Koppelingspedaal onduidelijk.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Koppelingspedaal onduidelijk.

Berichtdoor Landmarcs » 25 Mar 2023, 15:48

Erik Peters schreef:Ik gebruik een 'Eezibleed' (Midlock) voor het verversen van de DOT4 vloeistof. Wel heb ik het slangetje in de schroefdop iets verlengd zodat het reservoir niet te vol zit na het verversen/ontluchten. (Ik laat de band eerst aflopen tot 1,5 bar zodat de druk niet te hoog is en eerst de druk eraf laten voordat je de dop of het tankje losschroeft).

Je kan je afvragen of de koppelingsvloeistof wel zo vaak vernieuwd moet worden. Remvloeistof moet met een zeker interval vervangen worden omdat het hygroscopisch is en bij verhitting er (desondanks) dampbellen kunnen ontstaan (bij voldoende hoge temperatuur wint de dampspanning het van de hygroscopische trekkracht), en met dampbellen in de remleiding verlies je ineens remkracht.
Dat de koppelings-hydrauliek met DOT4 werkt (hij doet het ook met DOT3) is vooral een fail-safe oplossing: je kan dan niet per ongeluk een andere, foute vloeistof voor het bijvullen van het remreservoir gebruiken.   De koppelingshydrauliek zou het zelfs met water doen - zolang de omgevingstemperatuur maar boven nul zit - koelvloeistof is dan een "betere" keuze.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 25 Mar 2023, 16:47

Ik ontlucht die dingen gewoon aan de slave cylinder.
Beetje prutswerk, maar als je auto wat hoog op de wielen staat gewoon gezellig eronder liggen.
Als de slave een beetje lekt hoef je zelfs niet te ontluchten ... (maar zou je die beter ook vernieuwen)
Ontluchten gewoon met een slangetje in een jampotje onder de auto, mijn vrouw mag het pedaal drukken :mrgreen:

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Mar 2023, 20:35

Zo doe ik het indien nodig ook (potje en slangetje), maar met die Eezibleed kan ik alles alleen, verder niemand nodig.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 25 Mar 2023, 21:38

Zo deed ik het ook (bij de remmen van mijn 73er RR).
Helaas toen ik het setje een jaar later weer gebruiken wilde was de rubber ring in het plastic potje aan zijn einde.
Is natuurlijk ook een lange tijd, een jaar voor chinees rubber.
Langer hielden de rubbers van een merkloze kogel achter het ook niet uit (exact 1 APK).

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 25 Mar 2023, 22:54

Toevallig sinds vandaag hetzelfde euvel.
Slave heb ik 2 jaar terug vervangen, master destijds niet. Heb hem wel liggen.

Maar heb sinds een paar weken dat de veer aan het pedaal door merg en been kraakt.
Dat is natuurlijk de remvloeistof die lekker aan het bijten is.
Niet eerder aan gedacht.
Defender 130 2002

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Mar 2023, 08:35

dyngo schreef:Helaas toen ik het setje een jaar later weer gebruiken wilde was de rubber ring in het plastic potje aan zijn einde.

Ik snap niet dat ze geen afdichting gebruiken die bestand is tegen remvloeistof. Een standaard nbr o-ring groeit namelijk door remvloeistof.

Groet,

Erik.

p.s. Bij mijn Td5 heb ik de hoofdkoppelingscilinder ook vervangen (lekkage langs het pedaal). Daar zit ook een (druk)schakelaar aan gemonteerd. Die moet je overzetten, maar wel opletten dat de roze o-ring niet kapot gedraaid wordt bij montage. Dat gebeurde bij mij wel....
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 26 Mar 2023, 09:13

Erik Peters schreef:Voor demontage het dekseltje met de 6 parkers eraf halen. En dan is het wel wat gepruts met de juiste sleutels en doppen om het stangetje en de koppelingscilinder los te draaien.

Je kan bij de TD5 dus volstaan met alleen het deksel er af te halen?
Het lijkt me een heel gepruts om het hele mechaniek inclusief pedaal er uit te halen, de remtoestand zit daar wat in de weg. (Die koekdoos is de rembekrachtiger denk ik?).

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 26 Mar 2023, 10:13

Aan de andere kant, als je het hele ding op de werkbank hebt, werkt het fijner en kan je hem beter afstellen.
Die rembekrachtiger kan wel een beetje aan de kant.
Maar ik moet ook nog even kijken of dit gaat lukken.
Defender 130 2002

hannes

Berichtdoor hannes » 26 Mar 2023, 13:17

Mocht je toch genoodzaakt zijn om de pedalbox los te halen van het schutbord, bestel dan ook meteen een nieuwe pakking die tussen die pedalbox en het schutbord zit....Die pakking 'regelt' namelijk het niet-inwateren en zo blijft je linker schoen droog....Naam: pedal box gasket, aftermarket ANR633P, genuine ANR6333..
Laatst gewijzigd door hannes op 26 Mar 2023, 14:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Mar 2023, 13:25

Gerard4t schreef:Je kan bij de TD5 dus volstaan met alleen het deksel er af te halen?

Ja, zo heb ik het altijd gedaan bij mijn 110's dus ook bij de Td5 (daar zit bij mij naast de hoofdremcilinder ook nog het abs gebeuren).
Het afstellen van het stangetje lukt wel, je hebt alleen niet veel slag met een ringsleuteltje.
De twee bouten van de koppelingscilinder is ook gepruts want de moeren zitten 'onder de motorkap' en de onderste bout moet van binnenuit de auto losgedraaid.
Maar je hoeft er niet op te rekenen dat je met een kwartiertje klaar bent.

Groet,

Erik.

p.s. Alleen bij de Series 3 heb ik één keer het complete koppelingspedaal verwijderd. Het huis moest een kwartslag gedraaid anders kon het pedaal niet door het schutbord en daarvoor moest ook het huis van het rempedaal los. Nadien heb ik het maar anders gedaan, de eerste keer had ik de koppelingscilinder gereviseerd (nieuwe rubbers), maar dat hield niet lang stand, dus later een gloednieuwe gemonteerd.

Terug naar “Techniek”