LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Edward » 01 Dec 2022, 18:20

Er zijn helemaal geen zware lasten, hoge hellingen of extreem rijgedrag nodig. Alleen in de fantasiewereld van Marc. Gewoon regelmatig de wagen goed warm rijden is genoeg. Heel veel auto's rijden dermate korte ritjes dat ze nooit goed op temperatuur komen en dat veroorzaakt veel ellende. Zeker icm fout gebruik en niets snappen van "het nieuwe rijden".

Maar gewoon iedere week of twee weken een keer boodschappen doen in een andere plaats dan je woonplaats is al prima. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 01 Dec 2022, 20:46

De EGR blijft nu permanent op 5% open staan. Als die gesloten is, heb je enkel zuurstof via inlaat om optimale verbranding te hebben die veel meer warmte opwekt en de uitlaatgassen dus warmer maakt. Als het tijd is voor regeneratie sluit de ECU de EGR kleppen met dit als doel. Maar als ze niet kunnen sluiten omdat ze geopend vast zitten, kan het proces niet opgang komen wegens te lage temperatuur in de DPF. Vandaar dat ik ook de temperatuur sensor voor de DPF getest heb. Enfin. Ze zitten vast en dat moet opgelost. Of het mijn regeneratie probleem volledig oplost, dat zullen we zien. Wish me luck! Ik zal ‘t nodig hebben! Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 01 Dec 2022, 22:20

Edward. Ben ik ook mee eens. Maar dan moet heel het systeem goed functionerend zijn. Anders moet je allerlei truuken uithalen. Gelukkig is het mijn derde auto en heb ik tijd om het ten gronde aan te pakken. Amai, als dit mijn dagelijkse wagen was…
Erik

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2022, 22:40

Edward schreef:Er zijn helemaal geen zware lasten, hoge hellingen of extreem rijgedrag nodig. Alleen in de fantasiewereld van Marc. Gewoon regelmatig de wagen goed warm rijden is genoeg. Heel veel auto's rijden dermate korte ritjes dat ze nooit goed op temperatuur komen en dat veroorzaakt veel ellende. Zeker icm fout gebruik en niets snappen van "het nieuwe rijden".

Maar gewoon iedere week of twee weken een keer boodschappen doen in een andere plaats dan je woonplaats is al prima.

Edward, je maakt er weer een karikatuur van. Als je rustig rijdt dan wordt de auto beslist warm op de wat langere afstanden ... maar echt goed warm, dwz zo warm dat je de EGR kunt bevrijden van (dat laatste beetje) kool-aanslag (of een DPF kan laten schoongloeien mocht je zo'n DPF hebben) dan is het toch echt beter om je boodschappen in Thionville te gaan doen.

Je kan mij niet betichten van korte ritjes: 99% van de korte ritjes doe ik op de fiets (en kom dan ongevraagd een Volvo XC40 tegen). Ondanks een overgrote meerderheid aan lange(re) ritten had ik in het verleden toch wel eens een "dingetje" met de EGR.

Overigens bewijst de ervaring van EricDisco waarbij hij de DPF-regeneratie een keer wel op gang kreeg na de helling achter Luik dat er wel degelijk verschil is tussen goed warm en echt heet.   Zonder voldoende vermogensvraag aan de wielen hoeft de motor niet hard te werken en als ie niet hard werkt draait ie op veel te veel koelende buitenlucht, pas als die buitenlucht langere tijd samen met voldoende brandstof vermogen moet leveren wordt de motor warmer, zeg maar echt heet.

Groeten MarcS

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 02 Dec 2022, 00:04

Wat ik ga doen als de EGR’s vernieuwd zijn, is elke 3 á 5000 km een additief voor de egr’s / roetfilter toevoegen om het systeem te onderhouden. Ik geloof dat zulk spul wel degelijk werkt, maar niet als het systeem niet optimaal functioneert en de aanslag niet te ver gekomen is. Het gaat een werkje worden dat ik vast maar één keer ga (willen) doen. :D
Erik net voor tweede keer filmpje van britparts bekeken. Zo ga ik het aanpakken.
https://youtu.be/j6Az1nbs91s
Erik

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 02 Dec 2022, 11:22

Ik overweeg om de EGR kleppen te reinigen als dat nog haalbaar is. Dan behoud ik een LR part ipv goedkopere vervangingsonderdeel. Echter als ik de EGR ontmantel, zal ik een bijkomende pakking moeten hebben (en de gewone pakkingen uiteraard). Nergens op het web te vinden. Allemaal blanking kits….
Iemand een tip?
Erik

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Dec 2022, 13:29

Euh, gewoon pakking-papier en zelf maken. En anders werkt pakkingkit ook best. Wel hittebestendige gebruiken. Bij mijn laatste D2 heb ik heb terug gestoken met montagepasta voor uitlaten. Dicht ook best af.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 02 Dec 2022, 13:39

Hittebestendige montagepasta kan ik idd gebruiken. Als ik geen nieuwe EGR aankoop maar enkel reinig, kan ik de bestaande pakkingen ook met zulke pasta besmeren dus. Anders apart zijn die precies wel te koop.
Erik. Bedankt voor de tip!

ErikDisco

Berichtdoor ErikDisco » 03 Dec 2022, 20:04

Ondertussen de rechter EGR er vantussen gehaald. Viel reuze mee. Alle bouten kwamen vanzelf los. Geen torx maar gewoon boutjes zaten erin. Na een test als ik hem los aangesloten had (enkel fiche) ging hij bij afzetten van de motor open en dicht voor reinigingscyclus. Keer of vijf. Heb dit vooraf niet vastgesteld met mijn OBD lezer. Dus hij zal dat voorheen mogelijk ook al gedaan hebben, maar weet ik niet zeker. Ik lees nu af dat de andere dat ook doet.
Hij blijft echter steeds op +\-5% open staan wat in praktijk gesloten is. Ik heb getest zonder temperatuur Sensor. Dus opnieuw morgen testen wanneer die er terug in zit. Zal mogelijk niet open gaan als niet voldoende graden gemeten wordt. Mogelijk is er dus niets mis met mijn EGR’s en moet die 5% open eigenlijk 0% zijn. Iemand dit ook al eens gemeten? De EGR koeler ziet er ook niet proper uit. Daar zit een roostertje voor. Die zou ik eigenlijk wel willen reinigen… dan moet de koelleiding los waarschijnlijk. (?)
Morgen meer feedback
Erik

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Dec 2022, 20:29

Één opmerking betreffende uitlaatkit; spaarzaam gebruiken daar dat spul de katalysator(en) zou kunnen vernielen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”