Schuifdak of nieuw dak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LandDefender

Schuifdak of nieuw dak?

Berichtdoor LandDefender » 27 Dec 2022, 21:15

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum, ben namelijk al dagen opzoek naar het antwoord op een vraag.

Ik ben een Defender 110 uit 1983 aan het opknappen, en heb deze van een kleurwisseling voorzien. Vorige eigenaar had hem al deels uit elkaar, en had een bijzondere combinatie van rood, blauw en oranje (echt geen idee hoe).

Inmiddels druk bezig met spuiten, maar loop tegen een dilemma aan. Het dak heeft het gat voor het schuifdak, maar ik heb geen schuifdak...

Ik zit nu met de twijfel, of een dak te zoeken (>2000 euro?) of een panorama dak te monteren (slecht vindbaar? ~700 euro?).

Ik zit ook nog eens met het feit dat ik graag een zwart dak wil, en de huidige wit is. Herspuiten (zelf eventueel) is geen probleem, maar is wellicht nog iets om rekening mee te houden.

Ik hoor graag of jullie advies hebben!

Landmarcs

Re: Schuifdak of nieuw dak?

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2022, 22:13

LandDefender schreef:Ik zit ook nog eens met het feit dat ik graag een zwart dak wil, en de huidige wit is. Herspuiten (zelf eventueel) is geen probleem, maar is wellicht nog iets om rekening mee te houden.

Tja, gewoon het gat dichtplakken is ook een optie.
Het is in ieder geval goedkoop.   Ik ben niet zo'n fan van "zonnedaken", dus ben ik bevooroordeeld.

Verder, om rekening mee te houden: Een zwart dak is een stuk warmer, dat merk je 's zomers beslist.

Groeten MarcS

PS   Die regenboogkleuren hebben denkelijk niks met LHBTetc. van doen maar zijn het resultaat van het bijeensprokkelen van diverse onderdelen.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Dec 2022, 23:05

Een gat in en dak dichtmaken is verre van eenvoudig. Tenzij je er een plaat overheen lijmen en popnagelen acceptabel vind. :shock: :shock:

Wil je geen zonnedak dan is het simpelst een dicht dak te vinden en dit te verkopen. Wil je wel een zonnedak dan zijn er 2e hands genoeg te vinden lijkt me.

Een zwart dak neemt veel meer hitte op maar als je toch aan het bouwen bent is dat simpel zat te ondervangen door het goed te isoleren alvorens je de hemel monteert.

Persoonlijk vind ik een zwart dak op een zwarte auto zelfs nog een slecht idee :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

LandDefender

Berichtdoor LandDefender » 27 Dec 2022, 23:33

Landmarcs schreef:
LandDefender schreef:Ik zit ook nog eens met het feit dat ik graag een zwart dak wil, en de huidige wit is. Herspuiten (zelf eventueel) is geen probleem, maar is wellicht nog iets om rekening mee te houden.

Tja, gewoon het gat dichtplakken is ook een optie.
Het is in ieder geval goedkoop.   Ik ben niet zo'n fan van "zonnedaken", dus ben ik bevooroordeeld.

Verder, om rekening mee te houden: Een zwart dak is een stuk warmer, dat merk je 's zomers beslist.

Groeten MarcS

PS   Die regenboogkleuren hebben denkelijk niks met LHBTetc. van doen maar zijn het resultaat van het bijeensprokkelen van diverse onderdelen.

Ik hoor meer verhalen over de zonnedaken, vanwege het lekken/trillen/geluiden e.d. dat mensen dat liever niet doen.
Maar inderdaad, mocht schuifdak of ander dak niet lukken is het dichtmaken nog een optie.

Goede kans dat het inderdaad geen LHBT optie was vanuit de fabriek, maar halve panelen die in 3 kleuren zijn gespoten doet mij toch afvragen wat er nou precies gaande was.

Edward schreef:Een gat in en dak dichtmaken is verre van eenvoudig. Tenzij je er een plaat overheen lijmen en popnagelen acceptabel vind. :shock: :shock:

Wil je geen zonnedak dan is het simpelst een dicht dak te vinden en dit te verkopen. Wil je wel een zonnedak dan zijn er 2e hands genoeg te vinden lijkt me.

Een zwart dak neemt veel meer hitte op maar als je toch aan het bouwen bent is dat simpel zat te ondervangen door het goed te isoleren alvorens je de hemel monteert.

Persoonlijk vind ik een zwart dak op een zwarte auto zelfs nog een slecht idee :lol: :lol:

Nee ideaal of eenvoudig is dichtmaken niet inderdaad, zeker niet met alu lassen.

Dit dak verkopen is ook een optie inderdaad, het vinden van een 2e hands zonnedak valt mij enorm tegen. Heb er eerlijk gezegd pas 1 voorbij zien komen en deze was helaas al weg voordat ik kon reageren.

De hitte reactie is iets om mee te nemen, maar vind ik een probleem voor later haha. Dan doen we de ramen maar omlaag ;)
Thanks voor de reacties beide!

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 28 Dec 2022, 09:58

83, heeft schuiframen, en dacht nooit geleverd a fabriek met schuif kanteldak pas van af meen 300tdi. ongeveer 95 maar bijna zelfde als disco, alleen maat iets anders, dus eerst weten is het gat voor kanteldak, disco of defender, is het disco dan koop je dit op eba voor 100 als je beetje zoekt en een defender ja moeilijk dus veel meer. ander dak dus met ribbels boven op, 83 valt ook nog mee 300, maar let wel op dat het dicht is. niemand kan je advies geven wat jij wil, dus maak eerst die keuze en ga ervoor.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2022, 11:09

LandDefender schreef:
Edward schreef:Een gat in en dak dichtmaken is verre van eenvoudig. Tenzij je er een plaat overheen lijmen en popnagelen acceptabel vind.
...

Nee ideaal of eenvoudig is dichtmaken niet inderdaad, zeker niet met alu lassen.

Dit dak verkopen is ook een optie inderdaad, het vinden van een 2e hands zonnedak valt mij enorm tegen. ... .

De hitte reactie is iets om mee te nemen, maar vind ik een probleem voor later haha. Dan doen we de ramen maar omlaag ;)
Thanks voor de reacties beide!

Qua hitte is de "een probleem voor later" aanpak bepaald niet handig.
Reken erop dat je ook hitte van onder krijgt: zelfs als je een keurig tapijtje en dito tunnelbekleding hebt.
Het dak aan de binnenzijde isoleren is sowieso een goed idee maar dan nog krijg je met een zwart dak meer warmte binnen omdat het dak zelf zo heet wordt dat je er een eitje op kan bakken - na enige tijd is zelfs de beste isolatie mee opgewarmd en dat voel je dan binnen.

En verder, aangenomen dat je een "keurig" 1983 dak hebt - dus met prominente langsribben - is het niet erg moeilijk het dak tamelijk netjes dicht te plakken.   De langsribben kan je goed gebruiken om het plakwerk te camoufleren.
Een gewoon dicht dak zoeken is denkelijk de makkelijkste oplossing (de veiligste ook: ook al is het dak niet het toppunt van stevigheid, het is altijd nog degelijker als een dak met een dakluik erin).

Groeten MarcS

PS   Qua daken ben ik nogal fundamentalistisch: Wit is in mijn ogen verreweg de beste kleur, ik koos met opzet de eenvoudigste "E" uitvoering van mijn 110 "E-type", vinkte daarna de opties aan die ik desondanks graag had teneinde rubber matten, een wit dak en zwarte wheelbrows te krijgen.
Aardig "dingetje" is dat vroeger - dwz ± voor mijn tijd - bij allerlei luxe auto's een wit dak een meerprijs optie was.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Dec 2022, 12:12

Zal wel aan mij liggen, maar in beide nooit last gehad van lekken/trillen/geluiden. (De boel schoonhouden scheelt denk ik :roll: )

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Dec 2022, 12:51

Ron63 schreef:Zal wel aan mij liggen, maar in beide nooit last gehad van lekken/trillen/geluiden. (De boel schoonhouden scheelt denk ik :roll: )
's Winters ook niet?
Ik heb af en toe wel eens dat er een druppel van het zonnedakje valt, maar alleen als het gecondenseerde en bevroren vocht aan de binnenkant van de glasplaat dooit. Zowel bij mijn 300 Tdi als bij mijn Td5.
Persoonlijk heb ik die zonnedaken er liever niet in, maar dat was standaard af fabriek zo. Met name 's zomers niet, ik zit liever in de schaduw.
LandDefender schreef:Dan doen we de ramen maar omlaag ;)

Dan heb je ook geen originele deuren voor een 1983-er.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2022, 13:23

Erik Peters schreef:.... . Zowel bij mijn 300 Tdi als bij mijn Td5.
Persoonlijk heb ik die zonnedaken er liever niet in, maar dat was standaard af fabriek zo. Met name 's zomers niet, ik zit liever in de schaduw.

Precies, ik heb ook liever die schaduw.
De zonnedaken zaten overigens alleen in de luxere varianten standaard.  
Hinderlijk genoeg werd de 5-deurs 110 in Nederland alleen in de "luxe" variant geleverd, althans vlgs de folder.  
Had ik alles van te voren geweten dan had ik geprobeerd om een 5-deurs "E" versie te bestellen ... maar ja, alles van te voren weten is onmogelijk (en ook onmogelijk saai).
O ja, als ik het goed heb, werd later bij de "Puma" het zonnedak weer een optie.

Groeten MarcS

PS   Ook het ongeisoleerde aluminium dak heeft last van condens.  Je merkt dat gewoonlijk niet zo gauw, vertoef je evenwel wat langer in een klimaat dat langere tijd temperaturen ± onder nul kent laat die condens zich vanzelf zien als je een langere rit maakt - of als je eens een warme dag treft.  De condens bevriest en bij niet al te lage temperaturen blijf je een vocht-aanvoer houden en dan blijft er meer condens aanvriezen dan er verdampt.  Gaat die aangegroeide ijslaag dooien dan lijkt het of het dak lekt, ook zonder zonnedak.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 28 Dec 2022, 20:17

Onder lekken versta ik dus geen condens, zou dan ook regelmatig last hebben van lekkende ruiten :lol:

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”