Beste mensen,
Ik heb nieuwe bladveren voor onder mijn 109 6-cylinder.
Nu plakken deze van het vet en ik verwacht dat er dan ook veel zand op komt.
Hoe kan ik dit het beste voorkomen? Hoe voorkom ik dat ze meteen gaan roesten?
Er zit verschil tussen de linkse en rechtse. Hoe zie ik dat?
Alvast bedankt,
Rob
Bladveren
- Erik Peters
Re: Bladveren
Dag Rob,
Vermoedelijk is één veer iets boller dan de ander. Op de kop naast elkaar leggen en dan zal er hoogteverschil zijn. Zo niet, is er geen verschil tussen links en rechts, mits er even veel veerbladen in zitten.
Goed vet houden helpt uitstekend tegen roesten en ja er zal wel wat zand aanplakken, maar aan de buitenkant geeft dat niks.
Overigens roest verenstaal niet zo snel.
Groet,
Erik
Vermoedelijk is één veer iets boller dan de ander. Op de kop naast elkaar leggen en dan zal er hoogteverschil zijn. Zo niet, is er geen verschil tussen links en rechts, mits er even veel veerbladen in zitten.
Goed vet houden helpt uitstekend tegen roesten en ja er zal wel wat zand aanplakken, maar aan de buitenkant geeft dat niks.
Overigens roest verenstaal niet zo snel.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
De bollere bladveer is dan voor de bestuurderskant?
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Overigens roest verenstaal niet zo snel.
Toch is dat roesten tzt wel een probleem. Niet dat je bang moet zijn dat de veren wegroesten, maar de roestlaag die tzt ook tussen de veren ontstaat zorgt voor een onberekenbare eerste aanspreek-weerstand. De veren permanent goed geolied houden is een "oplossing".
De degelijke oplossing zijn paraboolveren ... alleen blijkt uit de berichten rond de paraboolveren dat de meeste de beloften qua degelijkheid en duurzaamheid niet verzilveren.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Rob schreef:De bollere bladveer is dan voor de bestuurderskant?
Ja, vooropgesteld dat links de bestuurderskant is. Zie ook: viewtopic.php?f=14&t=13902
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wij ontvetten nieuwe veren met remmenreiniger of Dasty, net wat we bij de hand hebben.
Om het roesten een beetje in de perken te houden of eigenlijk nagenoeg te voorkomen smeren wij de veren in met Owatrol. Bij iedere beurt of oliewissel gewoon weer even bijkwasten en klaar.
Dat is ook veel voordeliger dan een setje parabolen kopen om mogelijke roest voor te zijn.

Om het roesten een beetje in de perken te houden of eigenlijk nagenoeg te voorkomen smeren wij de veren in met Owatrol. Bij iedere beurt of oliewissel gewoon weer even bijkwasten en klaar.
Dat is ook veel voordeliger dan een setje parabolen kopen om mogelijke roest voor te zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968