Anti-roest behandeling ?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Re: Anti-roest behandeling ?

Berichtdoor Houston » 01 Apr 2023, 10:41

Landmarcs schreef:
Houston schreef:..... laat hem eens per jaar ff bijwerken.
Auto is van '07 en alle balken zijn nog in 1 stuk en de gaten die erin zitten, zijn origineel en niet van de roest of rot. :D

Of het chassis e.d. uiteindelijk langer mee gaat dan wanneer ik het niet had gedaan, weet ik ook nog niet ....

Tja, ik ga je niet "verbeteren" ... al was het maar omdat mijn 110 van 2010 is en dus voorlopig 3 jaar jonger blijft ...
... maar ook zonder behandeling — dwz als je mijn Action-acties buiten beschouwing laat — is mijn inmiddels bijna 13 jaar oude chassis nog heel netjes (als je de moeite neemt 'm van binnen te bekijken vind je in de naden van de achterbalk wat roest, ik verwacht evenwel dat ie nog jaren een "vlekkeloos" uiterlijk zal tonen).
Mijn "keuze" voor deze potentieel spijt achteraf route was gebaseerd op de ervaringen met mijn vorige 110: ook geen groot geld uitgegeven aan anti-roest-behandelingen ... en dat bleek in ieder geval ruim 10 jaar geen spijt op te leveren.
Spijt heb ik er dus niet van: ik heb nu dus al 2x de kosten van een anti-roestbehandeling uitgespaard.   Dat geld kan ik tzt steken ik een degelijke "roestoratie".

Edward schreef:En ja, het staat een ieder vrij z'n geld te verbranden aan welke behandeling dan ook. Ik geef de naam van Paul wel weer door als de boel alsnog weggerot is. :roll:

Maar wanneer iemand op een forum vraagt om een adres en een ander advies of mening krijgt en je daar wat van moet vinden dan snap je volgends mij compleet niet wat een forum is en waarvoor het is. Adressen kun je gewoon Goegelen, net als bullshit reviews en fake klantentevredenheid.... :shock:

Precies.   Als een forum alleen maar een "U vraagt en wij draaien" functie heeft wat is dan de meerwaarde van de in het forum verzamelde ervaringskennis ?   Natuurlijk levert een advies zoals dat van Edward wat cognitieve dissonantie bij wie meent/hoopt dat de gevraagde behandeling wonderen doet.

Ik heb al wel eens geschreven dat een LandRover een alchemistisch wondertje is:  water naar binnen, tegelijk lekt er olie uit.
De anti-roest-behandelingen komen wellicht nog iets dichter bij de steen der wijzen: het is nog niet helemaal het van lood naar goud ... maar de aanbieders van de behandelingen worden er wel rijk van.   Als ik de aanprijzingen zie dan lijkt het ook veel op de alchemie: het aanprijzen van een illusie.

Groeten MarcS

Misschien is het ook een beetje een geval van 'C'est le ton qui fait la musique?' ;)
Vooral Edward z'n manier van reageren zou gebruikers af en toe best af kunnen schrikken. ;) Of tegenreacties oproepen.
Zeker op een forum waar het ledenaantal en gebruik terugloopt, is het misschien goed om in de gaten te houden.

En ik ben helemaal vóór discussie. Maar de vraag was in dit geval niet 'Moet ik de onderkant laten behandelen of niet?' maar 'Waar en welke behandeling?' enz.

Als we nl. zo beginnen, kunnen we elke vraag beantwoorden met 'Koop geen Defender want het is een waardeloze auto die tocht, lekt, roest en andere vage klachten gaat krijgen.' :)

Just my two cents.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2023, 11:20

Houston schreef:En ik ben helemaal vóór discussie. Maar de vraag was in dit geval niet 'Moet ik de onderkant laten behandelen of niet?' maar 'Waar en welke behandeling?' enz.

No offence ... maar dit is een grenzeloze versimpeling van de oorspronkelijke vraag.
Wellicht dacht de vraagsteller vooral aan die versimpeling ... maar hij vroeg ook:
"Wat is een goed adres" & "Wat zijn de does and don't's" ... en als het antwoord dan is "don't do it" want er zijn misschien wel adressen maar het resultaat blijkt op de langere termijn zelden aanbevelenswaardig (en dus waarschijnlijk niet signifikant beter dan gewoon onderhoud).
Dan is het antwoord van Edward een goed antwoord (dat wellicht iets subtieler geformuleerd had kunnen worden).

Dat mensen erg snel in hun kuif gepikt zijn is lastig en jammer. Echter permanent in de hyper-hoffelijke modus om het even iedere vraag beantwoorden (vragen waarvoor je als vraagsteller vaak ook met wat zoeken alvast voorwerk had kunnen doen, en/of vragen die zo gesloten zijn dat je alleen mag zeggen dat het een goed idee is, en/of vragen van mensen die als eendagsvlieg even bij dit forum landen) da's niet makkelijk, da's meer een betaalde baan van een communicatiemedewerker/getraind woordvooerder (waarvan je de antwoorden sowieso moet wantrouwen).

Het is natuurlijk jammer dat het aantal actieve forumleden beperkt is, maar ik heb liever een beperkt aantal en duidelijke meningen, opvattingen en degelijke adviezen als vriendelijke mooi-praat.   Een forum waar je als verdwaalde bezoeker ziet dat de omgangsvormen zo nu en dan wat "duidelijk" zijn, maar waar je ook ziet dat je met die duidelijkheid ook verder komt .... dat is een forum waar je mijns inziens de werkelijk geïnteresseerde bezoeker ook binnenboord houdt.   Het is toch uiteindelijk de kwaliteit die wint, en niet de kwantiteit.

Groeten MarcS

PS  Zolang het niet tot de verboden op dit forum wordt verklaard vind ik dat je bij een vraag een tegenvraag mag stellen.  Bijvoorbeeld de tegenvraag: wat denk je met de gevraagde maatregel/ingreep te bereiken ?   Zo is de vraag naar de beste (of een bepaalde) krik eenvoudig te beantwoorden ... maar is "de beste" wel de best passend bij het bedoelde gebruik (zo is een mooie garage-hoogheffer geweldig, maar niet handig als krik om op vakantie een band te wisselen, of de auto uit een kuil te helpen).

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Apr 2023, 11:43

Ja Houston, je hebt het weer laten zien: je ben keiwoke! Top.

Maar dat gejammer voegt nog minder toe dan mijn vermeende niet lief genoeg zijn. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 01 Apr 2023, 11:47

Zoals op elk forum: zoveel mensen, zoveel meningen.
Maar je kunt daar best een voor jou passend antwoord uit destilleren.
Er is nu eenmaal niet één oplossing de beste.

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 08 Apr 2023, 22:38

De Antiroest behandeling is een van de interessante onderwerpen op het het forum.

Ruim twee jaar geleden heb ik mijn 1977 series 3 laten ‘doen’ bij Maarten Toirkens Anti-Roest Center in Alphen aan den Rijn. Ik raakte overtuigd van de deskundigheid van Maarten en ben daarin niet teleurgesteld, de antiroest behandeling is naar mijn idee het behoud van mijn Engelse Dame. Maar de afweging wel of niet laten doen is uiteindelijk ieders eigen beslissing.

Succes en groet,
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Frankyboy

Berichtdoor Frankyboy » 11 Nov 2023, 18:01

Bij ons in de werkplaats werd in de jaren stillekes de onderkant ingespoten met afgewerkte motorolie.
Lekker zwart en vettig en klevend.
Zo nu en dan bij een onderhoudsbeurt.
Groetjes,
Frank,

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2023, 19:42

Frankyboy schreef:Bij ons in de werkplaats werd in de jaren stillekes de onderkant ingespoten met afgewerkte motorolie.
Lekker zwart en vettig en klevend.
Zo nu en dan bij een onderhoudsbeurt.

Om dan even een wat ouder onderwerp nieuw op te warmen ... en direct even te "zeuren".
Oude motorolie is een bekende oplossing. Een wat oudere LandRover doet zoiets soms al vanzelf.
Toch zijn er mitsen en maren (vooral die maren):
Motorolie wordt verduurzaamd met dopes die de olie bufferen, die buffering beperkt het verzuren.
Bij de oude, afgewerkte olie is die bufferende werking ± aan zijn einde, dus loop je een zeker risico: een zure vettige kleverige laag is geen eerste keuze als je het chassis een langer leven wilt geven.
Verder zitten er in motorolie ook dopes die ervoor zorgen dat water in het motorblok in de olie wordt opgenomen (in de limiet, bij bijv een lekke koppakking krijg je daarom dus ook die beruchte zwarte "mayonaise").   Motorolie is dus ook niet het beste middel om water te verdrijven uit bijv. de vele, vroeger of later roestende naden van het rear-X-member.

Wat werkelijk het beste is is wellicht niet te zeggen, echter ... lijnolie al dan niet gekookt, en al dan niet wat verdund schijnt een betere en ook milieu-viendelijker oplossing te zijn.
Voor de onbereikbare binnenkant van het chassis zou wellicht Total Navy Rusan de beste keuze kunnen zijn.   Da's dan overigens weer wel een "aardolie-product" - groter probleem is denkelijk de basis-verpakking van 60 liter.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Dec 2023, 19:59

Ik heb nog (oude) "verlopen" cardanolie staan (80-W90, gewone minerale olie). Geeft geen zwarte smeerboel en kruipt ook nog eens.
Vroeger bestond verf uit lijnolie met toegevoegde pigmenten (o.a. voor de kleur).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 02 Dec 2023, 08:28

zeker zijn er verschillen op te noemen in de bedrijven die het doen,
mn als het klaar is loont het om met een scoop te checken,
goed koop is meestal duur koop. wat verwacht je voor die prijs.
en de beste methode is om zelf er achter te komen waar de problemen zijn, en dan bij de volgende auto daar extra op letten , cq behandelen.

mijn 98 110 heb ik inmiddels 4 x behandeld, maar nu krijg ik problemen bij de apk.
ja meneer we kunnen niks meer zien het moet schoon, ja dan maak je steekproef gewis iets schoon, en kijk de zwarte lak zit er dan nog op.
maar ja in de bekende roest hoekjes, zou ik het ook niet weten.

mijn inziens is.
bij elke beurt, je controleert hem toch om de 5000, even een vet of spuitje over de zichtbare dingen,
en als hij dan 25 jaar oud is, is een gegalv chassis niet zo duur, als je het zelf doet.
hij heeft dan toch een zeer grote onder, cq opknap beurt nodig.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2023, 10:47

pascal110 schreef:....

mijn 98 110 heb ik inmiddels 4 x behandeld, maar nu krijg ik problemen bij de apk.
ja meneer we kunnen niks meer zien het moet schoon, ja dan maak je steekproef gewis iets schoon, en kijk de zwarte lak zit er dan nog op.
maar ja in de bekende roest hoekjes, zou ik het ook niet weten.

mijn inziens is.
bij elke beurt, je controleert hem toch om de 5000, even een vet of spuitje over de zichtbare dingen,
en als hij dan 25 jaar oud is, is een gegalv chassis niet zo duur, als je het zelf doet.
hij heeft dan toch een zeer grote onder, cq opknap beurt nodig.

Precies.
Bij mijn 1999 Td5 had ik - voor zover ik er met niet teveel gedoe bij kon - de onderkant met koolteer ingesmeerd (niet te dik o.a. om het risico van craquelures en dus extra roest te voorkomen).   Ik heb deze auto ruim 10 jaar gehad en hij zag er netjes uit, ik zag soms even oude waarbij het rear-X-member evident "aandacht" nodig had.
Bij mijn huidige "Puma" heb ik de koolteer-exercitie achterwege gelaten, en blijft het bij zo hier en daar wat olie.   De teller gaat inmiddels naar 13-en-een-half jaar en qua "netjes" zie ik geen verschil.

Dus niet te veel uitgeven aan speciale anti-roest-behandelingen, wel zelf een beetje opletten en er rekening mee houden dat je het uitgespaarde geld tzt misschien wel aan een nieuw chassis moet uitgeven is denkelijk zo gek nog niet.
Wie weet wat er in die eerste 20-25 jaar gebeurt ... misschien verongelukt de auto, misschien verongeluk je zelf, wellicht wordt het rijden door lichamelijk verval wel onmogelijk, wellicht wordt het veel te duur of anderszins van overheidswege zo ontmoedigt dat je er niet meer aan wilt denken.

Vooralsnog heb ik het vrolijke "voordeel" van een auto die goed beschouwd helemaal zo duur nog niet is.   Zou ik 'm verkopen dan krijg ik zo ongeveer de oorspronkelijke nieuwprijs ... dat lijkt rijkdom, maar je moet goed zoeken om voor die "hoofdprijs" iets aardigs en duurzaams terug te komen.   Blijf ik 'm rijden dan is het kilometer-gewijze misschien niet de goedkoopste auto, maar als ik om me heen kijk zie ik heel wat mensen netto, onder de streep duurder rijden.   Een blijvend groot verschil is dat de Defender(oïde) voor bijna iedereen (op een enkele auto-hater na) een hoge aaibaarheidsfactor heeft, die aaibaarheid is net zo tijdloos als de auto zelf.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”