Koppeling def Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kamphuis

Koppeling def Td5

Berichtdoor kamphuis » 06 Feb 2023, 20:00

Staan al vele onderwerpen hierover op het forum maar kan de mijne nog niet vinden. Mijn defender heeft ong 3000 km terug een nieuwe koppeling, drukgroep, druklager, bronzen bus en nieuwe duomass vliegwiel gekregen. Nu pas begint ie enorm te ratelen als ik de koppeling maar iets indruk. Zelfs de pook begint te trillen. Dit is niet altijd en hierdoor slecht te herleiden waar het precies vandaan komt. Heeft iemand ervaring met dit? Zou het toch het druklager zijn? Ens als ie schreeuwt kan ik ook niet schakelen. Schakelvork? Ik weet het eigenlijk niet. Moet het toch wel loshebben maar zou mooi zijn als iemand al een idee over de oorzaak heeft. Alvast bedankt

Edward

Re: Koppeling def Td5

Berichtdoor Edward » 06 Feb 2023, 20:52

Lijkt mij gewoon het toplager. Kwam ie per ongeluk uit een blauw doosje? Want er is enorm veel rommel te koop...... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Feb 2023, 01:04

Misschien had het bronzen toplager eerst 24-48 uur ondergedompeld moeten liggen in (motor)olie, voordat het gemonteerd werd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 07 Feb 2023, 09:10

er staan 2 dingen, schreeuwen en ratelen, schreeuwen kan het toplager zijn (meestal) of druk lager, ratelen veren in drukgroep. maar wat is het nu, schreeuwen is alleen maar irritant maar wordt hij oud mee.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 07 Feb 2023, 11:35

Weet niet hoe het bij Landrover is.
Mijn 70er Range Rovers rijden nog altijd met originele drukgroep, ik vervang niet wat goed werkt.
Maar bij Triumph zijn de nieuw te kopen drukgroepen puin, ook als er AP op staat.
Leg je ze naast elkaar dan zie je dat nieuwe de helft minder klinknagels hebben.
Bouw je ze in dan breekt het diafragma na enkele duizenden km, enorme vibratie en nauwelijks schakelbaar.
Typisch een onderdeel dat je goed/gebruikt of origineel moet nemen.

ps: Dat geld ook voor rubbers van stuurkogels en fulcrum.
De laatse van 'niet origineel, maar we hebben niets anders' haalde maar één APK keuring (dus nog geen 2 jaar)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Feb 2023, 18:23

Bij een Td5 zitten er geen veren in de koppelingsplaat. Die dempingsveren zitten in het dualmass vliegwiel.
Dat er klinknagels afgebroken zijn in de drukgroep waardoor de diafragmaveer deels los zit, is mogelijk, dat heb ik een keer gehad met een 1984-er 110. Het ontkoppelen ging steeds moeizamer (naarmate er meer klinknagels afbraken), maar het was niet zo dat het de ene keer niet en de andere keer wel ging.
Bij mijn Td5 heb ik wel dat het toplager af en toe kreunt en dan gaat schakelen ook moeizamer. Het is begonnen na 150.000 km heel af en toe en momenteel, na 219.000 km, kreunt het regelmatiger bij intrappen van de koppeling, maar niet altijd!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Feb 2023, 18:50

Erik Peters schreef:Bij mijn Td5 heb ik wel dat het toplager af en toe kreunt en dan gaat schakelen ook moeizamer. Het is begonnen na 150.000 km heel af en toe en momenteel, na 219.000 km, kreunt het regelmatiger bij intrappen van de koppeling, maar niet altijd!

Bij mijn oude trouwe blauwe Td5 had ik al geruime tijd voor de kleine 200.000 km die ik er mee reed een beperkt "kreunen", zeker niet steeds en in mijn herinnering vooral als ie koud was/stilgestaan had. Tegen het eind van die 200.000 km werd het wel wat meer maar beslist niet al te opvallend, en nog steeds niet of nauwelijks merkbaar in het schakelen.   Misschien helpt het dat - als je met een beetje gevoel de pook hanteert - je vrij gemakkelijk zonder te ontkoppelen naar z'n vrij kan schakelen. Zonder ontkoppelen van vrij naar een hogere of lagere versnelling schakelen vraagt het nodige gevoel en geduld, althans wanneer je dat zonder knarsen en kraken wilt doen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”