Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen

Berichtdoor Landmarcs » 28 Feb 2023, 10:08

dyngo schreef:Ja, practisch.
Als je toevallig net een reisje bij Musk geboekt hebt ..

OttoVink schreef:Marc is altijd goed voor een portie filosofie ... :lol:

Tja, als een nachtje in de olie al genoeg is is het pure "filosofie". Dat nachtje wachten is overkomelijk, heb je haast dan is er altijd nog de oven-truuk.

Ik vroeg me af hoe poreus zo'n bronzen busje zou zijn en hoe je er zeker(der) van kon zijn dat de olie de ingesloten lucht gaat vervangen.

Overigens heb je geen rocket-science nodig: Op de Mont-Blanc is de luchtdruk ook al ± de helft van die hier op zee-niveau.

Dichter bij huis:  Als je toevallig een buurman hebt die met (epoxy)harsen experimenteert dan heeft die wellicht een degelijker pan omgebouwd tot vacuum-vat. Je hebt geen "absoluut" vacuüm nodig, de huis-en-tuin vacuüm pomp doet daar erg lang over (of haalt dat niet), een verlaagde luchtdruk (iets wat wij dan gebruikelijk vacuüm noemen) is al genoeg.
  * Grappig, dat taalgebruik: Een bergwandelaar die op hoogte loopt bevindt zich in een "vacuüm" als we dat woord gebruiken zoals bij bijv de vacuüm-rembekrachtiging gewoon is.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen

Berichtdoor Erik Peters » 28 Feb 2023, 12:58

Edward schreef:We hebben het over een auto waarbij de toleranties nog net niet in centimeters in het Wph staan. :roll: :roll:

Klopt, zo oud dat het nog in inches staat beschreven.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mar 2023, 13:13

Erik Peters schreef:
Edward schreef:We hebben het over een auto waarbij de toleranties nog net niet in centimeters in het Wph staan. :roll:

Klopt, zo oud dat het nog in inches staat beschreven.

Dat het oude werkplaatshandboek nog inches hanteert zegt natuurlijk niet alles.

In het moederland van de LandRover (en in het moederland van de Bantam, Willys MB & Ford GPW) hanteerden naast de halven, kwarten, achsten, zestienden, etc ook de duizendste inch (afgekort tot "Thou" of "Mil") als maateenheid voor de kleinere toleranties.   Moet het dan nog nauwkeuriger dan heb je ook nog de "Tenth" de tienduizendste inch
Het zijn geen SI-eenheden maar heel geschikt voor de gebruikelijke toleranties: 1 Thou (of Mil) = 25 µm = 0,025 mm — 1 Tenth = 2,5 µm = 0.0025 mm.
NB één µm (of µ of micron of micromillimeter) is ± het kleinste wat je met een lichtmicroscoop nog kan zien.

Het gaat dus niet om het maatsysteem maar om de precisie, het aantal significante decimalen.   Bij een zorgvuldige beschrijving van een tolerantie draait het dus óók om een correct gebruik van de significantie-notatie-regels.

Overigens kan ik alleen maar blij zijn met de invoering van het metrische stelsel, zonder Napoleon hadden we wellicht nog met de Rijnlandse El, Duim, etc. gezeten.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Series 3 spigot bush (toplagerbus koppeling) vervangen

Berichtdoor Edward » 06 Mar 2023, 16:33

Precies. 10 millimeter blijft 10 mm. Of je dat nu in inches, kilometers, mijlen, duimen, kutharen, lichtjaren of voeten benoemd. De maat wordt er niet anders van. Rekenafwijkingen wellicht wel maar die tolerantie heb je bij een Serie sowieso. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten