Luchtvering ja of nee

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Luchtvering ja of nee

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2023, 15:12

jbladel schreef:Ik heb zelf foam cell pro schokbrekers met bijbehorende veren van Ironman 4x4, maar hoor goede verhalen over luchtvering.

Schokbekers doen in principe weinig aan het zwabberen (aangenomen dat het niet om nadeinen gaat).
Mijn 2010 Defender bleek standaard al een gasgevulde schokbreker te hebben, door die gasvulling draagt de schokbreker iets extra aan de veerwerking bij (zonder tegendruk wordt ie langzaam iets langer).
Er zijn schokbrekers met meer (veer)druk, maar het is een dure route als de originele schokbrekers verder nog deugen (en dat zou maar zo kunnen, zo snel verslijten ze niet).

Als het niet aan de banden ligt - die optie moet je niet uitsluiten - dan is de oplossing met losse hulpveer-luchtbalgen denkelijk eerste keus.   Een prima "poor-mans" oplossing die al velen toegepast hebben, fool- en fail-proof, en bovendien instelbaar naar eigen inzicht.

Ga je naar "instelbare" stabilisatorstangen dan moet je inlezen en/of laten voorlichten door iemand die er in doorgeleerd heeft (en dus niet door een willekeurige verkoper met verkoopbelangen).   Een stabilisatorstang alleen achter vergroot bijv. de kans op uitbreken achter, het woord "stabilisatorstang" suggereert ten onrechte een stabieler weggedrag.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 15 Jun 2023, 16:53

Nee hoor :lol:

Ook geschikt voor:

Specifications and additional product informationDefender 2007-2016 - 90" ONLY - Quantity Required - 1
Defender 1983-2006 - All models from VIN HA455946 - Quantity Required - 1
Defender 1983-2006 - All models from VIN HA455946 - Quantity Required - 1
Discovery 1 - All models - Quantity Required - 1
Range Rover Classic - All models - Quantity Required - 1

https://rimmerbros.com/Item--i-RA1371

Erik Peters schreef:
RaRo74 schreef:Ik heb zelfs nog een nieuwe ongebruikte reserve set liggen voor de verkoop. Zit nog in de verpakking inclusief alle toebehoren.
Stuur me maar een persoonlijk bericht bij interesse. Mag voor een leuk prijsje weg.

Eh, natuurlijk voor een RRC neem ik aan, met 6" diameter (achter)veren.
De achterveren van een 110/130 zijn afwijkend van diameter (7"), dus ik denk niet dat de set gaat passen.

Groet,

Erik.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jun 2023, 18:11

Eén ding klopt in wat er geschreven staat: 90" ONLY

Een 90 heeft net als de RRC en Discovery 6 inch diameter achterveren.
Een 110 en 130 hebben 7" diameter achterveren, zoals ik al eerder opmerkte.

Als ik kijk bij Britpart (waar Rimmerbros het spul ook vandaan heeft) dan hebben ze 2 soorten Air Lift 1000 hulpveren:

DA5010 voor Defender 110/130
en
DA5011 voor Defender 90, Discovery en RRC.

Het luchtbalgje past normaal precies in de veer, met name de opsluiting aan de bovenkant in de veerhouder, blijft niet zitten, het gat is te groot.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 15 Jun 2023, 20:18

Nogmaals, kijk : youtube: defender mods and travels/air helper springs

ik heb ze ook en blij mee na het zelfde probleem en modificatie.
ik heb er meer gezien met hetzelfde probleem, waarvan de eigenaar het (nog) niet in de gaten had.

koenNL

Berichtdoor koenNL » 19 Jun 2023, 15:53

Ik heb exact hetzelfde gehad.

Omgebouwd naar Camper met hefdak en hij ging overhellen en zwabberen en links hing hij lager door de luifel, eerst een jaar airlifts geplaatst wat echt veel helpt.

Recent echter alle veren en dempers vervangen voor een set van Old Man Emu, met HD veren achter, nu merk ik pas hoe slecht hij reed, echt een aanrader. Veel stabieler on en off-road en geen gezwabber meer.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jun 2023, 20:25

koenNL schreef:Ik heb exact hetzelfde gehad.

Of je "exact" hetzelfde hebt gehad is natuurlijk de vraag.
Hiervoor moet je weten wat je vóór de OldManEmu veren+schokbrekers voor veren en schokbrekers had (en wat die veren en schokbrekers al achter de rug hadden).
En natuurlijk ook - ter vergelijking - wat de basis "set-up" is waar "Lonnekedekok" de problemen mee heeft.
En tenslotte is natuurlijk van belang om welke gewichten het gaat bij de camper-ombouw.

Het is overigens ook van belang om de veer-specs van de Old Man Emu HD veren te kennen.
Nieuwe tweetraps standaard-LandRover veren zijn wellicht zo gek nog niet.

Hierbij de cijfers van de standaard tweetraps en drietraps veren.

RKB101111 - D110 (VIN XZ159807 up) - Rear - length 16.10 - rate (lb/inch) 270/420 - coils 8.8 - brown/purple
RKB500300 - D110 (VIN XZ159807 up) - Rear - length 16.90 - rate (lb/inch) 240/280/360 - coils 9 - green/green/white

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jun 2023, 17:39

Landmarcs schreef:Het is overigens ook van belang om de veer-specs van de Old Man Emu HD veren te kennen.
Nieuwe tweetraps standaard-LandRover veren zijn wellicht zo gek nog niet.

Hierbij de cijfers van de standaard tweetraps en drietraps veren.

RKB101111 - D110 (VIN XZ159807 up) - Rear - length 16.10 - rate (lb/inch) 270/420 - coils 8.8 - brown/purple
RKB500300 - D110 (VIN XZ159807 up) - Rear - length 16.90 - rate (lb/inch) 240/280/360 - coils 9 - green/green/white

De Old Man Emu data zijn vlgs < http://red90.ca/rovers/springinfo.html >:

OME 2755 - D110 - Rear -    Heavy Duty     - 300 kg constant load - length 17.1 - rate (lb/inch) 300 - coils 6.8
OME 2754 - D110 - Rear - Very heavy Duty - 500 kg constant load - length 17.1 - rate (lb/inch) 420 - coils 6.9
Als deze cijfers deugen zie ik weinig voordeel bij het monteren van OME-veren: je verliest de twee- of drie-traps-karakteristiek, je krijgt iets meer basis-veerlengte, en je krijgt géén hogere veerconstante, waarmee de zwaarste variant dus vergelijkbaar is met een belaste twee-traps standaard LandRover veer.   Dat je met de OME-veren iets meer hoogte krijgt is mijns inziens met een camper een gemengd genoegen: hoe hoger hoe meer de auto last van een "toplast" krijgt.

NB  OME heeft ook nog "long travel" veren, geen veren voor de lange reis maar langere veren met een extra lange veerweg.
De OME "long travel" veer heeft een twee-traps karakteristiek, en lijkt daarmee iets meer op de standaard LandRover veer.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”