steering droparm / droparm joint

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
verroen

steering droparm / droparm joint

Berichtdoor verroen » 13 Jan 2023, 12:00

Wegens een versleten droparm joint is mijn defender 110 2003 afgekeurd. 'even vervangen zou je zeggen. Liggend onder de auto is dit toch wel een ontzettend gehannes. In de joint zit een sterke veer die de kogel op z'n plaats houdt en zie die maar een aan te drukken en daarna de circlip te monteren... Op engelse fora las ik dat het slimmer is om de hele droparm te vervangen incl joint. Maarrr.. zie die droparm er maar eens af te krijgen. In het maintenance manual adviseren ze om een poelie trekker achter de uitsteeksel van de drop arm te zetten. 3 poelie trekkers later ( oplopend in kwaliteit) toch maar de speciale tool gekocht.
Bang om ook deze kapot te draaien heb ik de bout van tool met een momentsleutel aangedraaid. Hoewel de meegeleverde (2) bouten van het type 12.9 136Nm mogen hebben kwam de zaak niet los.
eea flink in de kruipolie, boutdraad en uiteinde van de toolbout flink in het vet en de nodige hamer klappen op de kop van de bout kwam bij 170Nm de zaak los...
Nieuwe droparm met joint ( rond de eur30 in UK) en uiteindelijk fluitje van een cent. gelijk de keerringen en stof afsluiting van de as uit de stuur servo maar vervangen.
de 110 is weer goedgekeurd en iedere stuurspeling verdwenen!

Misschien dat dit iemand helpt :-)

conny

Re: steering droparm / droparm joint

Berichtdoor conny » 13 Jan 2023, 12:15

Bij mij is het uiteindelijk gelukt na de 4e poging :D :D Duurde bij elkaar 3 jaar; ik had na elke poging echt geen zin meer om het nog een keer te proberen. Gewoon elke keer dat bolletje maar vervangen, tot dat ook helemaal kapot versleten was. Pitman arm; ik droom er nog van. :roll:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2023, 12:31

conny schreef:Pitman arm; ik droom er nog van. :roll:

Een Google-zoektocht levert op dat George Washington Pitman (spoorweg-ingenieur - 1814-1899) wellicht de naamgever zijn van deze dromen veroorzakende arm zou zijn.

Het zou ook een heel triviale naamloze uitvinding kunnen zijn - de pitman-arm is immers niks anders als een exentriek waarmee je een draaiende beweging in een lineaire omzet (of omgekeerd).

Een heel aardige verklaring zegt dat de pit-man de man is die in een kuil staat en daar aan de trekzaag trekt (wil je handmatig planken zagen is een man boven en eentje onder een handige methode - de zaag horizontaal heen en weer trekken werkt niet lekker).
In een mechanische houtzagerij heb je een excentriek nodig voor die op en neer (of heen en weer) gaande zaagbeweging ... dat excentriek past dan bij die oorspronkelijke pit-man.   Overigens, een paar "pit-mannen" op een rij ... op één as ... wordt dan een kruk-as.

De laatste uitleg komt mij niet onaannemelijk voor: houtzagerijen zijn er al een eeuwigheid, lang werden die zagerijen door waterkracht, of - zoals in de Zaanstreek - door wind, aangedreven.   De "pitman-arm" die een draaiende beweging in een op en neer gaande zagende beweging omzette bestond dus al ruim voordat George Washington Pitman als potentiële naamgever geboren werd.

Om het verhaal rond te maken: De in de "pit" aan de zaag trekkende "pit-man" had geen benijdenswaardige positie, zijn positie past meer in een benauwende, boze droom.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2023, 14:40

Conny droomt vooral van een LaRo pitmanarm denk ik. Bij mijn trekker had ik me op een hele klus voorbereid en alvast maar preventief een hydraulische poulietrekker geleend, autogeenset klaargezet etc. Draai de moer los, geef een klap tegen de arm en hij sprong eraf zoals een stuurkogel uit de naaf loskomt. :lol: :lol:

Bij mijn D2 kwam ie er ook zonder morren af, terwijl bij de D2 van een medeclublid de grootste poulietrekker vd lokale landmechanisatieboer er nog moeite mee had. Ergo: wil je geen gedoe dan bestel je gewoon een nieuw huis mét arm. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”