109 scheefhangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Dirk109

109 scheefhangen

Berichtdoor Dirk109 » 22 Mar 2023, 20:54

Beste Laro liefhebbers,

Na veel jaren te hebben gereden met mijn 109 begon hij scheef te hangen naar de bestuurderkant.
Ik heb ooit parabolen gemonteerd, dus ik dacht misschien is er een slap geworden oid.
Dus achter veren omwisselen, nog scheefhangen.
Toen nieuwe achterveren gemonteerd (1-ton versie dus beide gelijk) , nog scheef.
Toen de voorveren ook maar vernieuwd, nog scheef hangen.
Daarna alle schokdempers vervangen en alle bussen, nog scheef.
Als laatste, veren weer omwisselen van links naar rechts, nog scheef.
Chassis nagemeten en is recht.
Er zitten korte shakels onder en deze vervangen voor langere, maakt ook niks uit.
Als ik eronder kijk dan zie ik ook dat de ene veer krommer staat dan de ander. ( er is geen extra gewicht oid aan de bestuurderskant)
Ik weet het ff niet meer, wie kan er iets zinnigs over zeggen ?

Dirk109

Edward

Re: 109 scheefhangen

Berichtdoor Edward » 22 Mar 2023, 22:40

Banden aan de bestuurderskant oppompen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Mar 2023, 23:48

Dirk109 schreef:( er is geen extra gewicht oid aan de bestuurderskant)

Ik denk van wel, het zwaartepunt van motor en transmissie ligt iets uit het midden, dus worden de linker veren iets meer belast.
Links(voor) veren monteren met een iets grotere bolling dan rechts zou de scheefstand kunnen verhelpen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dirk109

Berichtdoor Dirk109 » 23 Mar 2023, 19:04

Hoi Eric, zoiets dacht ik ook.
Ik heb alle boeken erop nageslagen en zag staan dat er inderdaad twee verschillende veren zijn.

Het verhaal zou zijn met de bolling van de weg en de bestuurder aan een kant zou dit elkaar opheffen.
Nu komt de LR uit Engeland, dus daar rijden ze aan de andere kant....dus andere bollig etc.
Daarbij komt dat de 1-Ton modellen veren hebben van gelijke waarde.
Ik heb zelfs al eens gebrobeerd een korte en een lanhe shackel en dan...staat hij wel recht maar dat is dus niet de bedoeling.
Ook heb ik nu een plaat ijzer (1cm dik met nok) aan een kant tussen de veer de as gemonteerd.
Dat scheelt al wel iets maar nog scheef.
Bedankt voor je info, ik puzzel weer verder.

Dirk

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Mar 2023, 23:46

Tja, in Wheeler Dealers werd een Ford Transit MK1 opgeknapt (met links stuur). Daar was de linker bladveer na al die jaren doorgezakt dus de auto hing scheef. De enkele bladveer werd weer de correcte bolling gegeven (onder een pers). Vervolgens ging de veer in de oven (ik meen een half uur bij zo'n 700°C), daarna langzaam af laten koelen en de veer weer onder de auto gemonteerd. Transit stond weer recht.
(https://mikebrewermotoring.com/news/whe ... d-transit/)
De betreffende aflevering is misschien ook wel ergens te vinden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Mar 2023, 08:37

Erik Peters schreef:Tja, in Wheeler Dealers werd een Ford Transit MK1 opgeknapt (met links stuur). Daar was de linker bladveer na al die jaren doorgezakt dus de auto hing scheef. De enkele bladveer werd weer de correcte bolling gegeven (onder een pers). Vervolgens ging de veer in de oven (ik meen een half uur bij zo'n 700°C), daarna langzaam af laten koelen en de veer weer onder de auto gemonteerd. Transit stond weer recht.

Ik denk dat de after-market parabool-veren voor de LandRover vaak van een niet al te duurzame kwaliteit zijn.

Bij het spoor worden sinds de eerste spoorwegen de traditionele bladveren gebruikt, en daarnaast - inmiddels ook al lang - nu ook paraboolveren.   De traditionele bladveren vragen veel meer onderhoud: ze worden regelmatig vervangen en gereconditioneerd.   De parabool-veren zijn kostbaarder maar hebben een veel langere levensduur (en worden daarna integraal vervangen - netto zijn ze in de praktijk goedkoper wanneer de werkplaats niet over een eigen verensmederij beschikt).   Nu moeten spoorwegveren, met name die onder de goederenwagen (waar je de blad- of paraboolveer juist tegen komst), ook bestand zijn tegen extremen: het nuttig laadvermogen is veelal een veelvoud van het leeggewicht (de paraboolveren zijn dan gewoonlijk ook twee-traps veren, met een veerblad dat bij lage belasting niet meedoet).

Maar goed, als je te maken hebt met geleidelijk doorzakkende parabool (of andere) veren en de auto gaat er scheef van staan dan zou het nuttig kunnen zijn tijdig de veren links-rechts te wisselen.   Je kan natuurlijk ook de gereedschapskist etc aan de hoge kant (vast)zetten.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Mar 2023, 09:38

Erik Peters schreef:Tja, in Wheeler Dealers werd een Ford Transit MK1 opgeknapt (met links stuur). Daar was de linker bladveer na al die jaren doorgezakt dus de auto hing scheef. De enkele bladveer werd weer de correcte bolling gegeven (onder een pers). Vervolgens ging de veer in de oven (ik meen een half uur bij zo'n 700°C), daarna langzaam af laten koelen en de veer weer onder de auto gemonteerd. Transit stond weer recht.
(https://mikebrewermotoring.com/news/whe ... d-transit/)
De betreffende aflevering is misschien ook wel ergens te vinden.

Groet,

Erik.

Tja, ik heb ze op tv ook auto's zien verlagen door ringen van de veer af te slijpen. Ook Britten een Mercedes zien verhogen door blokken boven de veren aan het chassis te lassen. Op zich kan dat laatste nog maar niet als je de geometrie niet aanpast aan de 12-15 cm die ze erbij drukten.

Dus wat ze op TV doen is nauwelijks een maatstaf. Een veer verbuigen en dan alleen even temperen in een oven is niet echt een duurzame oplossing. Er is ook nooit een item dat laat zien dat de wagen van Edd China na een week alweer roesten want roestpreventie doen ze nooit aan.

Off topic: manuren zijn ook altijd gratis bij die lui, koop een wagen voor 5K spendeer 2K aan reparatie, verkoop heb voor 9K en roep dat je 2K winst hebt. Want die 80 manuren, de garage, de opleiding én het gereedschap zijn kennelijk gratis..............

Onder mijn IIa staan gewoon originele NOSD veren van Defensie. Nog geen idee hoe het rijdt, vast compleet KUT, maar hij staat er errug mooi vlak bij! :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Edward op 27 Mar 2023, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Dirk109

Berichtdoor Dirk109 » 26 Mar 2023, 22:57

Ik heb dus ook 4 nieuwe veren uit de Defensie voorraad maar mooi scheef dus.

Dirk 109

Terug naar “Techniek”