Edward schreef:
Al met al is en nu een 50 tal pagina's volgezevert over de tussenbak en differentiëlen. Niemand is daar wijzer van geworden en niemand kan ook maar een haar beter door sturen dan daarvoor De Aussi's zijn er bij gesleept, hele theoretische verhandelingen verkondigd maar uit alles spreekt verdomde weinig hands-on ervaring. En daar zul je het toch gewoon moeten leren.
Off road rijden is een gevoel, geen wetenschap want dan ben je al te laat met reageren. De wetenschap wordt meestal genegeerd: banden aflaten..... tempo aanpassen...... verkennen voor rijden, etc, etc. terrein lezen is ervaring en belangrijker dan wat ook.
Op een korte knip kun je zomaar cross axle komen te hangen want er is vaak ruimte om hem "juist" te nemen omdat er nu eenmaal bomen of muurtjes, heggen etc langs een weg of pad staan....... Maar nee, "juist nemen" is het advies. juist is op deze plek waarschijnlijk met meer gang dan je zou willen.
Een standaard Defender voldoet prima en iedere aanpassing is meestal maar goed op 1 vlak. Een atb zal best z'n nut hebben op ijs maar hoeveel last ga je ervaren op ander terrein? Dat weet je pas na 5000 km. Grotere wielen geven een paar meter meer ruimte voor je aan de grond rijdt en belasten heel de aandrijflijn meer, speciale vering is meestal goed op de weg òf in het terrein maar nooit op beide en ga zo maar door.
Het gaat erom hoe je omgaat met het ,ateriaal dat je hebt op het terrein dat je tegenkomt in de situatie waarin je verkeert. In Aussie is omdraaien geen optie vanwege de brandstof. In de Yorkshire Moors is omdraaien geen optie want geen ruimte....
En toch: de enige aanpassing die een standaard Defender nodig heeft voor een wereldreis is een grote beurt en een inrichting waarvan je denkt dat je daar lekker slaapt.
Met die laatste zin sla je de spijker stiekem wel op z'n kop
Ik zal ook de eerste zijn die toegeeft dat alle aanpassingen die ik doe en gedaan heb, absoluut niet noodzakelijk zijn. Een deel is voor eigen comfort, maar het overgrote deel is hobby, en zoals mij vandaag verteld is: 'zodat het tussen je oren ook klopt'.
Vandaag even bij Sons4x4 langs geweest, die hebben meer dan één mooie projecten staan trouwens.
Zelf even onder de wagen kunnen staan en mee kunnen kijken. Kogel is door de kerk, bak gaat voorlopig niet gereviseerd worden. Hij gaat er wel af om de pakking aan de kant van de r380 te vervangen, en om de r380 even na te lopen, die maakt blijkbaar hier en daar nog wel een onverwacht geluid.
En zo hebben we nog een aantal zaken geïdentificeerd in de motorruimte die niet onverstandig zijn om even onder handen te nemen. Lekkage overdrukventiel brandstofsysteem (ik vermoed dat overdrukventiel niet helemaal het juiste woord is), overmatige lekkage EGR, en nog een aantal kleine zaken.
Vandaag weer een TD5 zonder middendemper, met bescheiden tune horen wegrijden.. Beetje off-topic, maar aangezien ik de centen van het reviseren van de bak uitspaar.....