LT76 - verschil suffix C en D

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

LT76 - verschil suffix C en D

Berichtdoor piet_g » 14 Apr 2023, 14:29

Ik ben mijn versnellingsbak aan het reviseren en ik moet de gear selector vervangen (1-2 en achteruit). Echter zit ik nu in een spagaat.

Ik heb een suffix C bak. en het onderdeel wat ik moet hebben: RTC2195: in and Out Member Series 3 Gearbox Suffix B Onwards. is slecht te verkrijgen. de suffix D variant is een stuk goedkoper (RTC2685).

echter ik kan iet goed het verschil vinden tussen de RTC2195 en RTC2685.
- het aantal tanden van de achteruit is gelijk (30)
- de iddler achteruit is ook het zelfde (FRC1810)
- de synchro ringen tussen de selector en 1 en 2 zijn ook gelijk (591364)
- de layshaft is het zelfde voor de suffix C als D

Dus ik begin me echt af te vragen wat het vershil is.
ik kan in de manual wel vinden dat de tandwielen voor de eerste en tweede versnelling een ander nummer hebben voor een suffix D. maar een andere diameter of een andere hoeveelheid tanden kunnen ze niet hebben omdat de layshaft en de synchro ringen gelijk zijn.

kan het zo zijn dat ze puur en alleen van een iets andere staal compositie omdat de suffix D steviger zou zijn dan de suffix C.

zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? dus kan ik een de suffix D selector pakken zonder ook de eerste en de tweede versnelling te moeten vervangen?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Re: LT76 - verschil suffix C en D

Berichtdoor Erik Peters » 14 Apr 2023, 20:00

misschien zit het verschil in de dikte, maar het zullen twee verschillende onderdelen zijn, anders (bij twee dezelfde onderdelen) had LR de oude wel omgenummerd.
Mag dan wel duur zijn, maar beter duur dan niet te koop.

Anders bouw je de bak om naar suffix D

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Apr 2023, 22:05

Helemaal mee eens over de verkrijgbaarheid en heb idd ook nagedacht om het een suffix d te maken. Maar omdat ik dan de tandwielen van de eerste en tweede versnelling ook moet vervangen ben ik net zo duur uit als gewoon het suffix c onderdeel kopen ;)

Maar wat me opviel aan de afbeeldingen van de suffix d tandwielen was dat ze zwarter van kleur waren. Dus vandaar dat ik me afvraag wat nu echt het verschil is.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 15 Apr 2023, 07:21

volgens mij zijn ze hetzelfde maar idd ander staal, dus dan natuurlijk afvragen ga in een nieuwe ketting op oude tandwielen gooien,
wat zijn de verschillen.

Suffix A from 901-00001A Initial specification.
Suffix B from 903-387698 Stronger reverse gear, reverse now 3.887:1 changed September 1977.
Suffix C from 904-35600C First speed gear with reduced number of teeth, ratio now 3.729:1 (ex 3.684:1) changed March 1980
Suffix D from 904-81491D ECM manufacturing of gears, modified layshaft gear cluster as introduced late in C suffix production. Changed October 1981

maar lijkt mij verstandiger om deze bijv bij achcroft te bestellen die je dit zeker kunnen zeggen.

JvR

Berichtdoor JvR » 21 Apr 2023, 11:42

Hoi,
Piet, Heb je al een keuze gemaakt, oplossing gevonden?
Ben ook bezig met een revisie, herstellen, van een LT76. Ik vindt het ook een lastig verhaal, waar doe je goed aan? Heb een 88 uit "79. Bak is een suffix B. Er zit een suffix D Layshaft in. Synchro hub 3-4 is met brede vertanding. Ik moet de Synchro hub 1-2 vervangen. Heb nog een donor bak is suffix C met goede een Synchro 1-2 . Ik zie zo ook geen verschil tussen beide onderdelen. Denk dat ik deze er maar in zet. Hoor graag als nog ideeën of tips zijn waar ik op moet letten.
Alvast dank,
Groet Johan

piet_g

Berichtdoor piet_g » 24 Apr 2023, 10:43

Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om toch het suffix b-c onderdeel te pakken. anders zou ik alle andere tandwielen ook mee moeten nemen in de vervanging. Het onderdeel bestellen was een andere uitdaging kwam ik achter omdat het in eens out of stock was waar ik het besteld had.

Ik zou in jouw geval, zeker als de onderdelen goed zijn van de donor bak, die onderdelen gebruiken. maar let er wel op dat het niet een te grote mengelmoes word omdat er op sommig punten best wel een verschil zit in de verschillende suffixen. Ben je overigens niet beter af om je donorbak goed te maken en die te monteren? zeker ook omdat dat de suffix nummers weer wat beter laat kloppen met de werkelijkheid?

Groet Piet
------

JvR

Berichtdoor JvR » 25 Apr 2023, 22:34

De donor bak ziet er niet zo goed uit. De tandwielen van 3e en 4e versnelling (Primary pinion) zijn ingeslagen, binnen vertanding waar de Synchro Hub inschakelt. Heb de Synchro Hub 1e 2e vervangen omdat er hoekjes afgebroken zijn. Volgens mij is het nu wel goed samengesteld en zal die het wel weer doen.

Groet Johan

LR-Revisie

Berichtdoor LR-Revisie » 26 Apr 2023, 10:49

Goedemorgen Mannen,

Ik stuitte bij toeval op jullie bericht. Piet, ik heb de synchrohub 1e/2e versnelling liggen in oem kwaliteit. Mochten jullie onderdelen nodig hebbben voor de lt76 heb ik vrijwel alles nieuw of tweedehands liggen. Wij bouwen alle lt76 bakken om naar suffix D. Zodoende genoeg overschot in 2e hands tandwielen en dergelijken.

Groet Koen van Driel

LR-Revisie

piet_g

Berichtdoor piet_g » 26 Apr 2023, 13:51

@koen, dankje voor de informatie en het prettige gesprek over de verschillen. ik heb de bestelling geplaatst.

Even ter info. Wat koen mij wist te vertellen is dat de tanden van de suffix D tandwielen (waar de synchro op pakt) net anders geslepen zijn dan die van een suffix C.
------

JvR

Berichtdoor JvR » 26 Apr 2023, 23:12

Goede avond,
Dank voor jullie berichten!
Verhelderend die aanvullende informatie. Als ik nog wat nodig heb, weet ik waar ik moet zijn!
groet Johan

Terug naar “Techniek”