Goedemiddag allemaal.
Ben nieuw op deze site en heb meteen een vraag.
Mogelijk heeft er iemand een oplossing voor het probleem dat ik heb met de rode schakelknop.
Het betreft een landrover 88inch serie 3 1974 benzine 2,25ltr.
De rodekool pook kan ik niet in de voorste stand krijgen.( hoge gearing)
Naar achteren gaat wel( lage gearing)
Kan dus niet rijden met de Landrover, alleen in de lage gearing.
Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de genomen moeite.
Groeten Henk.
Rode knop pook
Re: Rode knop pook
Hoi Henk,
Je zou eerst even onder de auto kunnen kijken of er geen mechanise blokkade is van de pook.
Als dat niet het geval is kan je ook proberen om de pook naar voren te duwen terwijl je koppeling heel iets op laat komen.(niet rijden maar heel iets tractie)
Of de auto heel iets in beweging zetten en als hij bijna stil staat dan proberen.
Als dat allemaal niet lukt zal er iets in de transferbak niet goed zijn.
Olie even aftappen en kijken hoe het eruit ziet en kijken of er vuil in zit( stukjes ijzer oid) .
Ik neem aan dat ook even hebt gekeken naar het oliepeil.
Dirk109
Je zou eerst even onder de auto kunnen kijken of er geen mechanise blokkade is van de pook.
Als dat niet het geval is kan je ook proberen om de pook naar voren te duwen terwijl je koppeling heel iets op laat komen.(niet rijden maar heel iets tractie)
Of de auto heel iets in beweging zetten en als hij bijna stil staat dan proberen.
Als dat allemaal niet lukt zal er iets in de transferbak niet goed zijn.
Olie even aftappen en kijken hoe het eruit ziet en kijken of er vuil in zit( stukjes ijzer oid) .
Ik neem aan dat ook even hebt gekeken naar het oliepeil.
Dirk109
Re: Rode knop pook
Als tie niet lekt........

Re: Rode knop pook
Goedemorgen Dirk.
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Zal de voorstellen van je eens uitvoeren ,mogelijk geeft dat een oplossing.
Het olie pijl is goed ,de olie heb ik al reeds eerder vernieuwd.
Zie gelukkig ook geen afgebroken tanden op het eerste gezicht.
Ik laat je na het controleren en uitvoeren van je voorstellen
zeker iets weten hoe het is gegaan.
Groeten Henk
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Zal de voorstellen van je eens uitvoeren ,mogelijk geeft dat een oplossing.
Het olie pijl is goed ,de olie heb ik al reeds eerder vernieuwd.
Zie gelukkig ook geen afgebroken tanden op het eerste gezicht.
Ik laat je na het controleren en uitvoeren van je voorstellen
zeker iets weten hoe het is gegaan.
Groeten Henk
Re: Rode knop pook
Hoi Otto.
Nee lekken doet ie niet en zit goed in de olie.
Heb je misschien nog een idee??
Gr Henk.
Nee lekken doet ie niet en zit goed in de olie.
Heb je misschien nog een idee??
Gr Henk.
Re: Rode knop pook
Hallo Dirk,
Je advies opgevolgd en het een en ander gecontroleerd.
Geen blokkade ergens van de bedienings pook (hoge/lage gearing)
Oliepijl in orde, geen afgebroken tanden en/of iets anders in de
transferbak.
LR gestart en koppeling wat op laten komen tegelijkertijd de pook helemaal naar voren
gedrukt, geen resultaat hoor dan wel de tandwielen over elkaar lopen maar grijpen niet aan.
Als ik de pook een beetje terug trek richting lage gearing dan grijpen
de tanden wel in elkaar.
Op de selectors zitten 3 uitsparingen waar de pal invalt tijdens het schakelen hoge/ lage gearing
waar de derde uitsparing voor is weet ik niet en het lukt ook niet om de pal daar in te laten vallen.
Mogelijk is deze uitsparing niet in gebruik??
Zend je een bijlage zodat je kunt zien wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor de genomen moeite, ik hoor het graag van u.
Gr Henk
Je advies opgevolgd en het een en ander gecontroleerd.
Geen blokkade ergens van de bedienings pook (hoge/lage gearing)
Oliepijl in orde, geen afgebroken tanden en/of iets anders in de
transferbak.
LR gestart en koppeling wat op laten komen tegelijkertijd de pook helemaal naar voren
gedrukt, geen resultaat hoor dan wel de tandwielen over elkaar lopen maar grijpen niet aan.
Als ik de pook een beetje terug trek richting lage gearing dan grijpen
de tanden wel in elkaar.
Op de selectors zitten 3 uitsparingen waar de pal invalt tijdens het schakelen hoge/ lage gearing
waar de derde uitsparing voor is weet ik niet en het lukt ook niet om de pal daar in te laten vallen.
Mogelijk is deze uitsparing niet in gebruik??
Zend je een bijlage zodat je kunt zien wat ik bedoel.
Alvast bedankt voor de genomen moeite, ik hoor het graag van u.
Gr Henk
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Rode knop pook
Kan het zijn dat het boutje van de schakelgaffel losgelopen is waardoor het tandwiel onvoldoende wordt meegenomen?
In de schakelstang zitten 3 uitsparingen/standen: hoog, neutraal en laag.
Groet,
Erik.
In de schakelstang zitten 3 uitsparingen/standen: hoog, neutraal en laag.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Rode knop pook
Hoi Eric bedankt voor je reactie, ik ga dit nogmaals goed controleren.
In iedergeval krijg ik de pook alleen in twee uitsparingen .
Helemaal naar voren niet.
Gr Henk
In iedergeval krijg ik de pook alleen in twee uitsparingen .
Helemaal naar voren niet.
Gr Henk
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Rode knop pook
Een tekening van hoe e.e.a. hoort te zitten.
Onderdelen 13 t/m 16 zitten om schakelstang 9 en 'bedienen' de voorwielaandrijving.
Het kan natuurlijk zijn dat daar ergens iets niet goed zit/kapot is.
Asje 21 hoort naar voren te komen als je de rode schakelhendel in hoog zet, waarna pen 37 door het gaatje in asje 21 'valt' en zo de voorwielaandrijving uitschakelt (totdat je de gele knop weer in drukt).
Groet,
Erik.
Onderdelen 13 t/m 16 zitten om schakelstang 9 en 'bedienen' de voorwielaandrijving.
Het kan natuurlijk zijn dat daar ergens iets niet goed zit/kapot is.
Asje 21 hoort naar voren te komen als je de rode schakelhendel in hoog zet, waarna pen 37 door het gaatje in asje 21 'valt' en zo de voorwielaandrijving uitschakelt (totdat je de gele knop weer in drukt).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Rode knop pook
Hallo Eric,
Bedankt voor de tekening, staat er duidelijk op.
Er moet inderdaad iets niet helemaal goed zitten .
Verder werkt alles wel goed ook het indrukken van de gele knop en het terug springen
hiervan als ik de rode knop in de lage gearing zet en weer naar voren duw naar de hoge gearing.
Maar zoals gezegd kan ik deze niet helemaal naar voren duwen zoals het hoort
Ik zal toch maar weer eens goed controleren waar het probleem zit in het weekend.
Alvast bedankt.
Gr Henk
Bedankt voor de tekening, staat er duidelijk op.
Er moet inderdaad iets niet helemaal goed zitten .
Verder werkt alles wel goed ook het indrukken van de gele knop en het terug springen
hiervan als ik de rode knop in de lage gearing zet en weer naar voren duw naar de hoge gearing.
Maar zoals gezegd kan ik deze niet helemaal naar voren duwen zoals het hoort
Ik zal toch maar weer eens goed controleren waar het probleem zit in het weekend.
Alvast bedankt.
Gr Henk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten