Zwalkende auto bij 100km of hoger

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
mooiding

Zwalkende auto bij 100km of hoger

Berichtdoor mooiding » 07 Apr 2023, 18:13

Wie weet wat het nog meer kan zijn? Mijn RRC begint te zwalken als ik harder rij dan 100 , heb de wielen, wiellagers nagekeken , stuurhuis afgesteld , maar nog zwalkt ie alle kanten op stuurophanging vernieuwd stuurkogels, schokbrekers en veren zijn goed, uitgelijnd nieuw steeringwieldemper gemonteerd, sta voor een raadsel. Iemand die dit ook heeft (gehad).

Edward

Re: Zwalkende auto bij 100km of hoger

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2023, 18:41

Fuseekogels.

Of bij een RRC of Def de afstelling van de pennen in de bollen en of versleten fuseelagers. Aangezien het eerst niet was lijkt het me dat de lagers of busches (heeft een RRC Railkobushes?) versleten zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Apr 2023, 19:38

Edward schreef:Fuseekogels.

Of bij een RRC of Def de afstelling van de pennen in de bollen en of versleten fuseelagers. Aangezien het eerst niet was lijkt het me dat de lagers of busches (heeft een RRC Railkobushes?) versleten zijn.

Als het uitspoor correct is bevonden (het "uitlijnen" - 't uitspoor is ook ongeveer het enige wat je kan "uitlijnen") ... dan kan het ook nog de Panhard-stang zijn - dwz de bussen of de montage.   De Panhardstang moet zo vast als een huis vast zitten.   Heeft de Panhardstang ook maar een minimale speling dan gaat de vooras een heel klein beetje links-rechts "zweven".   Dit zweven is het probleem niet, het probleem is de stuurstang die aan de ene kant aan de as vast zit, en aan de andere kant vast aan de Pitmann-arm ... en daarmee zorgt het "zweven" voor een onbedoelde zwalkende stuur-reactie.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 07 Apr 2023, 21:19

In mijn wereld zijn de meest gevoelige onderdelen:
1. Vastzetten panhardstang (eventueel nieuwe rubbers en soms een ring bijzetten).
Moet vast zitten als een huis (dat niet in Groningen staat).
2. Afstellen van de pennen in de lagers van bollen. Moeten een voorspanning hebben van (ik meen) 2 kg op uiteinde kogelbevestiging (alles te vinden in Haynes).
Zonder die voorspanning wordt de auto onbestuurbaar bij bepaalde hobbels in de weg zoals expansiestrook viaduct (boven 80 kmh)
Deze twee dingen belangrijker dan alles andere (lagers, stuurhuis, asophanging, etc).

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 08 Apr 2023, 08:46

mij lijkt het bijna 98 % altijd de panhardstang te zijn.
ik betwijfel of die voorspanning iets ermee te maken heeft, want als ik deze vernieuw doe ik ook met de juiste voorspanning. om ze de juiste afstelling te krijgen, als ik er dan met de hand aan draai, dus die gehele as uiteinde, dan gaat dit best wel met weerstand, niet veel maar er is weerstand.
en als ik bij een auto of na bijv 10dkm, bij die zelfde auto de stuur kogel en grote keerring los haal, ja dan draait hij bijna van alleen.
dus vandaar dat ik geloof, dat het niet door de voor spanning komt.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2023, 11:12

Met de waterval aan potentiële spelingen in de besturing van RRC (en vergelijkbaar) is het een wonder dat het ook goed kan werken, toch werkt het vaak goed (of goed genoeg).

De voorspanning van de Swivel-lagers wordt vaak genoemd, toch heb ik - mijns inziens goede - redenen om niet al te zwaar aan die voorspanning te tillen.   De voorspanning dien je af te stellen aan de hand van "kale" Swivels, daarna komen de keringen die een onbekende weerstand op de Swivel-bollen hebben en nog bij.   Je stelt dus de voorspanning af in de eerste plaats vanwege de Swivel-lagers, en niet vanwege de demping.

Wat eventueel nog een andere - en lastige/raadselachtige - bron van nare verrassingen in de besturing kan zijn: Een stuurkogel die onder normale omstandigheden netjes spelingvrij is en waar de veer-belaste cup in de harde praktijk ook een tweede semi-stabiele positie kent, een positie waarbij er ineens speling is.   Erik Peters kan hier meer over vertellen.
De symptomen zijn lastig:  Meestal werkt het allemaal zoals het hoort, loop je alles na dan is er niks mis.   Rijd je een proefrondje dan kan ook dat goed gaan ... totdat je over een zodanige richel rijdt dat de veerbelaste cup in zijn "tweede" semi-stabiele positie klem komt te zitten, dan zijn de poppen aan het dansen dwz heb je een stuur-wobble waar je niet blij van wordt.   Hobbel je daarna naar huis dan komt er vanzelf wel weer een douw waarbij de veerbelaste cup weer terugspringt, en dan is er ineens weer niks mis.
Als ik het niet goed beschrijf dan corrigeert Erik me wel.

Groeten MarcS

PS  Zwalken kan overigens ook goed komen door teveel uitspoor (maar een verandering in het uitspoor komt niet uit de lucht vallen). Het kan eventueel ook door de banden komen: banden met te weinig zijdelingse stijfheid bijvoorbeeld, of banden die door een bandenwissel in rol-richting zijn gewisseld ... en soms is het nog trivialer: een beetje (te) weinig lucht in de banden (zelfs het profiel kan uitmaken: het profiel kan een factor zijn in de zoekerigheid (de wil om uit het spoor te klimmen of juist erin te blijven bijv.), en ook in de stuur-demping is deels een banden-kwestie.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Apr 2023, 14:44

Speling op de panhardstang kan een boosdoener zijn, maar ook speling op een reactiearm van de achteras kan kwispelen veroorzaken met name bij wisselend gas geven en gas los (eens gehad met mijn 110 300 Tdi).

De voorspanning van de swivellagers heeft meer invloed op de 'Wobble of Death', evenals de veerbelaste stuurkogel in de pitmanarm.
Bij mijn 110 Td5 was op een gegeven moment 60-70 km/u de maximum snelheid die ik kon rijden (zonder geklapper van de voorwielen). De veerbelaste stuurkogel krijgt dan fors op zijn flikker (zie foto). Op de gok 0,15 mm aan vulplaatjes (onder de bovenste fuseepennen) weggehaald en het probleem was de eerste tijd opgelost, maar kwam wel weer terug. Nieuwe stuurkogel in de pitmanarm (netjes alle "lager onderdelen" vervangen). Ging weer een poos goed, maar kwam weer terug. Nieuwe fuseeschalen gemonteerd met nieuwe lagers, keerring(en), etc. netjes afgesteld op 1,5 kg zoals in het werkplaatshandboek staat beschreven. Probleem opgelost zou je denken, maar alleen voor een paar jaar.

Vreemd, bij mijn 110 300 Tdi heb ik nog nooit met dit probleem te maken gehad en daar heb ik ook de fuseeschalen al eens vervangen, maar vermoedelijk de voorspanning afgesteld op de oude waarde die geld voor een fusee met bovenin een railco-bush, 3,5-4 kg (aan de hand van het oude werkplaatshandboek). Overigens stuurt de 300 Tdi zwaarder dan de Td5 (beide met stuurbekrachtiging).

Vervolgens de stuurkogel in de pitmanarm nog eens losgehaald en een vulplaatje bij de veer ingestopt, zodat de onderste lagerschaal minder bewegingsvrijheid heeft. Probleem weer opgelost. Alleen bij een schuine ongelijke viaductvoeg in de N348/N48 bij Ommen klappert het nog (rijdend richting Groningen), dus daar moet ik ± 60 km/u rijden, wil ik geen problemen krijgen.

Volgende stap wordt (weer) 0,10-0,15 mm aan vulplaatdikte verwijderen bij de bovenste fuseepennen. Gemeten tijdens montage van de fusee bij de Td5, 0,10 mm verwijderen gaf ongeveer 1-1,5 kg verhoging van de voorspanning.
Overigens draaiden de fusees van de Td5 geheel zonder weerstand voor de revisie (compleet met keerring).

Groet,

Erik

Ingeslagen stuurkogel:
Ingeslagen stuurkogel.jpg
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2023, 17:16

Erik Peters schreef:Vervolgens de stuurkogel in de pitmanarm nog eens losgehaald en een vulplaatje bij de veer ingestopt, zodat de onderste lagerschaal minder bewegingsvrijheid heeft. Probleem weer opgelost. Alleen bij een schuine ongelijke viaductvoeg in de N348/N48 bij Ommen klappert het nog (rijdend richting Groningen), dus daar moet ik ± 60 km/u rijden, wil ik geen problemen krijgen.

Het lijkt er toch vooral op dat de onderste lagerschaal na een dreun niet (snel genoeg) terugkeert naar z'n normale positie, alsof ie klem komt in de "gelichte" positie.   De conische steel onder de kogel toont sporen van het (on)nodige geklapper.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 08 Apr 2023, 21:10

Het was de schuine voeg bijn het viaduct over het spoor bij vliegveld Maastricht -Aachen waar mijn eerste RR dit probleem had.
Boven de 80 kmh raakte de auto in een soort resonantie, erg vervelend met een tweede RR op trailer die ik toen regelmatig naar de Krim bracht (nee, niet Ukraine).
De oplossing was toen nieuwe bussen en vulringen in Panhardstang + muurvast zetten (hielp een beetje) en voorspanning van de swivellagers. Gewoon wat vulplaatjes eruit tot de kracht ca 2 kg was, alles gewoon gemonteerd gelaten (behalve de stuurkogels).
Daarna was het probleem over. Altijd en bij elke snelheid.
Jaren daarna hebben ze het viaduct verbeterd, dus weg teststraat ..

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Apr 2023, 22:53

Och, zo'n 2 jaar geleden hebben ze die nieuwe teststraat aangelegd.
Je zou hem kunnen pakken op weg naar De Krim (daar heb ik eens achterveren weggehaald voor mijn 110 300 Tdi nadat de Boge Nivomat het begeven had.
En de eerste keer heb ik er alleen 0,15 mm aan vulplaatjes tussenweg gehaald en verder niks losgehaald. Zelfs de abs sensor gewoon in de pen laten zitten.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”