Inhouden Discovery V8

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ArjanL

Inhouden Discovery V8

Berichtdoor ArjanL » 22 Mei 2023, 11:33

Dag LaRo Lovers,

Mijn Discovery 2 met de 4.0 V8 houdt soms in (motorcode 56D).
Na het gas loslaten en vervolgens weer gas geven valt het toerental terug. Na een beetje spelen met het gas pakt hij het wel weer op.
Verder niks bijzonders aan de auto te merken. Temperatuur is goed, olie staat goed, volle tank benzine, koelvloeistof op niveau.
Gebeurt op willekeurige momenten, dus een tijdje niet, en dan opeens houdt de motor weer een paar keer in. Tot nog toe alleen gebeurt bij een warme motor.

Na wat rondvragen heb ik tot nu toe de keuze uit de luchtmassa sensor, een lambda sensor of de Throttle position sensor.
Iemand een idee wat het nog meer zou kunnen zijn?

En wat zouden jullie doen? Welke sensor gaat het meest vaak stuk, welke eerst aan te pakken?
Alvast veel dank!
Land Rover Discovery 2 - 4.0 V8

Landmarcs

Re: Inhouden Discovery V8

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2023, 17:39

Dag Arjan,   Ik weet niet hoe het staat met het uitlezen van een Disco II met V8, maar wellicht is het nuttig de auto eens uit te lezen, en/of de sensorwaarden tijdens zo'n toeren-dip te bestuderen.   Gewoonweg sensoren etc. gaan vervangen kan altijd nog.
Wellicht is het lonend eerst even te "onderzoeken" wie er goed op de hoogte is van de nukken van de V8.

Groeten MarcS

Edward

Re: Inhouden Discovery V8

Berichtdoor Edward » 22 Mei 2023, 18:17

De meest vaak kapot gaande is de lucht massa meter. Die kun je ook simpel etsten door de stekker los te trekken. Als ie al kapot is gaat de motor er niet anders van lopen.

Uitlezen is leuk maar zegt bij een D2 net zo weinig als bij een Defender. De Obd op die dingen stelt eigenlijk niks voor en maakt je zelden wat wijzer.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”