Edward schreef:Gewoon twee auto's die qua uitvoering en inrichting identiek zijn, zelf gebouwd, naast elkaar in de zon in Italië in de zomer. Buiten iets van 38 graden.
Niks wetenschappelijks aan maar dat is die aanname van jou net zo min.
Maar als de ramen de opwarming veroorzaken dan maakt de kleur van het dak ook niet uit, je spreekt jezelf nogal tegen. Mijn punt is dat ja, een donkere kleur heeft minder reflectie en neemt dus meer warmte op. Maar nee, dat hoeft geen afweging te zijn om dús een wit dak te nemen, het verschil is relatief klein.
Belangrijkste reden dat je in zeer zonnige landen vooral witte auto's ziet heeft niks te maken met de opwarming maar met het feit dat het de enige lak is die er na een paar jaar nog redelijk intact opzit. Alle andere kleuren vervagen enorm rap onder de hete zon.
Goed, duidelijk is dat we een gelijke kijk hebben en deels van mening verschillen.
Ik vind 4 º verschil boven de 38 º al gauw een groot verschil, bovendien, als je het effect van de zonne-instraling door de ramen kan beperken is daarna het dak de grootste verwarmer ... en het dak is een makkelijke keuze, zeker als wit sowieso de goedkoopste keuze is.
Waarschijnlijk is de beste oplossing een geheel wit interieur ... je moet ervan houden -- een wit dashboard lijkt mij 's nachts heel onrustig, en witte bekleding is bij mij geen duurzame keuze
(een goede vriend droomde van een donkerblauwe RangeRover met wit leren bekleding - hij droomt u verder in de goede vrienden hemel - witte bekleding is mijns inziens een nachtmerry).
Maar goed, als je even kijkt naar de slimme maatregelen om een auto die in de zon staat koeler te houden dan is zonwering aan de buitenzijde de eerste keuze
(naast het opzoeken van een plek in de schaduw - dat vraagt overigens nogal wat meetkundig en astronomisch inzicht, schaduw is beweeglijk).
Daarna is een lichte kleur een belangrijke factor.
Verder is het slim om de ramen (een beetje) open te zetten. Wat nog beter helpt: de ventilatie-kleppen onder de voorruit (de "Puma" moet die missen), en wat enorm goed helpt is een klein computer-fannetje dat permanent voor een klein beetje luchtverversing zorgt.
Overigens is er naast de houdbaarheid van de lak nog een tweede reden waarom in zonnige landen een lichte kleur de voorkeur heeft: De temperatuur van het plaatwerk loopt in de zon enorm op. Dit betekent dus ook dat het plaatwerk iedere dag enorm "werkt". Zon op de ene kant, zon op de andere kant, daarna wellicht een regenbuitje etc etc. Als er verder weinig corrosie-factoren zijn
(zoals in de warme klimaten gewoonlijk het geval is) wordt het werken van het plaatwerk een "belangrijke" corrosie-factor.
Groeten MarcS
PS Ik rol hier thuis 's zomers een oud lichtgekleurd tapijt op het zwarte dakleer van de "schuur" en het balkon uit, dit maakt een verschil van dag en nacht qua opwarming.