Schuifdak of nieuw dak?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: Schuifdak of nieuw dak?

Berichtdoor dyngo » 28 Dec 2022, 21:10

Je koopt niet een landrover om droog te zitten.
Mijn Range Rovers doen precies hetzelfde.
Gelukkig zijn er nog zelden koude winters komende eeuw(en). :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2022, 22:05

dyngo schreef:Je koopt niet een landrover om droog te zitten.
Mijn Range Rovers doen precies hetzelfde.
Gelukkig zijn er nog zelden koude winters komende eeuw(en).

Ik heb de Defender om zo nu en dan naar streken te rijden waar het nog wel wintert.
Voor de wegen en/of het klimaat alhier heb je geen LandRover nodig, tzt eerder een bootje.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Dec 2022, 22:31

Als het te moeilijk is om een zonnedak fatsoenlijk in de auto te kitten en dat waterdicht te maken dan is een Defender niet de beste optie.. :shock: :shock:

In een 110 zwart dak geïsoleerd met Armaflex van 20mm wordt het over een parkeertijd van 9 uur in de zon 4 graden warmer dan in een 110 met Limestone dak met dezelfde isolatie.

Meten is weten...... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Dec 2022, 23:00

Edward schreef:In een 110 zwart dak geïsoleerd met Armaflex van 20mm wordt het over een parkeertijd van 9 uur in de zon 4 graden warmer dan in een 110 met Limestone dak met dezelfde isolatie.

Meten is weten...... :lol: :lol:

Ik zou graag iets meer weten over de meet-opstelling .... dwz het maakt nogal wat uit wat er nog meer aan auto onder dat dak zit.
Verder wat er qua zon, omgevingstemperatuur, wind etc etc. speelde.

De zon bij ons staat gedurende die 9 uur hoogstens in de uren rond het middag uur redelijk hoog.   De rest van de tijd meet je in belangrijke mate het broeikas-effect waarbij het aantal ramen etc. een belangrijke factor wordt.   Het scheelt bijv. ook enorm of je een schermpje voor de voorruit zet. Zonder zo'n schermpje maakt het weinig uit, dan wordt iedere Defender in een uur onaangenaam heet onder de Zuid-Franse zon, dan maakt onaangenaam plus of min 4 niet veel meer uit. (O ja, ik heb nauwelijks ramen links en rechts, dat maakt ook nogal wat uit.)

Of te wel: meten is pas weten als je de proefopzet kent, en dan nog is het de vraag of je meet wat je wilt weten.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Dec 2022, 23:54

Gewoon twee auto's die qua uitvoering en inrichting identiek zijn, zelf gebouwd, naast elkaar in de zon in Italië in de zomer. Buiten iets van 38 graden.

Niks wetenschappelijks aan maar dat is die aanname van jou net zo min.

Maar als de ramen de opwarming veroorzaken dan maakt de kleur van het dak ook niet uit, je spreekt jezelf nogal tegen. Mijn punt is dat ja, een donkere kleur heeft minder reflectie en neemt dus meer warmte op. Maar nee, dat hoeft geen afweging te zijn om dús een wit dak te nemen, het verschil is relatief klein.

Belangrijkste reden dat je in zeer zonnige landen vooral witte auto's ziet heeft niks te maken met de opwarming maar met het feit dat het de enige lak is die er na een paar jaar nog redelijk intact opzit. Alle andere kleuren vervagen enorm rap onder de hete zon.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2022, 10:33

Edward schreef:Gewoon twee auto's die qua uitvoering en inrichting identiek zijn, zelf gebouwd, naast elkaar in de zon in Italië in de zomer. Buiten iets van 38 graden.

Niks wetenschappelijks aan maar dat is die aanname van jou net zo min.

Maar als de ramen de opwarming veroorzaken dan maakt de kleur van het dak ook niet uit, je spreekt jezelf nogal tegen. Mijn punt is dat ja, een donkere kleur heeft minder reflectie en neemt dus meer warmte op. Maar nee, dat hoeft geen afweging te zijn om dús een wit dak te nemen, het verschil is relatief klein.

Belangrijkste reden dat je in zeer zonnige landen vooral witte auto's ziet heeft niks te maken met de opwarming maar met het feit dat het de enige lak is die er na een paar jaar nog redelijk intact opzit. Alle andere kleuren vervagen enorm rap onder de hete zon.

Goed, duidelijk is dat we een gelijke kijk hebben en deels van mening verschillen.

Ik vind 4 º verschil boven de 38 º al gauw een groot verschil, bovendien, als je het effect van de zonne-instraling door de ramen kan beperken is daarna het dak de grootste verwarmer ... en het dak is een makkelijke keuze, zeker als wit sowieso de goedkoopste keuze is.
Waarschijnlijk is de beste oplossing een geheel wit interieur ... je moet ervan houden -- een wit dashboard lijkt mij 's nachts heel onrustig, en witte bekleding is bij mij geen duurzame keuze (een goede vriend droomde van een donkerblauwe RangeRover met wit leren bekleding - hij droomt u verder in de goede vrienden hemel - witte bekleding is mijns inziens een nachtmerry).

Maar goed, als je even kijkt naar de slimme maatregelen om een auto die in de zon staat koeler te houden dan is zonwering aan de buitenzijde de eerste keuze (naast het opzoeken van een plek in de schaduw - dat vraagt overigens nogal wat meetkundig en astronomisch inzicht, schaduw is beweeglijk).
Daarna is een lichte kleur een belangrijke factor.
Verder is het slim om de ramen (een beetje) open te zetten. Wat nog beter helpt: de ventilatie-kleppen onder de voorruit (de "Puma" moet die missen), en wat enorm goed helpt is een klein computer-fannetje dat permanent voor een klein beetje luchtverversing zorgt.

Overigens is er naast de houdbaarheid van de lak nog een tweede reden waarom in zonnige landen een lichte kleur de voorkeur heeft: De temperatuur van het plaatwerk loopt in de zon enorm op. Dit betekent dus ook dat het plaatwerk iedere dag enorm "werkt". Zon op de ene kant, zon op de andere kant, daarna wellicht een regenbuitje etc etc. Als er verder weinig corrosie-factoren zijn (zoals in de warme klimaten gewoonlijk het geval is) wordt het werken van het plaatwerk een "belangrijke" corrosie-factor.

Groeten MarcS

PS   Ik rol hier thuis 's zomers een oud lichtgekleurd tapijt op het zwarte dakleer van de "schuur" en het balkon uit, dit maakt een verschil van dag en nacht qua opwarming.

LandDefender

Berichtdoor LandDefender » 29 Dec 2022, 11:04

Enorm veel reacties, dank allen. Ik zal niet iedere post quoten, omdat het dan wel heel veel typwerk wordt voor mij ;)

Met betrekking tot de kleur, ik wil gewoon graag zwart. Het staat beter bij het matgrijze wat de rest van de auto is, en ja dat is smaak, maar aangezien ik de luxe heb dat de Defender niet mijn enige vervoersmiddel is, vind ik het geen ramp als ik de Defender een keer moet laten staan als het te warm is.

Iemand reageerde dat ik mogelijk een zelfgemaakt (o.i.d.) gat heb voor het schuifdak, aangezien dit niet uit de fabriek geleverd werd. Het was wat lastig meten, maar het klopt wel met de maat die ik op internet vind voor een Defender schuifdak 427x782 volgens mij. Klopt dat? Wat is het formaat van een Disco schuifdak? Die kan ik namelijk wel vinden (o.a. op ebay.co.uk)

Ook is er hier en daar al aardige aanpassingen gedaan aan de Defender, zo gaan de ramen wel omlaag, aangezien er deuren van een later type in zitten (Puma volgens mij).

Mijn conclusie is dusver dat het beste is gewoon gaan zoeken voor eens schuifdak (mocht iemand suggesties hebben waar, hoor ik dat graag), en dan het huidige dak pakken en deze zwart maken.

De kosten voor een ander dak, wegen simpelweg niet op tegen de nadelen van een schuifdak. Ook aangezien iedereen hier andere ervaringen mee lijkt te hebben.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2022, 11:30

De "Puma" deuren zijn makkelijk te herkennen.  
Denkelijk het makkelijkst is met een magneetje: "Puma" deuren zijn stalen deuren.
Je hebt dan een geperste binnendeur en een "blikken" buitenhuid.
De traditionele deuren hebben een uit delen gelast stalen frame en een aluminium buitenhuid.
Verder - letterlijk - zie je al van een afstand de ronde onderhoeken van het raam van de achterdeur.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 31 Dec 2022, 10:15

als ik kijk naar partnr LR045412 zou de maat moeten zijn 427*780 maar welke maat is dit, gat maat of zon dak glas maat of zo, zou je aan bevelen om eens naar iemand te gaan die bijde op voorraad heeft en aldaar meten, dan nog een ander ding jij hebt een dak met de ribbels aan de boven kant, toch , defender 83, of zitten de ribbels aan de onderkant dan is het geen 83er, ivm je schrijft hier en daar aanpassingen. veel typwerk, en wij dan. voordat je het zwart maakt, goed afkitten, bijv sikaflex in goot vernieuwen, cq wat los zit. hier lekken ze vaak, en bij oud dak type ribbels boven, ook goed afkitten. lekken heel vaak er onder komt het bij remmen in de binnenste goot eruit. is eigenlijk dak serie. en als je echt goedkoop wil voor 100 koop je al een compleet disco zondak.

Terug naar “Techniek”