Berichtdoor Luke » 02 Mar 2012, 04:02
Nog even voor de puristen en mensen die hier graag zelf mee stoeien,
Omdat ik hier zelf flink mee bezig ben geweest vorig jaar heb ik wat feiten boven water gehaald
De ruimte tussen hoogste punt van zuiger en de kop moet ten alle tijden 0,7 mm minimaal zijn, dus hoe hoger je zuiger boven blok uitkomt hoe dikker de koppakking om dit te corrigeren.
Een makkelijk foefje om dit te controleren is als volgt:
Neem een paar stukjes soldeerdraad en plak die met een beetje vet op de hoogste kam van de zuiger, zeg minimaal 2 per zuiger. (belangrijk is dat je zeker weet dat de soldeerdraadjes op het hoogste punt liggen)
Doe dit bij elke zuiger en monteer vervolgens de kop, samen met bijv de oude pakking
Zet de kop volgens aanhaalmoment vast en torn de motor tenminste 2 of 3 volle rotaties (totdat je geen weerstand meer voelt bij tornen)
Demonteer nu de kopen en haal hem voorzichtig van het blok af
Let hierbij op dat je de tinnen draadjes niet verliest, ze kunnen onder aan de kop plakken bij het verwijderen van de kop.
Hou de juiste draadjes bij de juiste zuiger
zuiger no 1 is die bij de ventilator en zuiger nummer 4 die bij het vliegwiel
meet de dikte nu op van de als het goed is platgewalste draadjes noteer dit voor elke zuiger afzonderlijk;
Per zuiger is de laagste waarde die je meet van belang, immers dat is het hoogste punt van de zuiger tov de onderkant van de kop
Vergelijk nu de laagste waardes van de 4 afzonderlijk gemeten zuigers en neem van deze 4 ook weer de laagste gemeten waarde
Zit deze uiteindelijke waarde onder de 0,7 mm dan moet je een dikkere pakking gaan monteren dan degene die je hebt gebruikt om te meten....bijv als die 2 gaten had , moet je naar 3 gaten
elk gat meer is 0,1 mm extra pakking dikte
Als je oude pakking al 3 gaten had en je moet een nog dikkere pakking monteren volgens je metingen, dan is je kop onder afkeurwaarde en moet je een nieuwe kop hebben.
Hoogte Kop Max.: 128,13 mm
Hoogte Kop Min : 127,87 mm
Max warp (kromming) van de kop 0,08 mm
Diepte Kleppen tov de (onderkant) kop
inlaat : 0,81 mm - 1,09 mm
uitlaat: 0,86 mm - 1,14 mm
Diktes Koppakkingen:
1 gat - 1,3 mm = LVB500200 of ERR5261
2 gat - 1,4 mm = LVB500210 of ERR5262
3 gat - 1,5 mm - LVB500220 of ERR5263
0 gat - 1,6 mm - LVB500230 of ERR7154 (Let op NIET AANBEVOLEN OF ZELFS VERBODEN DEZE TE GEBRUIKEN)
Ten slotte,
Bij bovengaande onderdeel nummers weet ik niet welke type de oude, en welke van de nieuwe type koppakking zijn, maar belangrijk is dat je altijd een nieuw type vervangende koppakking gebruikt, nl de gelamineerde (ofwel meer laagse pakking) Let hierop bij kopen of bestellen van je pakking.
gr
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP)
(noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders

)