ik zou het ook houden op de ontsteking.
stroboscoop is om het tijdstipgoed te hebben. en hoe heet zo n ding om alles te controleren, ik dacht aan oscilloscoop, krijg je tijd die vonk duurt, hoogte spanning sec en primair , hoelang cont punten open staan , enz enz, dat is testen van de ontsteking, jij doet alleen afstellen.
en wie zegt, dat dat streepje op je poelie staat op bdp, geschekt.
lamp bij andere auto ook goed.
maar het aller belangrijkste wanneer is het probleem begonnen. bij prutsen aan welk deel. daar licht de fout.
Ploffende motor
Re: Ploffende motor
meest logische lijkt mij.
Alles nagekeken en gesteld vwb de nieuwe zenith carburateur, nieuwe verdeler met hall sensor, kleppen gesteld op 0.25 mm, nieuwe distributie ketting, nieuwe inlaat, nieuw spruitstuk enzv.
dus die distributieketting, ?????????
Alles nagekeken en gesteld vwb de nieuwe zenith carburateur, nieuwe verdeler met hall sensor, kleppen gesteld op 0.25 mm, nieuwe distributie ketting, nieuwe inlaat, nieuw spruitstuk enzv.
dus die distributieketting, ?????????
-
Marco_van_Hoof
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 2.6l 6 cilinder.
Ploffende motor nadat er een ontsteking met hall sensor erin is gezet.
Deze bleek achteraf niet goed te zijn.
Heeft met met de laatste ontstekingsknal zelfs mijn demper gekost, die erdoor compleet opengespleten was.
Oude ontsteking erin terug gezet met nieuwe puntjes en condensator en hij liep weer mooi. Echter lekker starten op de oude ontsteking deed die niet.
Inmiddels een 123 erin zitten en hij loopt nu als een zonnetje en is zelfs nog wat zuiniger in gebruik geworden.
Dus iets vervangen wil nog niet zeggen dat wat je vervangt ook 100% goed is, zelfs een nieuwe hall sensor kan defect zijn.
Ploffende motor nadat er een ontsteking met hall sensor erin is gezet.
Deze bleek achteraf niet goed te zijn.
Heeft met met de laatste ontstekingsknal zelfs mijn demper gekost, die erdoor compleet opengespleten was.
Oude ontsteking erin terug gezet met nieuwe puntjes en condensator en hij liep weer mooi. Echter lekker starten op de oude ontsteking deed die niet.
Inmiddels een 123 erin zitten en hij loopt nu als een zonnetje en is zelfs nog wat zuiniger in gebruik geworden.
Dus iets vervangen wil nog niet zeggen dat wat je vervangt ook 100% goed is, zelfs een nieuwe hall sensor kan defect zijn.
-
Landmarcs
Marco_van_Hoof schreef:Heeft met met de laatste ontstekingsknal zelfs mijn demper gekost ... .
Ahh ... dit riep bij mij de herinnering op aan een Renault R16 van mijn vader. Op een gegeven moment had die auto (ook) een ontstekingsprobleem. Bij gas los wilde de auto soms knallen in de uitlaat. Ik denk dat het hart van de douanier bij de grenspost Beekerstrasse-Eltenseweg net als de ontsteking even oversloeg - een luide knal tijdens een paspoortencontrole in de jaren van de Rote Armée Faction - de douanier deed echter alsof dit knallen de gewoonste zaak van de wereld was.
Groeten MarcS
Hoi Remco.
Heb inmiddels ook al wat spulletjes gewisseld n.m de oude verdeler er weer opgezet, de oude bobine
weer aangesloten, kleppen weer gecontroleerd etc .
Heb de ontsteking zowel de oude met puntjes en de nieuwe met hall sensor
afgesteld met een stroboscoop lamp. Wat ik me afvraag is het volgende: het merk
streepje op de poeli ( wit gemaakt) in combinatie met de drie referentie punten op de moter staat met de stroboscoop niet gelijk maar 4 cm ervoor . Als ik de verdeler verdraai zodat de referentie punten wel gelijk staan dan loopt de moter niet goed. Ik weet zo niet als dat juist is, en dat het niet noodzakelijk is
dat deze punten gelijk moeten staan voor een goed lopende moter.
Overigens de wisseling van de nieuwe onderdelen met de oude onderdelen heeft tot nu toe nog geen verbetering teweeg gebracht. Dus verder zoeken.
M.vr.gr Henk
Heb inmiddels ook al wat spulletjes gewisseld n.m de oude verdeler er weer opgezet, de oude bobine
weer aangesloten, kleppen weer gecontroleerd etc .
Heb de ontsteking zowel de oude met puntjes en de nieuwe met hall sensor
afgesteld met een stroboscoop lamp. Wat ik me afvraag is het volgende: het merk
streepje op de poeli ( wit gemaakt) in combinatie met de drie referentie punten op de moter staat met de stroboscoop niet gelijk maar 4 cm ervoor . Als ik de verdeler verdraai zodat de referentie punten wel gelijk staan dan loopt de moter niet goed. Ik weet zo niet als dat juist is, en dat het niet noodzakelijk is
dat deze punten gelijk moeten staan voor een goed lopende moter.
Overigens de wisseling van de nieuwe onderdelen met de oude onderdelen heeft tot nu toe nog geen verbetering teweeg gebracht. Dus verder zoeken.
M.vr.gr Henk
Hoi Remco, distributie ketting is vernieuwd en verder gecontroleerd op speling en afstelling.spanner in orde.
Gr Henk
Gr Henk
Dag Henk sorry voor de late reactie, ik omschreef het alsof de motor nog vol op de choke stond.
Ik heb de motor uiteindelijk kunnen afstellen op het gehoor maar ik had als basis nog de ontsteking (die was er niet uitgewerkt)
Ik kwam er alleen achter dat ik een “rood” onderblok had en dus ook een andere ketting…
Ik kan je helaas niks vertellen over de ontsteking ik heb een militaire uitvoering met een “waterdichte “ ontsteking en ook 24volt.
Als in je nog ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag maar je hebt wel een uitdaging!
Succes Remco
Ik heb de motor uiteindelijk kunnen afstellen op het gehoor maar ik had als basis nog de ontsteking (die was er niet uitgewerkt)
Ik kwam er alleen achter dat ik een “rood” onderblok had en dus ook een andere ketting…
Ik kan je helaas niks vertellen over de ontsteking ik heb een militaire uitvoering met een “waterdichte “ ontsteking en ook 24volt.
Als in je nog ergens mee kan helpen dan hoor ik het graag maar je hebt wel een uitdaging!
Succes Remco
Hoi, nog een tip:
laat de motor eens in donker draaien en geeft wat gas en kijk gelijk naar de hoogspanings kabel. Als je een vonk oid ziet weet je de oorzaak.
Dirk109
laat de motor eens in donker draaien en geeft wat gas en kijk gelijk naar de hoogspanings kabel. Als je een vonk oid ziet weet je de oorzaak.
Dirk109