Steekas schoonmaken en smeren TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Steekas schoonmaken en smeren TD5

Berichtdoor Gerard4t » 12 Apr 2023, 21:00

Vandaag ontdekt dat er sinds korte tijd een dop van een as-einde ontbreekt, de plastic dop midden in het wiel.
Het ziet er wat roestig uit, daarom wil ik de as er uit halen om verder te bekijken en vervolgens schoonmaken en smeren.
Ik denk dat het simpel een kwestie is van 5 bouten losdraaien en het geheel is er dan zo uit te schuiven. Terug steken zal dan in dezelfde positie moeten gebeuren, of het wiel moet even omhoog met een kik onder de as.

Klopt dit?

JohanFreelander

Re: Steekas schoonmaken en smeren TD5

Berichtdoor JohanFreelander » 12 Apr 2023, 22:07

Meestal is het lekker vet van binnen.
Als je het netjes wil hebben kan je de 4 meenemers vervangen, inclusief nieuwe bouten en pakkingen. (scheelt weer speling in de aandrijflijn)

Als het niet om de esthetiek gaat, gewoon een nieuw dopje erop....

groet Johan
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 12 Apr 2023, 22:47

Ja, dat klopt, tenminste bij de achteras, daar is de steekas er zo uit te halen. In het aseind zit een keerring om de olie in de achteras tegen te houden. Als die keerring nog afdicht is het wiellagervet de enigste vettigheid die je daar vind.
Verder zal het met het roesten wel meevallen.
Bij de vooras kun je alleen de meenemer eraf halen (door eerst de borgveer en vulringen te verwijderen).
Maar je kunt er gewoon een nieuwe dop op drukken, wat Johan ook al schrijft (en er eventueel eerst een staalborsteltje overheen halen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 13 Apr 2023, 07:18

Ah, mooi, ziet er uit als een eenvoudige klus. Ik wil toch wel even kijken hoe het er vanbinnen uitziet, meestal is het zo dat als ik zo'n gevoel heb van: "daar moet ik even naar kijken", dat er dan wel iets aan de hand is. Op vakantie had ik dat een keer met het luchtfilter: ik maak het open en het filter blijkt niet alleen nat te zijn, maar ook nog eens lek, de randen die dicht hadden moeten zitten stonden open. De oorzaak bleek te zitten in de luchtinlaat voor het filter, die gaat eerst naar beneden en daar zit een soort klep die water weg moet laten stromen als dat meekomt. Nu was deze auto af fabriek of af importeur van een roestwerende laag voorzien en men had die klep blijkbaar biet even afgeplakt voor het bespuiten van de onderkant van de auto.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 13 Apr 2023, 07:55

Het is zeker niet moeilijk om te doen ik herken de nieuwsgierigheid ook zeker.

Als je toch gaat losmaken, check of je remschijf en wiellager nog goed is, anders moet het weer los.
Ik denk dat wanneer de keerring nog géén olie doorlaat je dit moet koesteren. Maar dat is mijn idee, en je ziet pas hoe en wat als het los is .

Groet Johan
Defender 130 2002

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 13 Apr 2023, 08:07

zou geen nieuwe meenemers zetten, de goede zijn duur, en op een motorfiets zet je ook geen nieuwe ketting op oude tandwielen, en dan de hd van achcroft incl nieuwe steekassen is een duur grapje.
td5 zitten toch rondom cerklippen als ik het goed herinner.
dan een goede raad,
vernieuw alleen het dopje, verder niks, natuurlijk lager controle enz enz.
neem een originele of van een series in ieder geval geen hard plastic zoals bpart maar een beetje rubberachtig, anders verlies je ze weer.
voordat je ze erop doet een beetje vet erin, waar vet zit komt geen water en roest het minder.
eerste stelling en laatste antwoord laat mij blijken, dat je wel wil maar niet kan of durft, schaf je eerst eens een origineel onderdelenboek en wpl boek aan, en zorg dat je eerst de standaard dingen op orde krijgt zoals, smeren ( doe je dat net voor of na het rijden), hoe wiellagers snel te kontrolleren , hoe olie van bakken enz , enz enz, de basis dingen.
en als je dan gaat knutselen schroom niet om iemand als backup op te bellen.
dan dat laatst , als ik jou was deed ik de gehele auto uit elkaar schroeven. om van binnen te bekijken, ( grapje) wat goed is mooi laten zitten, beter wordt het vaak niet, kan wel slechter. zo is het mij ook wel vaak verteld.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Apr 2023, 08:52

Tja, bij mijn 300 Tdi heb ik (achter) al eens nieuwe meenemers gemonteerd, daar was de 'vertanding' in de meenemer zo goed als weggesleten (het was daar dan ook 'droog' en roestig), de vertanding op de steekas had amper iets geleden dus met nieuwe meenemers was de speling zo goed als weg. Waarom dan duur spul van Ashcroft monteren.

Groet,

Erik

p.s. Ik had nog meenemers liggen van een 1987-er, maar die waren net iets anders (dikker meen ik) en pasten niet, dus ik moest toen nieuwe bestellen.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2023, 09:28

JohanFreelander schreef:Als het niet om de esthetiek gaat, gewoon een nieuw dopje erop....

Precies.   En even dat borsteltje om de losse roest weg te vegen.
Kennelijk monteert LandRover de meenemers met op z'n best een zuchtje WD40.   Het zichtbare steekas-eind en de meenemer-rand zou ik liever invetten met wat dunner vet.   Het slijtage-proces houdt dit niet tegen, maar roest tot roeststof vermalen in de spiebanen is mijns inziens een slijtage-factor.   (je kan natuurlijk zeggen dat achteraf invetten ook niet goed is, maar je voorkomt het verder roesten, je voorkomt ook het indringen van water - de buiten-wiellagers zitten "direct" achter de meenemers.

Erik Peters schreef:Tja, bij mijn 300 Tdi heb ik (achter) al eens nieuwe meenemers gemonteerd, daar was de 'vertanding' in de meenemer zo goed als weggesleten (het was daar dan ook 'droog' en roestig), de vertanding op de steekas had amper iets geleden dus met nieuwe meenemers was de speling zo goed als weg. Waarom dan duur spul van Ashcroft monteren.

Precies Nº2.   Bij mijn oude Td5, waar de steekas-einden kurk-droog waren gemonteerd ... waar dus een stoffig-roestige atmosfeer heerste waren op een gegeven moment de meenemers "moe", die steekas-spiebanen waren nog goed (genoeg).
Of de meenemers nog goed genoeg worden meegenomen kan je "eenvoudig" zien aan de speling tussen meenemer en steekas - een klein beetje speling is normaal, zie je een "vrije slag" waar aan het eind de sleetse spiebanen van de meenemer zich uiteindelijk klemzetten op de steekas dan ben je waarschijnlijk aan vervanging toe.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 13 Apr 2023, 09:57

Ik wil dat de meenemers de zwakste schakel blijven. Steekassen kosten meer...

Groet Johan
Defender 130 2002

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2023, 10:38

JohanFreelander schreef:Ik wil dat de meenemers de zwakste schakel blijven. Steekassen kosten meer...

En als je ook de steekassen versterkt dan zijn de differentieels de volgende zwakste schaken.

't Zijn overigens in het algemeen de achter-meenemers die het snelste slijten.   Op het eerste gezicht misschien raar, maar als je even doordenkt zo gek nog niet.   De aandrijving wordt 1:1 voor-achter verdeeld.   De voorwielen rijden evenwel de langste weg, en dat betekent dat de achterwielen net iets meer tractie leveren (als je dan ook nog achter iets meer lucht in je banden hebt telt dat ook nog mee).
Wat bij mijn Td5 ook nog eens speelde:  Mijn eerste LandRover, voorheen alleen "luxe-wagens"; ik had een geruime gewenningstijd nodig om de koppeling netjes te bedienen ... bedien je de koppeling niet netjes dan klappert de aandrijflijn meer dan goed is voor die aandrijflijn, en dan verslijt je (achter)meenemers.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”