Hey hallo, dit issue is ongetwijfeld vaker opgeworpen, maar ik kon het er nog niet uitfilteren.
Ik ben bezig alle kleine lichten met gloeilamp te vervangen door led*, ik heb aan de voorzijde de clignoteurlichten geüpdatet, het tempo van knipperen is hoger geworden, de achterzijde moet nog volgen, wordt het tempo dan nog hoger?
Ik heb een LR90 uit 1986 (oorspronkelijk uit Zwitserland waardoor er ook nog een extra relaiskastje inzit de Lucas DB10)
Vraag dus hoe het tempo in de hand te houden. Moet het clignoteurrelais vervangen worden door ander type? of speelt de polariteit van de ledlamp een rol?
* Wypac LED LSL 73mm pn: S6061LED
Ik hoor graag, groet Jan Willem
clignoteurlichten vervangen door led, tempo verandert
-
JanWillemdeGro-LR90
clignoteurlichten vervangen door led, tempo verandert
++ Amsterdam ++
Land Rover 90, 1986, V8 benzine
motor BMW K75, 1995
racefiets Sensa Giulia G2 2018 full carbon
motor BMW K75, 1995
-
Landmarcs
Re: clignoteurlichten vervangen door led, tempo verandert
Jan Willem,
Er zijn voor de Wipac (en andere) LED-clignoteur-bolletjes aangepaste SolidState knipperrelais met een instelbare knipperfrequentie.
Bij het traditionele relais is de knippefrequentie afhankelijk van de stroom, en LED trekt heel veel minder stroom.
Alternatief is het toevoegen van een "ballast-weerstand", maar dan gaat natuurlijk een van de winstpunten verloren (hoewel de stroom-consumptie van de clignoteur nu niet de belangrijkste is).
O ja een aanvullend nadeel van de SolidState knipperrelais is dat ze helemaal geen geluid geven. Uit vroeger tijden was ik gewend aan relais die extra luid klikten, ik vond die akoestische verklikker best handig.
Groeten MarcS
Er zijn voor de Wipac (en andere) LED-clignoteur-bolletjes aangepaste SolidState knipperrelais met een instelbare knipperfrequentie.
Bij het traditionele relais is de knippefrequentie afhankelijk van de stroom, en LED trekt heel veel minder stroom.
Alternatief is het toevoegen van een "ballast-weerstand", maar dan gaat natuurlijk een van de winstpunten verloren (hoewel de stroom-consumptie van de clignoteur nu niet de belangrijkste is).
O ja een aanvullend nadeel van de SolidState knipperrelais is dat ze helemaal geen geluid geven. Uit vroeger tijden was ik gewend aan relais die extra luid klikten, ik vond die akoestische verklikker best handig.
Groeten MarcS
-
JanWillemdeGro-LR90
Re: clignoteurlichten vervangen door led, tempo verandert
Hi Marc,
Ok, helder, dan ga ik die vervangen, ik ga het Wipac relais WFL7LED, met idd een stelknopje, meteen bestellen.
Dank voor de info!!
groet JW
Ok, helder, dan ga ik die vervangen, ik ga het Wipac relais WFL7LED, met idd een stelknopje, meteen bestellen.
Dank voor de info!!
groet JW
++ Amsterdam ++
motor BMW K75, 1995
motor BMW K75, 1995