Rateltje in snelehidsmeter?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Rateltje in snelehidsmeter?

Berichtdoor Gerard4t » 23 Mar 2023, 08:47

Sinds kort hoor ik een ratel in het dashboard. Hete klinkt als iets dat vrij snel ronddraait, ik kan me voorstellen dat het de kabel naar de snelheidsmeter is. Kent iemand dit verschijnsel?

Landmarcs

Re: Rateltje in snelheidsmeter?

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mar 2023, 09:03

Het kan heel goed de bowden-kabel zijn (been there seen that).... maar niet als je een Td5 (of later) hebt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Re: Rateltje in snelehidsmeter?

Berichtdoor Erik Peters » 23 Mar 2023, 12:40

Gerard4t schreef:Kent iemand dit verschijnsel?

Ja, in mijn 300 Tdi ratelt het al wel 15 jaar. Als je langzaam rijdt dan schommelt de snelheidsmeter iets.
Bij mij komt dat door een extra geplaatste hall-gever tussen snelheidsmeter en kabel voor de VDO cruisecontrol.
Er zit een heel licht knikje in de binnenkabel van de hall-gever.

Groet,

Erik.

p.s. Bij mijn VW bus (van 33 jaar oud) zal ook wel een knikje in de binnenkabel zitten, daar schommelt de snelheidsmeter ook bij lage snelheid.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Re: Rateltje in snelheidsmeter?

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mar 2023, 13:06

Gerard heeft nog niet verklapt dat ie het over een Td5 heeft (wat ik vermoed) ... en dan heeft ie geen bowden-kabel.
Dat heeft als voordeel dat het rateltje, en eventueel zwabberende wijzers, niet aan die kabel kan liggen.
Nadeel is dat je de kilometerteller niet meer makkelijk kan terugdraaien.
Ander nadeel is is dat de herkomst van het rateltje elders moet zoeken.
Wellicht een blaadje of een dennenaald in de aanjager-fan (of elders in deze contreien) ?
Even goed luisteren naar het hoe en wat van het rateltje.

Groeten MarcS

PS  "Snelehidsmeter" is dat wellicht Scandinavisk ?

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 23 Mar 2023, 13:47

En het geheim is: Het is een TD5!
Eigenlijk wel joepie, want toen ik deze defender in 2000 kocht, dacht ik dat ik beter een TDi300 had kunnen kopen. Achteraf gezien blijkt deze TD5 een goede motor te hebben / zijn.

Ik ga nog wel even kijken wat het kan zijn, als lang blij dat het de bowden-kabel niet kan zijn door afwezigheid daarvan, kan die ook niet stuk.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 23 Mar 2023, 17:53

Erik Peters schreef:
Gerard4t schreef:Kent iemand dit verschijnsel?

Ja, in mijn 300 Tdi ratelt het al wel 15 jaar. Als je langzaam rijdt dan schommelt de snelheidsmeter iets.
Bij mij komt dat door een extra geplaatste hall-gever tussen snelheidsmeter en kabel voor de VDO cruisecontrol.
Er zit een heel licht knikje in de binnenkabel van de hall-gever.

Groet,

Erik.

p.s. Bij mijn VW bus (van 33 jaar oud) zal ook wel een knikje in de binnenkabel zitten, daar schommelt de snelheidsmeter ook bij lage snelheid.

cruise control op een 300tdi? nooit van gehoord! vertel...., of heb ik onder een steen geleefd :lol: ,wat bij bepaalde onderwerpen trouwens ook voorkomt :) . Ik heb wel zo'n jaren 70/80 eagle (handgas ) ding

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Mar 2023, 20:27

OttoVink schreef:cruise control op een 300tdi? nooit van gehoord! vertel...., of heb ik onder een steen geleefd :lol: ,wat bij bepaalde onderwerpen trouwens ook voorkomt :) . Ik heb wel zo'n jaren 70/80 eagle (handgas ) ding

Jawel hoor, zat er bij mijne standaard op. Net als de automaat overigens. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Mar 2023, 23:24

OttoVink schreef:cruise control op een 300tdi? nooit van gehoord! vertel....

Ja, voeger toen het gaspedaal nog verbonden was met een (Bowden)kabeltje kon je nog een universele cruisecontrol kopen.
Destijds heb ik eentje van VDO gekocht die de gashendel aantrekt en 'vast' zet door middel van een kabeltje.
Voor de 300 Tdi was het mogelijk om een extra bedieningshendel op de brandstofinspuitpomp te monteren (origineel Land Rover) die gebruikt kon worden voor handgas. De cruisecontrol kabel heb ik aan die extra bedieningshendel gemonteerd.
Een aftakking maken van de remlichtschakelaar, een microschakelaar bij het koppelingspedaal en een snelheidssignaal vanaf de kilometerteller kabel. Kastje instellen met dipswitches en een bedieningsschakelaar bij het stuur. En dat functioneerde prima.
Het instellen van die dipswitches was het lastigste, afhankelijk van het aantal pulsen per 10 meter 'rijden'.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 24 Mar 2023, 12:04

Die van mij houdt alleen het gas vast met een kabeltje, en springt los op de remlichtschakelaar. Handig met lieren en vlakke weg. heuvel op en af heb je er nix aan.

Terug naar “Techniek”