoudig te regelen met de ventielen die dezelfde zijn als de auto ventielen ( banden dus ;) ) De stabilisatiestang heb ik niks aan veranderd. Daar zijn overigens ook mooie oplossingen voor. Verstelbare exemplaren die je, afhankelijk van behoefte aan stabiliteit, ondergrond, comfort en uiteraard persoonlijke voorkeur, kan instellen.

Kortom, met een uurtje heb je de balgen in je veren geplaatst, ff lucht er in en rijden maar!
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 14 Jun 2023, 17:16

Ik heb deze balgen ook en nog steeds uiterste tevreden mee. Extra hoogte, stabiliteit en of laadvermogen kun je voor alle omstandigheden personaliseren.

Ik heb zelfs nog een nieuwe ongebruikte reserve set liggen voor de verkoop. Zit nog in de verpakking inclusief alle toebehoren.
Stuur me maar een persoonlijk bericht bij interesse. Mag voor een leuk prijsje weg.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jun 2023, 18:00

RaRo74 schreef:Ik heb zelfs nog een nieuwe ongebruikte reserve set liggen voor de verkoop. Zit nog in de verpakking inclusief alle toebehoren.
Stuur me maar een persoonlijk bericht bij interesse. Mag voor een leuk prijsje weg.

Eh, natuurlijk voor een RRC neem ik aan, met 6" diameter (achter)veren.
De achterveren van een 110/130 zijn afwijkend van diameter (7"), dus ik denk niet dat de set gaat passen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2023, 11:21

Lonnekedekok schreef:We hebben onze defender 110, 2011, laten ombouwen. Er zit nu een hefdak op en keuken, gullwing, etc. Al met al een heel gewicht toegevoegd. De auto zwabbert dan ook en helt beetje over naar links. Wellicht nieuwe vering nodig. Ik vraag me af op luchtvering een slimme optie is. Wie heeft hier ervaring mee? Tips?

Ik weet niet welke veren er nu onder zitten.   Als het om een 5-deurs 110 gaat zo het maar zo kunnen dat er achter de "luxere" drietrapsveren onder zitten.   Tweetrapsveren zijn dan een betere keuze omdat je dan een langere veerweg hebt bij de zwaardere "veerconstante".   Onder mijn 110 HardTop van 2010 zaten wél stabilisatorstangen (waarvan ik die achter naar tevredenheid* heb afgenomen), en ik heb juist gekozen voor die drietrapsveren vanwege het doorgaans gering ladinggewicht.

*  Enige minpuntje is wellicht dat ie bij het steil en snel dalen op een bochtige weg wellicht iets minder voorspelbaar stuurt, steil en snel dalen is evenwel toch geen handige combi met een topzware auto van ruim 2 ton.

Een andere factor mbt het "zwabberen" kunnen de banden zijn. Ten eerste: zit er wel genoeg lucht in. Bij de "Puma" zit er een stickertje in de deur met de nieuwere hogere bandenspanningen (vroeger deed men veel minder lucht in de banden om de toen veel stijvere banden toch wat comfort te laten geven). Ten tweede: sommige banden zijn nu eenmaal "zwabberiger" als andere. Ikzelf was bijv. bepaald niet blij met de Michelin Latitude Cross 7.5x16 — veel te zwabberig, zelfs de oude Michelin XPC was beter. Ik ben inmiddels groot fan van de Continental Cross Contact AT (na enige slijtage wel een zachte hum, en geen winterband), en van de Nokian Hakkapeliithakkata LT2 (winterband), beide in 235/85x16 op HD velgen. NB Bij beide doe ik met name achter wat meer lucht: dat maakt de band wat stabieler.

Groeten MarcS

PS   Zowel mijn achterstabilisatorstang als de oude tweetrapsveren zijn "in de aanbieding".

jbladel

Berichtdoor jbladel » 15 Jun 2023, 13:18

Ik heb zelf foam cell pro schokbrekers met bijbehorende veren van Ironman 4x4, maar hoor goede verhalen over luchtvering.
Zowel online:
https://www.youtube.com/watch?v=klgfJ3r ... arOverland

Als van Egbert Jan van de LRCH magazine redactie.

Welke route je ook gaat, voor een reisauto zou ik sowieso gaan voor een 'bewezen' optie van een goed erkend merk. Normale en luchtveren van Alieexpress zullen het beide ongeveer even goed doen als je begrijpt wat ik bedoel :lol: :lol: .
Luchtvering heeft twee grote voordelen tov traditionele ophanging, namelijk dat je de vering kan aanpassen aan het gewicht van je auto, en dat je de camper (binnen bepaalde limieten) recht kan zetten.

Als je het hebt over een omgebouwde auto ga ik er van uit dat het gewicht niet enorm zal schommelen, dus kun je eigenlijk prima uit met (potentieel verzwaarde) 'standaard' veren en schokbrekers.
Of je het automatisch 'recht zetten' van de camper van toegevoegde waarde vind zal een beetje van jezelf afhangen. Ik ben tot nu toe altijd in staat geweest om een relatief vlak stuk grond te vinden om de daktent uit te zetten, maar als je vaker wat 'spannendere' kampeerplekken uitkiest kan het een groot voordeel zijn.

Ik heb van zowel Egbert Jan als Stephy en Leigh (GrizzlynBear overland) begrepen dat het rijcomfort van luchtvering ongeëvenaard is, als je vaak op plekken komt met wasbord dus misschien wel de moeite waard.

Dat gezegd hebbende rijdt bijna iedereen met 'standaard' vering en gaat dat al jaren goed, dus om relatief comfortabel op reis te kunnen hoef je zeker geen luchtvering te installeren. Je kan een hoop diesel kopen voor de meerprijs die je uitspaart als je een goede 'traditionele' kit pakt ipv luchtvering, maar als het in je budget valt zou ik het zeker overwegen.

Marc maakt wel een legitiem punt, luchtvering is complexer dan traditionele vering, dus als je het monteerd op een reisauto is het wel verstandig om je even in te lezen in hoe het systeem werkt. Mocht er dan wat mis gaan, kun je hopelijk zelf het onderzoek doen om te kijken wat er dan exact kapot is.
Dat luchtvering onbetrouwbaarder is komt volgens mij met name door de vele sensoren die je in moderne auto's met luchtvering ziet. Een nieuwe defender die een probleem denkt te hebben met de luchtvering zal je waarschijnlijk niet verder laten rijden. Daar heb je met een oude defender niet zo veel last van.
Goed, een luchtveer is kwetsbaarder dan een standaard veer, en als ze lek gaan heb je inderdaad een probleem. Maar de kans dat dat probleem zich voordoet is niet zo heel groot, als ik even kijk naar hoeveel mensen outback Australië overleven met luchtvering, moet dat voor jou ook zeker mogelijk zijn.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

dyngo

Berichtdoor dyngo » 15 Jun 2023, 14:56

Late 'classic' SE Range Rovers hadden luchtvering standaard.
Rijdt geweldig als het werkt, vooral op die gatenkaas wegen hier in Belgie.
Ik heb veel van die autos gekocht voor handel in NL.
Luchtvering was bijna altijd een beetje of helemaal niet in orde.
Kleppenblok zei iedereen.
Kon er wel altijd meer rijden, dat was het voordeel van minder electronica.
Maar gewone stalen veren kunnen eigenlijk niet stuk, ik weet wel wat ik zou kiezen ..

Terug naar “Techniek”