Zoals de titel aangeeft, is de distributieketting van mijn Range Rover Evoque los. Bij een koude start maakt het een zacht rammelend geluid en mijn Land Rover dealer heeft aangegeven dat deze vervangen moet worden. Ik heb de auto in 2016 gekocht en deze heeft momenteel een kilometerstand van 54.000 km. Van een ketting mag worden verwacht dat het de levensduur van de auto meegaat lijkt mij. De dealer heeft mij een factuur van 4.300 euro gegeven, wat naar mijn mening belachelijk is aangezien ik de auto nieuw gekocht heb om niet geconfronteerd te worden met dure reparaties zoals deze. Nu moet ik echter deze reparatie uitvoeren vanwege het vermoedelijke gebruik van defecte onderdelen door Land Rover, om schade aan de motor te voorkomen.
Graag zou ik advies willen over wat ik het beste kan doen. Kan ik de kosten verhalen op het gebruik van defecte onderdelen door Land Rover, of moet ik deze situatie accepteren en de financiële last dragen?
Bij voorbaat dank voor uw hulp.
Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
Re: Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
Iedere auto blijft techniek. Daar kunnen altijd dingen mis gaan of tegenvallen. De auto is 6 jaar oud en dus ver buiten de garantie. Dat een ketting een autoleven mee zou gaan is een stelling die niet door de praktijk ondersteunt wordt.
Om bij Land Rover te blijven: bij de Ford blokken zijn er ook genoeg die een nieuwe ketting nodig hadden. Andere blokken moesten voortijdig vervangen worden zoals veel Ford Td4 blokken, PSA TdV6 blokken en ga zo maar door.
Een universele specialist zal vast nog wel wat van die dealer prijsopgave af kunnen knabbelen maar de reparatie verhalen op de fabrikant is kansloos.
Een nieuwe auto kopen om geen gedoe te hebben is al een hele dure manier van verzekeren. Er zijn heel veel reparaties aan een oude te doen voor je aan 1 jaar afschrijving van een nieuwe komt.
Maar als je dan voor zekerheid gaat dan ia een Land Rover in alle testen van tijdschriften, websites en onderzoeken bewezen niet de beste keuze.....
Om bij Land Rover te blijven: bij de Ford blokken zijn er ook genoeg die een nieuwe ketting nodig hadden. Andere blokken moesten voortijdig vervangen worden zoals veel Ford Td4 blokken, PSA TdV6 blokken en ga zo maar door.
Een universele specialist zal vast nog wel wat van die dealer prijsopgave af kunnen knabbelen maar de reparatie verhalen op de fabrikant is kansloos.
Een nieuwe auto kopen om geen gedoe te hebben is al een hele dure manier van verzekeren. Er zijn heel veel reparaties aan een oude te doen voor je aan 1 jaar afschrijving van een nieuwe komt.
Maar als je dan voor zekerheid gaat dan ia een Land Rover in alle testen van tijdschriften, websites en onderzoeken bewezen niet de beste keuze.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
hier lees ik een aantal dingen.
1e lr dealer geeft aan dat dit vervangen dient te worden, maar geeft hij ook aan waarom, of is de term slechte onderdelen een gissing.
bijv td5 met het olie pomp boutje, is wel degelijk garantie of coulance geweest.
2e geen garantie na 3 jaar, niet eens, dat is fabrieks , maar je hebt ook een wettelijke garantie, dat gaat over levensduur, toyota is daar heel goed mee.
nu is de vraag is dat gedrag te wijten aan onderhoud of iets anders, en natuurlijk kun je het afdingen, kost je 5 jaar ellende, en stres enz enz, dat is dat geld niet waard,
in de laatste zin van edward, wist je dit al een beetje.
over die financiele last, toen je de auto kocht had je je ook moeten afvragen dat alle onderdelen 6x over de kop gaan tov een bijv aygo, nu heb je weer een oudere auto en eigenlijk moet je om de 3 jaar zo n ding inruilen om up to date te blijven.
1e lr dealer geeft aan dat dit vervangen dient te worden, maar geeft hij ook aan waarom, of is de term slechte onderdelen een gissing.
bijv td5 met het olie pomp boutje, is wel degelijk garantie of coulance geweest.
2e geen garantie na 3 jaar, niet eens, dat is fabrieks , maar je hebt ook een wettelijke garantie, dat gaat over levensduur, toyota is daar heel goed mee.
nu is de vraag is dat gedrag te wijten aan onderhoud of iets anders, en natuurlijk kun je het afdingen, kost je 5 jaar ellende, en stres enz enz, dat is dat geld niet waard,
in de laatste zin van edward, wist je dit al een beetje.
over die financiele last, toen je de auto kocht had je je ook moeten afvragen dat alle onderdelen 6x over de kop gaan tov een bijv aygo, nu heb je weer een oudere auto en eigenlijk moet je om de 3 jaar zo n ding inruilen om up to date te blijven.
Re: Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
Ik heb bij een Qashqai uit 2016 in 2018 een defecte kettingspanner gehad (onder garantie vervangen) en bij onze huidige MINI Cooper uit 2016 is eind vorig jaar ook de ketting vervangen, deze ratelde bij bepaalde toeren.
Voor die laatste moest de hele motor eruit, ook onder MINI Next garantie, best uniek voor een Occasion van toen 6 jaar oud.
Alles is mogelijk dus met kettingen…
Heeft LR niet iets van verlengde garantie bijkopen trouwens?
Voor die laatste moest de hele motor eruit, ook onder MINI Next garantie, best uniek voor een Occasion van toen 6 jaar oud.
Alles is mogelijk dus met kettingen…
Heeft LR niet iets van verlengde garantie bijkopen trouwens?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Re: Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
Probleem komt bij meer merken voorop al gehoord bij Opel en Alfa. Bij de Opel (Corsa) werd het o.a. veroorzaakt door dat na een oliewissel gestart werd met bougie's er nog in.
Alles moet lekker ligt gebouwd worden tegenwoordig en met heel veel vermogen. Mijn Corolla 4AGE uit '86 ging als de brandweer met 130Pk, tegenwoordig heeft een middenklasser dit al.
Groet Ron
Alles moet lekker ligt gebouwd worden tegenwoordig en met heel veel vermogen. Mijn Corolla 4AGE uit '86 ging als de brandweer met 130Pk, tegenwoordig heeft een middenklasser dit al.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
Mijn 130 was geen jaar oud toen ik hem kocht. Veel gedoe mee gehad en in de garantieperiode hangt het al heel erg van je dealer af hoe coulant de fabriek is.
JLR is geen aardige fabrikant. Dat is hier op het forum al heel veel langs gekomen. Voorbeelden ten overvloede. Dat oliepompboutje dat Pascal aanhaalt is ook jaren en jaren ontkent door JLR en pas op het laatst werd de controle vergoed. Maar ik ken niemand die een nieuw TD5 blok heeft gehad onder garantie.......
Na 6 jaar kun je het gewoon vergeten tenzij je naar de rechter wilt. Dan stel ik altijd de vraag: ga je voor je gelijk of je geluk? Mij is de paar duizend euri geen jaren gezeik waard. 1x betalen en vergeten is mijn keuze. Een ander zal een andere afweging maken.
Mijn afweging is nóóit meer een auto te kopen waarbij ik op fabrieksgarantie moet rekenen. Die hele kleine kans dat er echt iets groots fout gaat wil ik zelf kunnen kiezen wat de oplossing is en niet een nieuw kut onderdeel krijgen dat over een paar jaar weer hetzelfde vertoont.......
Dat kost uiteindelijk ook veel minder want de belachelijke afschrijving van de eerste jaren heb ik dan niet te betalen en dus heb ik een dikke spaarpot voor calamiteiten.....
JLR is geen aardige fabrikant. Dat is hier op het forum al heel veel langs gekomen. Voorbeelden ten overvloede. Dat oliepompboutje dat Pascal aanhaalt is ook jaren en jaren ontkent door JLR en pas op het laatst werd de controle vergoed. Maar ik ken niemand die een nieuw TD5 blok heeft gehad onder garantie.......
Na 6 jaar kun je het gewoon vergeten tenzij je naar de rechter wilt. Dan stel ik altijd de vraag: ga je voor je gelijk of je geluk? Mij is de paar duizend euri geen jaren gezeik waard. 1x betalen en vergeten is mijn keuze. Een ander zal een andere afweging maken.
Mijn afweging is nóóit meer een auto te kopen waarbij ik op fabrieksgarantie moet rekenen. Die hele kleine kans dat er echt iets groots fout gaat wil ik zelf kunnen kiezen wat de oplossing is en niet een nieuw kut onderdeel krijgen dat over een paar jaar weer hetzelfde vertoont.......
Dat kost uiteindelijk ook veel minder want de belachelijke afschrijving van de eerste jaren heb ik dan niet te betalen en dus heb ik een dikke spaarpot voor calamiteiten.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
hoi edward
dan ben ik schijnbaar een van de weinige die een nieuwe motor heeft gekregen, vergoed.
het gebeurde met disco. 2 maanden uit garantie, in italie, toen ik van daaruit belde zij de dealer, letterlijk, ik heb toch al genoeg voor je gedaan, de auto is nooit meer bij me terug geweest, heb toen meteen dag erna een nieuwe defender gekocht, uiteindelijk na meer als 1 jaar hebben ze alles vergoed. veel ellende, en geduld.
dan ben ik schijnbaar een van de weinige die een nieuwe motor heeft gekregen, vergoed.
het gebeurde met disco. 2 maanden uit garantie, in italie, toen ik van daaruit belde zij de dealer, letterlijk, ik heb toch al genoeg voor je gedaan, de auto is nooit meer bij me terug geweest, heb toen meteen dag erna een nieuwe defender gekocht, uiteindelijk na meer als 1 jaar hebben ze alles vergoed. veel ellende, en geduld.
Re: Distributieketting van Evoque los op Evoque met weinig KM
Hallo,
Denk dat JLR de service intervallen veel te lang maakt als verkoopsargument. Olie wordt dun, minder smering, ook brandstof die bij de olie komt door een slechte regeneratie van de DPF. Velen raden aan om jaarlijks of op 10.000km oliewissel en filter uit te voeren.
Als je oliepeil stijgt is het alarm geblazen.
Op Engelse forums vind je hier veel over terug.
Groetjes,
Frank,
Denk dat JLR de service intervallen veel te lang maakt als verkoopsargument. Olie wordt dun, minder smering, ook brandstof die bij de olie komt door een slechte regeneratie van de DPF. Velen raden aan om jaarlijks of op 10.000km oliewissel en filter uit te voeren.
Als je oliepeil stijgt is het alarm geblazen.
Op Engelse forums vind je hier veel over terug.
Groetjes,
Frank,
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten