Allen,
Ik heb 3000 km geleden een nieuwe motor geplaatst in mijn Defender Puma 2.4.
Sinds een paar weken gebeurd het soms dat ik na het schakelen (maakt niet uit naar welke vitesse) vermogensverlies heb van de motor.
Als ik gas blijf geven komt er een grijzige pluim uit de uitlaat waarna hij terug normaal rijdt. Opschakelen naar een volgende versnelling en het probleem doet zich weeral voor. Soms gaat dit ook gepaard met een onrustige motor in neutraal. De motor valt precies uit maar slaagt net op tijd terug aan.
Meestal komt het probleem pas na een paar kilometer te hebben gereden.
Enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Krukassensor?
Alvast bedankt.
Mvg
Louis
Vermogensverlies bij schakelen Defender Puma 2.4.
Re: Vermogensverlies bij schakelen Defender Puma 2.4.
hoi allen, 3000km geleden lijkt mij een duidelijk vorm van garantie, dus terug naar die gene die hem erin gelegd heeft want die heeft er verstand van.
Heb hem er zelf ingelegd
Gisteren bij Alanius langsgeweest, waarschijnlijk de VCV valve. Woensdag steek ik er een nieuwe in, ik hou jullie op de hoogte.
Ik heb nu het zelfde probleem (2.4 TDI met 250k km), een enorm turbogat na het opschakelen, soms, ene ritje wel dan weer niet.
Wanneer ik lange tijd in het terrein getokkeld heb, tussen de 1500 en 2000 toeren en weer op de verharde weg rijd komt dit euvel het meest voor.
De map-sensor al vervangen, turboslangen na gekeken, eventuele foutmeldingen uitgelezen (niks). Nog geen verbetering.
Zelf zit ik nu aan het vervangen van de EGR klep te denken, maar omdat er geen foutmeldingen zijn twijfel ik.
Iemand nog andere ideeën wat dit zou kunnen zijn?
Ger.
Wanneer ik lange tijd in het terrein getokkeld heb, tussen de 1500 en 2000 toeren en weer op de verharde weg rijd komt dit euvel het meest voor.
De map-sensor al vervangen, turboslangen na gekeken, eventuele foutmeldingen uitgelezen (niks). Nog geen verbetering.
Zelf zit ik nu aan het vervangen van de EGR klep te denken, maar omdat er geen foutmeldingen zijn twijfel ik.
Iemand nog andere ideeën wat dit zou kunnen zijn?
Ger.
-
JohanFreelander
Ik heb de oplossing helaas niet. Maar je zou met een OBD ding de live data willen/kunnen bekijken en deze loggen op het moment van dit probleem.
Zomaar onderdelen uitwisselen kan tot nieuwe problemen leiden, die je zoektocht enkel bemoeilijken.
Groet Johan
Zomaar onderdelen uitwisselen kan tot nieuwe problemen leiden, die je zoektocht enkel bemoeilijken.
Groet Johan
Defender 130 2002
Na lang zoeken toch een oplossing: De regelaar voor het stationair toerental werkte niet meer goed. Toerental boven de 2000 toeren houden gaf geen problemen, schakelt soms lastig maar dit was dus wel een indicatie.
Mede na een tip van ETC, deze klep vervangen en het probleem is, tenminste voor mij, opgelost.
Groet Ger.
Mede na een tip van ETC, deze klep vervangen en het probleem is, tenminste voor mij, opgelost.
Groet Ger.
Hallo Ger,
Je bedoeld waarschijnlijk de VCV valve. Deze regelt niet het stationair toerental maar de complete hoeveelheid brandstof. Deze VCV valve zit direct na de dieselpomp. Als deze niet goed meer regelt, zie je dit vaak als eerste in een onrustig stationair toerental.
Het wegvallen van vermogen bij schakelen hoeft niet per definitie enkel door de vcv valve te komen. De inspuiting wordt namelijk ook geregeld door de commonrail druksensor. Het lijkt erop dat deze storing geeft, omdat het gebeurd als de motor warm wordt. Als gevolg van de temperatuur kan deze sensor gekke waardes gaan geven, waardoor de VCV een signaal krijgt om minder diesel door te sturen (en dus dicht gaat) met motorvermogenverlies als gevolg. Dit heeft als oorzaak de druksensor en niet een defecte VCV valve.
Een manier om dit te controleren is om met een OBD lezer live de sensordata uit te lezen. Ik heb dit zelf ook al gehad en daar kon je het vermogensverlies duidelijk herleiden naar een foutieve sensorwaarde.
Je bedoeld waarschijnlijk de VCV valve. Deze regelt niet het stationair toerental maar de complete hoeveelheid brandstof. Deze VCV valve zit direct na de dieselpomp. Als deze niet goed meer regelt, zie je dit vaak als eerste in een onrustig stationair toerental.
Het wegvallen van vermogen bij schakelen hoeft niet per definitie enkel door de vcv valve te komen. De inspuiting wordt namelijk ook geregeld door de commonrail druksensor. Het lijkt erop dat deze storing geeft, omdat het gebeurd als de motor warm wordt. Als gevolg van de temperatuur kan deze sensor gekke waardes gaan geven, waardoor de VCV een signaal krijgt om minder diesel door te sturen (en dus dicht gaat) met motorvermogenverlies als gevolg. Dit heeft als oorzaak de druksensor en niet een defecte VCV valve.
Een manier om dit te controleren is om met een OBD lezer live de sensordata uit te lezen. Ik heb dit zelf ook al gehad en daar kon je het vermogensverlies duidelijk herleiden naar een foutieve sensorwaarde.