Hoi,
Ik wil mijn Defender 110 TD5 uit 2005 een anti-roest behandeling laten geven om zo de onderkant te beschermen.
Wat is een goed adres hiervoor?
Wat doen verschillende aanbieders onderling verschillend?
Zijn er do and dont's?
Anti-roest behandeling ?
Re: Anti-roest behandeling ?
Definieer "antiroest behandeling"?
Als je daarmee iets als Dinitrol of een tectyl variant bedoelt dan zeg ik: gewoon laten! Een 18 jaar oud chassis krijg je nooit genoeg schoon om alle plekjes waar een beetje roest zit schoon te krijgen en dus sluit je eventuele roest alleen maar op en gaat dat uit zicht verder roesten. Staan zat berichten hier van achterbalken die er goed uitzagen maar eigenlijk verdwenen waren onder de Dinitrol..........
Mijn voorkeur gaat uit naar het chassis zo schoon mogelijk te maken, kale plekken netje ste schilderen met een goede chassislak, de buitenkant te doen met Owatrol oid en de binnenkant te laten. (wij hebben ooit spul dat voor balasttanks van boten gebruikt werd in het chassis geblazen, dat werkt ook erg goed en is redelijk simpel ook weer weg te krijgen voor inspectie, reparatie of aanpassing)
Dan kun je regelmatig eens inspecteren hoe het ermee is ipv dat het uit zicht wegrot.
Als je daarmee iets als Dinitrol of een tectyl variant bedoelt dan zeg ik: gewoon laten! Een 18 jaar oud chassis krijg je nooit genoeg schoon om alle plekjes waar een beetje roest zit schoon te krijgen en dus sluit je eventuele roest alleen maar op en gaat dat uit zicht verder roesten. Staan zat berichten hier van achterbalken die er goed uitzagen maar eigenlijk verdwenen waren onder de Dinitrol..........
Mijn voorkeur gaat uit naar het chassis zo schoon mogelijk te maken, kale plekken netje ste schilderen met een goede chassislak, de buitenkant te doen met Owatrol oid en de binnenkant te laten. (wij hebben ooit spul dat voor balasttanks van boten gebruikt werd in het chassis geblazen, dat werkt ook erg goed en is redelijk simpel ook weer weg te krijgen voor inspectie, reparatie of aanpassing)
Dan kun je regelmatig eens inspecteren hoe het ermee is ipv dat het uit zicht wegrot.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Definieer "antiroest behandeling"?
wij hebben ooit spul dat voor balasttanks van boten gebruikt werd in het chassis geblazen, dat werkt ook erg goed en is redelijk simpel ook weer weg te krijgen voor inspectie, reparatie of aanpassing
Navy Russan
Misschien dat "we" nog eens een Navy Russan "actie" kunnen organiseren ?
Groeten MarcS
PS Voor de achterbalk helpt het overigens al (een beetje) wanneer je die balk zo nu en dan met een olie-achtige spray inspuit. Zelfs als je de goedkopere WD40 achtige prut bij de Action gebruikt helpt het al wat. Het zorgt voor het verdrijven van het vocht van die plekken waar het normaal vochtig en dus vuil blijft.
PS2 Zelfs als je de Td5 hagelnieuw had laten Tectileren/Dinitrollen dan had je nu roestproblemen. Zelfs met een "maagdelijke" ondergrond moet je vraagtekens zetten bij het inpakken in een verhullende, kleverige laag.
Volgens mij vroeg ts om adressen, niet óf hij het moest doen. (of laten.
)
ik heb de mijne bij Span tectyl in Hoogkerk gedaan en laat hem eens per jaar ff bijwerken.
Auto is van '07 en alle balken zijn nog in 1 stuk en de gaten die erin zitten, zijn origineel en niet van de roest of rot.
Of het chassis e.d. uiteindelijk langer mee gaat dan wanneer ik het niet had gedaan, weet ik ook nog niet maar tot nu toe geen spijt van.
Mijn motto is: "Je kunt beter spijt hebben van iets dat je wél gedaan hebt dan van iets dat je had móeten doen, achteraf."
ik heb de mijne bij Span tectyl in Hoogkerk gedaan en laat hem eens per jaar ff bijwerken.
Auto is van '07 en alle balken zijn nog in 1 stuk en de gaten die erin zitten, zijn origineel en niet van de roest of rot.
Of het chassis e.d. uiteindelijk langer mee gaat dan wanneer ik het niet had gedaan, weet ik ook nog niet maar tot nu toe geen spijt van.
Mijn motto is: "Je kunt beter spijt hebben van iets dat je wél gedaan hebt dan van iets dat je had móeten doen, achteraf."
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Landmarcs schreef:Navy Russan
Misschien dat "we" nog eens een Navy Russan "actie" kunnen organiseren ?
Groeten MarcS
Ow ja, zo heette het. Roger van 4x4 Factor heeft nog een voorraadje geloof ik. Mocht je nog wat willen.
En ja, het staat een ieder vrij z'n geld te verbranden aan welke behandeling dan ook. Ik geef de naam van Paul wel weer door als de boel alsnog weggerot is.
Maar wanneer iemand op een forum vraagt om een adres en een ander advies of mening krijgt en je daar wat van moet vinden dan snap je volgends mij compleet niet wat een forum is en waarvoor het is. Adressen kun je gewoon Goegelen, net als bullshit reviews en fake klantentevredenheid....
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Houston schreef:..... laat hem eens per jaar ff bijwerken.
Auto is van '07 en alle balken zijn nog in 1 stuk en de gaten die erin zitten, zijn origineel en niet van de roest of rot.![]()
Of het chassis e.d. uiteindelijk langer mee gaat dan wanneer ik het niet had gedaan, weet ik ook nog niet ....
Tja, ik ga je niet "verbeteren" ... al was het maar omdat mijn 110 van 2010 is en dus voorlopig 3 jaar jonger blijft ...
... maar ook zonder behandeling — dwz als je mijn Action-acties buiten beschouwing laat — is mijn inmiddels bijna 13 jaar oude chassis nog heel netjes (als je de moeite neemt 'm van binnen te bekijken vind je in de naden van de achterbalk wat roest, ik verwacht evenwel dat ie nog jaren een "vlekkeloos" uiterlijk zal tonen).
Mijn "keuze" voor deze potentieel spijt achteraf route was gebaseerd op de ervaringen met mijn vorige 110: ook geen groot geld uitgegeven aan anti-roest-behandelingen ... en dat bleek in ieder geval ruim 10 jaar geen spijt op te leveren.
Spijt heb ik er dus niet van: ik heb nu dus al 2x de kosten van een anti-roestbehandeling uitgespaard. Dat geld kan ik tzt steken ik een degelijke "roestoratie".
Edward schreef:En ja, het staat een ieder vrij z'n geld te verbranden aan welke behandeling dan ook. Ik geef de naam van Paul wel weer door als de boel alsnog weggerot is.![]()
Maar wanneer iemand op een forum vraagt om een adres en een ander advies of mening krijgt en je daar wat van moet vinden dan snap je volgends mij compleet niet wat een forum is en waarvoor het is. Adressen kun je gewoon Goegelen, net als bullshit reviews en fake klantentevredenheid....![]()
Precies. Als een forum alleen maar een "U vraagt en wij draaien" functie heeft wat is dan de meerwaarde van de in het forum verzamelde ervaringskennis ? Natuurlijk levert een advies zoals dat van Edward wat cognitieve dissonantie bij wie meent/hoopt dat de gevraagde behandeling wonderen doet.
Ik heb al wel eens geschreven dat een LandRover een alchemistisch wondertje is: water naar binnen, tegelijk lekt er olie uit.
De anti-roest-behandelingen komen wellicht nog iets dichter bij de steen der wijzen: het is nog niet helemaal het van lood naar goud ... maar de aanbieders van de behandelingen worden er wel rijk van. Als ik de aanprijzingen zie dan lijkt het ook veel op de alchemie: het aanprijzen van een illusie.
Groeten MarcS
Vet en olie helpen heel goed tegen roest.
Aan de buitenkant moet het wat verharden zodat het niet met de eerste hoge druk spuit verdwijnt, bijv waxoyl.
Binnenkant van deuren ed doe ik met Tenco anti rust compound.
Gebruikte ik op onze tjalk (schip) en kwam in de zon langs de klinknagels naar buiten.
Is goedkoop en blijft vloeibaar, smeer je er met de hand en of kwast in.
In de balken spuit ik iets van dunne waxoyl, Valvoline tectyl of andere vettigheid.
Gagarandeerd helpt alles, beter dan niets doen.
Al mijn autos zijn rond de 50 jaar oud en chassisproblemen heb nauwelijks.
Aan de buitenkant moet het wat verharden zodat het niet met de eerste hoge druk spuit verdwijnt, bijv waxoyl.
Binnenkant van deuren ed doe ik met Tenco anti rust compound.
Gebruikte ik op onze tjalk (schip) en kwam in de zon langs de klinknagels naar buiten.
Is goedkoop en blijft vloeibaar, smeer je er met de hand en of kwast in.
In de balken spuit ik iets van dunne waxoyl, Valvoline tectyl of andere vettigheid.
Gagarandeerd helpt alles, beter dan niets doen.
Al mijn autos zijn rond de 50 jaar oud en chassisproblemen heb nauwelijks.
-
Landmarcs
Houston schreef:Volgens mij vroeg ts om adressen, niet óf hij het moest doen. (of laten.)
Laten we nog eens kijken naar de oorspronkelijke vraag.
Steven-over-land schreef:Ik wil mijn Defender 110 TD5 uit 2005 een anti-roest behandeling laten geven om zo de onderkant te beschermen.
Wat is een goed adres hiervoor?
Wat doen verschillende aanbieders onderling verschillend?
Zijn er do and dont's?
Op een rijtje:
1º Wil een anti-roestbehandeling laten geven om (zo) de onderkant te beschermen.
2º Wat is een goed adres.
3º Wat zijn de verschillen.
4º Wat zijn does and don't's.
ad 1> Lees je deze inleidende zin wat ruimer dan mag je de (tegen)vraag stellen: beschermt een anti-roestbehandeling wel.
Het is een beetje als de vraag: "Ben je opgehouden met je moeder te slaan?"
Een vraag die je niet kan beantwoorden, behalve wanneer je je moeder slaat dan wel sloeg.
ad 2> Indien je gerechtvaardigd twijfelt aan het nut dan zijn er geen goede adressen — mag je dat dan zeggen ?
ad 3> Er zullen maar weinigen zijn die hier een antwoord op hebben (iedere aanbieder zegt dat hij het beste is).
ad 4> Het beargumenteerd ontraden lijkt mij een typisch voorbeeld van: "don't do it".
Groeten MarcS
PS Wie in deze reactie een zekere frustratie leest die leest het goed. Ik ben inmiddels hyper-allergisch voor een forum waarin je "afgerekend" wordt op het al dan niet geven van het goede / passende antwoord. Wil je dan alsmaar binnen de lijntjes kleuren dan moet je voor iedere reactie die ook maar een zweempje Off-Topic lijkt te hebben een nieuw topic starten.
Het ergste in zo'n forum-cultuur is dat niet zelden sommige deelnemers meer rechten blijken te hebben: zij zijn dan kennelijk vrijgesteld van de OffTopic-politie, en zij mogen dan wel anderen becommentariëren (hierop mag je dan niet reageren omdat je dan teveel OffTopic afdwaalt).
1. Wil een anti roestbehandeling laten geven: goed idee, alles beter dan niets
2. Wat is een goed adres: Zelf doen
3. Verschillen: Zelf doen kost weinig, je smeert geen spul over rottigheid (je bent er zelf bij)
4. Er zijn vast ook serieuze aanbieders, ik heb dat geluk niet gehad.
Mijn oudse RR laten doen bij een Waxoyl bedrijf in Gemert.
Die hebben alleen gedaan wat je ziet, dus alles wat je niet ziet had geen bescherming.
Koste mij de achterbalk van de carrosserie en de achterklep (beide niet meer te redden).
De rest was rood van de roest, maar yzer is niet gelijk weg.
Waxoyl is ok, maar het moet wel aangebracht worden.
Doe het nu zelf zonder grote middelen en het resultaat is niet slecht
Beste roestbehandeling is een auto die flink lekt, liefst tussenbak of diff.
Olie wordt rondgelingerd onder de auto en alles ziet er picobello uit.
Mijn winterauto (76er RR) doet dat en ik moet zeggen: van onder een plaatje.
Alleen aan dorpels en achteraan komt te weinig roestpreventie, dat bijwerken.
2. Wat is een goed adres: Zelf doen
3. Verschillen: Zelf doen kost weinig, je smeert geen spul over rottigheid (je bent er zelf bij)
4. Er zijn vast ook serieuze aanbieders, ik heb dat geluk niet gehad.
Mijn oudse RR laten doen bij een Waxoyl bedrijf in Gemert.
Die hebben alleen gedaan wat je ziet, dus alles wat je niet ziet had geen bescherming.
Koste mij de achterbalk van de carrosserie en de achterklep (beide niet meer te redden).
De rest was rood van de roest, maar yzer is niet gelijk weg.
Waxoyl is ok, maar het moet wel aangebracht worden.
Doe het nu zelf zonder grote middelen en het resultaat is niet slecht
Beste roestbehandeling is een auto die flink lekt, liefst tussenbak of diff.
Olie wordt rondgelingerd onder de auto en alles ziet er picobello uit.
Mijn winterauto (76er RR) doet dat en ik moet zeggen: van onder een plaatje.
Alleen aan dorpels en achteraan komt te weinig roestpreventie, dat bijwerken.
Mijn Defender had al iets van een beschermlaag bij aankoop. Het valt er in stukjes vanaf inmiddels.
In het handboek staat of stond dat je na elke rit door de pekel en/ of zand de onderkant even af moet spuiten met water. Ik kan me voorstellen dat het helpt.
Ik verdwijn jaarlijks voor de winter met een oppompbare bloemenspuit onder de auto en voorzie alles wat roesten kan van een laagje eigen recept mengsel, voorheen was dat bijenwas, camolia-olie en wasbenzine, vanwege de prijsstijgingen ben ik overgestapt op vaste paraffine met vloeibare paraffine en wasbenzine. Het idee is dat met de was-achtige substantie wat vloeibare substantie op het oppervlak vastgehouden wordt. Het vloeibare aandeel zal willen kruipen en zo kleine onderbrekingen in de laag weer dichten.
Het is geen stevige laag, ze verdwijnt zelfs grotendeels gedurende het jaar, maar werkt afdoende, de 23 jaar oude onderkant (van de auto
) ziet er netjes uit.
Het is dus de olie die het hem doet, ook bij mijn auto is er al in voorzien met een automatische roestpreventieinstallatie annex kleppendeksel, maar die werkt dus niet voor de gehele onderkant.
In het handboek staat of stond dat je na elke rit door de pekel en/ of zand de onderkant even af moet spuiten met water. Ik kan me voorstellen dat het helpt.
Ik verdwijn jaarlijks voor de winter met een oppompbare bloemenspuit onder de auto en voorzie alles wat roesten kan van een laagje eigen recept mengsel, voorheen was dat bijenwas, camolia-olie en wasbenzine, vanwege de prijsstijgingen ben ik overgestapt op vaste paraffine met vloeibare paraffine en wasbenzine. Het idee is dat met de was-achtige substantie wat vloeibare substantie op het oppervlak vastgehouden wordt. Het vloeibare aandeel zal willen kruipen en zo kleine onderbrekingen in de laag weer dichten.
Het is geen stevige laag, ze verdwijnt zelfs grotendeels gedurende het jaar, maar werkt afdoende, de 23 jaar oude onderkant (van de auto
Het is dus de olie die het hem doet, ook bij mijn auto is er al in voorzien met een automatische roestpreventieinstallatie annex kleppendeksel, maar die werkt dus niet voor de gehele onderkant.