Beste mensen,
Ik heb een 6-cilinder 109 serie 3 uit 1976
Ik heb daar blauwe koelvloeistof voor gebruikt
Nu zie ik op fotos landrovers 6-cilinder met groene koelvloeistof
Kan dat?
Of zegt de kleur niet alles
Alvast bedankt,
Rob
Koelvloeistof 6-cilinder
Re: Koelvloeistof 6-cilinder
wat zegt kleur nu, heb je ook nog roze, rood, geelachtig, en ook gezien bruin roest, en zwart.
wie weet wat je erin hebt, sommige zijn meng baar en andere niet, wat jij zegt is meestal antivries met water, ik ben al meer als 30 jaar over op longlife koelvloeistof, sinds ik een all kop had die opgevreten was door antivries, ja nieuwe auto na 6 jaar, sindsdien perfect schoon en niks meer gebeurt
wie weet wat je erin hebt, sommige zijn meng baar en andere niet, wat jij zegt is meestal antivries met water, ik ben al meer als 30 jaar over op longlife koelvloeistof, sinds ik een all kop had die opgevreten was door antivries, ja nieuwe auto na 6 jaar, sindsdien perfect schoon en niks meer gebeurt
Nou...Ik zou niet durven beweren dat t niks uitmaakt, welke kleur je erin gooit.
Dus ik zou niet zomaar m'n lievelingskleur erin donderen...
En 't kan best wezen dat meerdere toepasbaar zijn maar in de machines waar ik mee werk, mag alleen groene. Andere kan best tot problemen leiden, zoals hierboven beschreven is.
Ik neem aan dat men bij Land Rover zelf toch nog wel weet welke er het beste in kan?
Dus ik zou niet zomaar m'n lievelingskleur erin donderen...
En 't kan best wezen dat meerdere toepasbaar zijn maar in de machines waar ik mee werk, mag alleen groene. Andere kan best tot problemen leiden, zoals hierboven beschreven is.
Ik neem aan dat men bij Land Rover zelf toch nog wel weet welke er het beste in kan?
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
-
Landmarcs
Houston schreef:Nou...Ik zou niet durven beweren dat t niks uitmaakt, welke kleur je erin gooit.
Dus ik zou niet zomaar m'n lievelingskleur erin donderen...![]()
Tja, daar hebben we het weer. Ik zou vandaag de kleur van het kapotte stoplicht nemen.
Goed beschouwd maakt de kleur niks uit, behalve dat het mengen van kleuren meestal leidt tot een groezelig grauwe kleur.
Het gaat niet om de kleur maar om de specs van de koelvloeistof. En ... bij gebrek aan beter hoef je nauwelijks naar de specs te kijken zolang het maar een koelmiddel is uit de zelfde "familie", meestal - ook bij de LandRover - is dat een water + ethyleenglycol mengsel (met verder meer of minder additieven).
En die kleur: daar goochelen de de verschillende fabrikanten/gifmengers graag mee. Zo houden ze de "urban legend" hoog dat je maar één kleur en liefst één merk dient te gebruiken. Denk je te weten dat je Longlife = roze moet hebben dan is er wel een goochemerd die een inferieure -15º mix een roze kleurtje geeft en tegen een leuk prijsje op de markt zet.
O ja, er zijn ook nog een paar "leuke" paradoxen: Een te hoge concentratie ethyleenglycol verkleint de vorstbescherming weer (en een te lage is ook niet goed). Verder zorgt ethyleenglycol ook voor een kookpuntverhoging - dus minder kans op dampbellen. Echter, werkt water weer het beste als koelmiddel: de warmte-capaciteit van puur water is hoger dan die van een water+ethyleenglycol mix ... dus in een warm klimaat is puur water, of een extra verdund ethyleenglycol wellicht de betere keuze. O ja, puur water geeft ook weer een paradox: hard water bevat kalk en je wilt geen kalkafzettingen (= ketelsteen) in je koelkanalen, zacht water bevat weinig tot geen kalk, echter is water zonder kalk meestal aan de zure kant en in zuur water lossen dan weer metalen op (vandaar die additieven in de ethyleenglycol mixen).
Groeten MarcS
- Erik Peters
https://www.mvwautotechniek.nl/koelvloeistof/
Hier staat e.e.a. duidelijk beschreven. Ook dat je koelvloeistof af en toe dient te vervangen aangezien de toevoegingen uitgewerkt raken.
Ik gebruik een moderne G12(+) long life koelvloeistof (paars van kleur), silicaat vrij (momenteel Kroon-Oil Coolant SP 12, maar ik heb ook Basf Glysantin G30 gebruikt).
En dat gaat ook in 60 jaar oude trekkers (met gietijzer motorblok, gietijzer cilinderkop en koperen radiateur).
Groet,
Erik.
Hier staat e.e.a. duidelijk beschreven. Ook dat je koelvloeistof af en toe dient te vervangen aangezien de toevoegingen uitgewerkt raken.
Ik gebruik een moderne G12(+) long life koelvloeistof (paars van kleur), silicaat vrij (momenteel Kroon-Oil Coolant SP 12, maar ik heb ook Basf Glysantin G30 gebruikt).
En dat gaat ook in 60 jaar oude trekkers (met gietijzer motorblok, gietijzer cilinderkop en koperen radiateur).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:.... . ... dat je koelvloeistof af en toe dient te vervangen aangezien de toevoegingen uitgewerkt raken.
Een moderne LongLife koelvloeistof is universeel (behalve voor die zeldzame gevallen dat er een niet-ethyleenglycol koelmiddel gebruikt dient te worden). De levensduur van LongLife is echt lang ... de additieven werken heel lang en als ze uitgewerkt zijn zijn de risico's nog steeds klein (denkelijk is gewoon water al risico-voller). De kans is groot dat je de koelvloeistof sowieso een keertje gaat vervangen ... bijv bij een lekke radiator.
Groeten MarcS