Banden issue

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Banden issue

Berichtdoor pascal110 » 15 Jan 2023, 13:09

het is nooit goed wat je kiest
at-mud. asfalt geluid, grip in modder
grote of kleine, met 3500kg er achter is dat net te groot soms zeker bij limburgse heuvels, grote geeft meer bodem vrijheid.
zacht of hard rubber, min of veel slijtage, gaat ten kosten van je remweg, net die 20cm bij plots remmen is net genoeg.
met of zonder sneeuw vlok,
enz enz
wat je ook kiest het heeft zijn voor en na deel.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Banden issue

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jan 2023, 16:54

pascal110 schreef:het is nooit goed wat je kiest
at-mud. asfalt geluid, grip in modder
grote of kleine, met 3500kg er achter is dat net te groot soms zeker bij limburgse heuvels, grote geeft meer bodem vrijheid.
zacht of hard rubber, min of veel slijtage, gaat ten kosten van je remweg, net die 20cm bij plots remmen is net genoeg.
met of zonder sneeuw vlok,
enz enz
wat je ook kiest het heeft zijn voor en na deel.

Precies, het is altijd een compromis.

Maar je kan het compromis wel optimaliseren.
Zelfs bij de moderne banden is er verschil in de rubbercompounds - het is niet meer zoals vroeger waarbij je slijtage-vastheid 1:1 moest bekopen met minder grip en meer remweg - je hebt tegenwoordig ook slijtvaste banden die toch veel grip houden.  
Hetzelfde geldt voor geluid/herrie: en goede AT presteert tegenwoordig zo goed dat je niet gauw een Mud nodig hebt, en een echt goede AT is zo stil dat ie ook heel goed inzetbaar wanneer je maar zelden het asfalt verlaat (omgekeerd is moeilijker, een wegband met een te zwak karkas kan je maar één keer teleurstellen).

Wat betreft het "net te groot": gelukkig heb je een versnellingsbak, je kan altijd terugschakelen ... er is immers bij iedere belading+koppel+eindoverbrenging+band-combinatie een helling te vinden waar een bepaalde versnelling zijn grens vindt.

Groeten MarcS

PS   Ik keek nog even naar wat er zoal "in de aanbieding" is ... en het banden-aanbod is uiterst minimaal, als je als nu acuut banden nodig hebt moet je, vrees ik, genoegen moet nemen met wat er toevallig in voorraad is, en dat dan tegen een fancy prijs.

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Banden issue

Berichtdoor jbladel » 15 Jan 2023, 21:35

Verschil tussen 245/75 en 235/85 is wel significant in de diameter.
Als dit de enige twee opties zijn zou ik zeker voor 235 gaan.

235 is een bekende maat voor de defender, kan me voorstellen dat 245/75 eventueel lastiger te vinden gaat zijn. Maar kijk dat vooral zelf even na, hangt natuurlijk ook af waar je naar toe gaat.

Ik ben bijvoorbeeld voor Toyo’s gegaan ipv Scandinavische Nokians, omdat een vervangende Nokian niet te verkrijgen is waar ik heen ga.

Banden van een grotere diameter (235/85, 255/85, 265/75/ 285/75) kun je over het algemeen verder leeg laten lopen zonder schade aan band/wiel te riskeren. Lagere druk in de band betekent een groter contactoppervlak (het oppervlak wordt vooral langer, en niet perse breder, kijk maar eens naar een zachte band), en dus meer grip. Een (goedkope/kosteneffectieve) manier om je banden op en af te laten is eventueel de overweging waard, afhankelijk van waar naar toe, en hoe lang je weg gaat.

Je hebt mensen die zweren bij smalle banden, en mensen die zweren bij brede banden. Ik mis de ervaring om daar echt wat nuttigs over te zeggen.
Wat in begrijp van een hele hoop YouTube kanalen (autosport op het circuit), is dat bredere banden niet perse meer grip geven, maar wel zorgen voor minder slijtage. Maar dat is dan binnen de context waarin je een setje banden oprookt in een wedstrijd.

Deze vent heeft een boel informatieve filmpjes, kun je zelf even kijken of er wat nuttigs tussen zit.
https://youtu.be/wajeh9w_xAI

Niet alle velgen kunnen op alle banden trouwens, ik geloof dat je niet breder kan (of hoort) te gaan dan 265 op de ‘standaard’ defender velgen.

Je kan ook altijd eens gaan babbelen met iemand die dit soort auto’s dagelijks klaarmaakt, en daar advies inwinnen (neem aan dat je de banden niet zelf op het wiel gaat zetten :)), 4wd specialist in Zeeland (Brabant) heb ik goede ervaringen mee.

Btw, ik ga van 235/85 naar 255/85 voor mijn reis. Maar of zo groot nodig is is maar de vraag.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Banden issue

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jan 2023, 23:36

jbladel schreef:Verschil tussen 245/75 en 235/85 is wel significant in de diameter.
Als dit de enige twee opties zijn zou ik zeker voor 235 gaan.

235 is een bekende maat voor de defender, kan me voorstellen dat 245/75 eventueel lastiger te vinden gaat zijn. Maar kijk dat vooral zelf even na, hangt natuurlijk ook af waar je naar toe gaat.

Ik ben bijvoorbeeld voor Toyo’s gegaan ipv Scandinavische Nokians, omdat een vervangende Nokian niet te verkrijgen is waar ik heen ga.

De 235/85x16 is in theorie een standaard maat, alleen zijn er in de praktijk niet zoveel auto's met deze standaardmaat.
Je kan er wel van uitgaan dat de ongewonere maten meer gedoe kunnen opleveren als je een band verspeeld.
Ik zag ooit in Spanje een Brit met een luxe Honda met twee brede, platte banden - hij was beroofd en daarbij waren voor de zekerheid twee banden lek gestoken - hij moest een berger laten komen en er was sprake van vele dagen besteltijd.   Een goede vriend had van zijn ultra snelle Megane een band verspeeld - het waren ook ultra lage banden met een extra hoge snelheidsindex - dit was gewoon in Antwerpen, het werd een onbedoeld weekendje Antwerpen, zonder auto wel te verstaan - in de geciviliseerde wereld is het weekend heilig, je krijgt dus beter geen pech in het weekend, en ook beter niet op vrijdag.

Dan het probleem van een vervangende band ergens ver weg.
Normaal heb je een reserve bij je (sommigen nemen zelfs twee reserve-wielen mee). Als dan toch de nood aan de man komt: Desnoods rijd je met een links-rechts ongelijk stel banden (dat ongelijke stel zou ik dan wel achter monteren als je ook langere einden verharde weg moet rijden), de enige vereiste is gelijk type - dus radiaalband - en liefst een gelijke afrolmaat. Met iets minder "nood" en wat meer keuze kan je altijd nog een paar nieuwe banden monteren, ook al heb je er maar één verspeeld - je hebt dan een links-rechts gelijk paar banden, voor-achter gelijk is minder van belang - nog steeds is een gelijke diameter te prefereren -- monteer bij een (bescheiden) verschil bij voorkeur de grootste/nieuwste banden voor, de voorwielen leggen nu eenmaal de langste weg af.

Overigens is het altijd maar de vraag of je tzt een gelijke band kan vinden, zelfs al heb je een courante band.   Met een beetje pech wordt juist het type dat je verkoos vanwege zijn goede verkrijgbaarheid vervangen door een opvolger.   (Dit laatste is voor mij een reden om een extra reservewiel te prefereren - ook al laat ik dat gewoon thuis - met 2 reserves kan je de wielen paarsgewijze oprijden, je hoeft dan geen ingewikkeld wissel-schema te hanteren.)

Groeten MarcS

PS   Misschien zijn de nu slechte verkrijgbaarheid van verschillende banden en de huidige hoge prijzen wel het belangrijkste banden-issue.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Banden issue

Berichtdoor dyngo » 17 Jan 2023, 12:27

Bandenmaat is een geschikt middel om de voor jouw meest geschikte overbrengingsverhouding te maken.
Bij de inbouw van de 4,6 V8 in mijn RR heb ik bewust een grotere omvang gekozen.
De bedoeling eerst bij met 110, 120 kmh en trailer normaaltoerig in de sterkere 4e versnelling te rijden.
De 4,6 heeft vermogen zat, vooral in de lagere toerentallen.

110Ron
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 Aug 2020, 18:57

Re: Banden issue

Berichtdoor 110Ron » 19 Jan 2023, 22:40

Dank jullie voor de berichten. Vele zienswijzen en dus evenveel keuzes. Ik zoek nog even en neem jullie adviezen mee.

110Ron

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Banden issue

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2023, 10:30

dyngo schreef:Bandenmaat is een geschikt middel om de voor jouw meest geschikte overbrengingsverhouding te maken.
Bij de inbouw van de 4,6 V8 in mijn RR heb ik bewust een grotere omvang gekozen.
De bedoeling eerst bij met 110, 120 kmh en trailer normaaltoerig in de sterkere 4e versnelling te rijden.
De 4,6 heeft vermogen zat, vooral in de lagere toerentallen.

Als ik het goed raad heeft 110Ron een Td5.   Als Ron zelden of nooit een zware aanhanger trekt, of met zware belading en een hoog roof-rack rond rijdt kan de Td5 met een standaard-maat banden (7.5x16 of 235/85x16) ook goed - wellicht zelfs beter - vooruitkomen met een Disco-tussenbak.   Wil je dezelfde toeren-reductie krijgen moet je richting de 255/100x16 (dat is dus nog groter dan de 9x16) ... het kàn misschien wel maar zoiets "moet" je ook willen.
Met een Td5 kan je mijns inziens beter kiezen voor de standaardmaat en daarna het geld dat je uitspaart door geen exotische banden te willen in een overdrive te steken. Een overdrive is een grotere investering - een Disco tussenbak is goedkoper - maar met een overdrive krijg je een hele versnelling erbij en je behoudt de oude overbrengingen voor die gevallen dat die beter passen.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten