130 Td5 Linker achterlicht + kent.verlichting defect

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: 130 Td5 Linker achterlicht + kent.verlichting defect

Berichtdoor jbladel » 03 Feb 2023, 19:55

Edward schreef:Een 130 Td5 hoeft geen HCPU te zijn. Als het een NL uitvoerig is heeft ie geen plaatjes waar de achterlichten inzitten. :lol: :lol:

Gelukkig heeft allard aangegeven wel een HCPU te hebben :lol:

allard schreef:het linker achterlicht van mijn 130 HCPU (Td5) doet het niet.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Feb 2023, 20:38

Ah, klopt. Overheen gelezen. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Feb 2023, 08:24

allard schreef:Dank je Erik, ik dacht dat het op dezelfde zekering zat maar dat ga ik dan zeker even bekijken!

In het schema dat jij hebt bekeken, bouwjaar 2002 en op, zit links en rechts gekoppeld.
Het schema voor bouwjaar 1999-2001 geeft aan dat links en rechts gescheiden is.....en jouw onderschrift geeft aan dat de auto uit 2000 is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

allard

Berichtdoor allard » 04 Feb 2023, 20:21

Iedereen bedankt voor het meedenken. Vandaag was het uitstekend weer om hiermee aan de slag te gaan, maar helaas geen tijd gehad. Hopelijk morgen! Ik laat sowieso hier nog wel weten hoe het afloopt...
130 HCPU TD5 MY2000

allard

Berichtdoor allard » 05 Feb 2023, 18:35

Het bleek de zekering te zijn: ook het stadslichtje linksvoor deed het niet, en die zit op dezelfde zekering maar natuurlijk vóór ipv achterop de auto, dus een slechte verbinding ergens achter onder de auto lag niet voor de hand. Maar waarom de zekering er nou uit lag, geen idee. Misschien doordat de zekering niet goed ingestoken was, want het plastic van 1 pootje was wat gesmolten maar het stukje metaal dat door zou moeten branden zag er nog goed uit. Het was misschien dus meer een slecht contact ipv een te hoge stroom, al leek de zekering goed op zijn plaats te zitten. Ik ga het iig in de gaten houden...
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2023, 20:21

allard schreef:Het bleek de zekering te zijn.... .
Maar waarom de zekering er nou uit lag, geen idee. Misschien doordat de zekering niet goed ingestoken was, want het plastic van 1 pootje was wat gesmolten maar het stukje metaal dat door zou moeten branden zag er nog goed uit. Het was misschien dus meer een slecht contact ipv een te hoge stroom, al leek de zekering goed op zijn plaats te zitten. Ik ga het iig in de gaten houden...

Heb je wellicht een aanhanger aangekoppeld gehad, een aanhanger met een foutje in de bedrading ?

Niet de oplossing van het raadsel, wel de route om de kansen op te hoge stromen te verkleinen: een setje LED-bolletjes.
Bijkomend voordeel is dat LED-bolletjes veel meer zichtbaar licht geven (en dus veel minder warmte).
Of je voor de kentekenplaat-verlichting dan ook een kant-en-klare LED-oplossing kiest dan wel er LED-lampjes in fröbelt is een keuze.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Feb 2023, 21:24

Door ouderdom en geregeld warm worden kan een schuifstekker zijn klemkracht verliezen en laat dan onvoldoende ampères door.

Bij mijn 300 Tdi had ik dat er soms niet gestart kon worden. De 'krullen' van het schuifstekkertje iets aangeknepen zodat die goed strak op het relais schoof en nu kan er weer normaal gestart worden.

Het zal wel tegenvallen om de 'pootjes' van de stekkertjes waar de zekering ingestoken wordt iets aan te knijpen, zodat de zekering beter geklemd wordt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”