Wegenbelastingvrij 1986 RRC

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RRC300TDi

Wegenbelastingvrij 1986 RRC

Berichtdoor RRC300TDi » 01 Dec 2022, 14:55

Ik heb een vraag over het wegenbelastingvrij worden van mijn RRC diesel. Ik heb al de RDW en e.e.a. aan andere bronnen opgezocht, maar toch wordt het me niet compleet duidelijk.

Vraag 1 is an sich eenvoudig: ik heb een RRC diesel uit 1986 die jarenlang in een stalling heeft gestaan en dus lange tijd is geschorst. Deze wil ik binnenkort uit de mottenballen gaan halen.

Als ik deze nu weer rijvaardig maak, onder welke regeling valt deze dan? Valt deze in de overgangsregeling? Of worden diesels nooit (volledig) wegenbelastingvrij?

Op termijn wilde ik deze auto sowieso al ombouwen naar een V8, omdat het een hobby auto is en nooit meer voor dagelijks gebruik. Wat gebeurt er dan? Dan heb ik een RRC uit 1986 op benzine. Waarin valt deze dan bij de huidige regels?

Vraag 2: ik heb als tweede project een 1972 RRC klaarstaan, op dit moment zonder blok. Daarin zou ik t.z.t. het dieselblok van de eerste auto willen inbouwen. Dat wordt dan dus een 1972-er met een dieselblok. Kan dat wegenbelastingvrij? De RRC is tot 1986 niet met diesel geleverd, pas daarna. Dus wat is dan van deze auto na inbouw de status?

Ron63

Re: Wegenbelastingvrij 1986 RRC

Berichtdoor Ron63 » 01 Dec 2022, 16:12

Hebt u een personenauto of bestelauto die niet alleen bestemd is om op benzine te rijden? Dan komt u niet in aanmerking voor de overgangsregeling. U betaalt volledig motorrijtuigenbelasting tot uw auto 40 jaar is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oldtimers/

Bovenstaande tekst komt van de belastingdienst site, lijkt mij duidelijke taal, toch?

groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

RRC300TDi

Berichtdoor RRC300TDi » 01 Dec 2022, 16:50

Nee, want wat gebeurt er als ik hem nu ombouw naar benzine? Dan heb ik een auto van 1986 op benzine die ook in 1986 al met benzine een typegoedkeuring had.

Nergens lees ik of dan het verleden van de auto als diesel wel of niet blijft meetellen(?)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2022, 16:55

Ron63 schreef:Hebt u een personenauto of bestelauto die niet alleen bestemd is om op benzine te rijden? Dan komt u niet in aanmerking voor de overgangsregeling. U betaalt volledig motorrijtuigenbelasting tot uw auto 40 jaar is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... oldtimers/

Bovenstaande tekst komt van de belastingdienst site, lijkt mij duidelijke taal, toch?

Precies, duidelijke taal   :ugeek:

In aanvulling hierop:
Van de 1986 RRC mag je 1/3 vervangen (de 1/3 regeling waarbij motor+aandrijflijn ◊ chassis ◊ koets de drie 1/3's zijn).
Dus een eerlijke originele 1986 RRC diesel omgebouwd naar V8 mag en blijft dan zijn 1986 bouwjaar houden.
Hetzelfde geldt overigens voor die 1972 RRC .... waarbij je dan wel heel zeker moet zijn over de eerlijke 1972 status van chassis en koets.

Dan de belastingvrijheid: ik meen dat 1986 het laatste jaar waarvoor na 40 jaar de diesel geheel belastingvrij wordt. Voor een 1987 diesel blijf je na 40 jaar de diesel-toeslag betalen (als ik me dus niet vergis). Dit pleit er dus voor om de 1986 auto origineel te houden aangenomen dat ie nu origineel is. Ombouwen is ook niet gratis dus wellicht gewoon die 4 jaar de volle mep betalen ? ( Wellicht deeltijd schorsen ? )

Als je zuinig bent moet je je geld inzetten op een versneld herleven van de 1972 RRC.

Groeten MarcS

PS   Als je echt geld wilt sparen dan is géén auto zuiniger en géén RRC verreweg de zuinigste optie.

Edward

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2022, 18:23

Lijkt me simpel idd. Een auto is belastingvrij als ie 40 jaar oud is ongeacht motorisering. Wagen van voor 1986 konden in de overgangsregeling tot ze 40 jaar oud worden. Dat kan alleen met een benzinemotor zonder gasinstallatie.

Dus vanaf 2026 is de diesel ook belastingvrij. Het blok in de '72er gooien kan zonder problemen. Wel langs de Rdw om het kenteken aan te laten passen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 01 Dec 2022, 22:10

Heb je een 72er zonder motor en je wilt de waarde optimeren, plaats een 3,5 met carburateurs.
Wil je een fijne auto om mee te rijden, plaats een 3,9 V8 op LPG.
Wil je fun neem dan de 4,6: veel trekkracht en acceleratie die niemand verwacht voor zo'n oude bak.
Mijn auto voor alle dagen, de echte auto 'for all reasons' (trailer, bergen, autobahn, naast de weg).
Voordelen van een 72er: helemaal geen emissie eisen, heel weinig APK vereisten, belastingvrij, WA vanaf 60/jr.
Een 300TDI is voor de RR geen snelle motor, andere voordelen zie ik ook niet.
Nou ja, je kunt dan door de tunnel naar UK, gaat niet met LPG .. :mrgreen:

Terug naar “Techniek”