LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 23 Nov 2022, 00:03

Inderdaad Edward. Doe ik! Word vervolgd…
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 24 Nov 2022, 12:06

Ik had verkeerde foto toegevoegd. Hierbij de andere.
Bijlagen
EFE3E8C1-D750-4F68-9A3E-FF46C3CFB862.jpeg
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2022, 16:03

ErikDisco schreef:Ik had verkeerde foto toegevoegd. Hierbij de andere.

Geen temperatuur en geen druk-cijfers ... dan ga je denken aan een kabel- of contact-probleem.
Natuurlijk kunnen twee sensoren onafhankelijk maar toch tegelijk stuk zijn, een losse bekabeling is dan een alternative optie.

Groeten MarcS

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 28 Nov 2022, 18:02

Jongens. Ik ben gewoon een oen denk ik.
Verschildruk sensor is volgens mij ok, die andere waarde op mijn OBD lezer gaat over cilinderrij twee. Maar dat zal enkel zijn voor geval je twee uitlaten hebt. Gewoon niet van toepassing bij mijn 2.7… leidingen zitten ook niet verstropt. Gecontroleerd.
En de themperatuur sensor zal net hetzelfde zijn. Er zit er maar één vóór de dpf en geen twee. Ik telde de eerste helemaal bovenaan de uitlaat mee. De sensor geeft bijna 5 mega ohm op kamertemperatuur en in de warme haardroger gaat die naar 0,00 uiteindelijk. Wat mij correct lijkt naar wat ik opzocht.
Dan weet ik het niet meer. Toch maar een dpf specialist opzoeken. Iemand tips regio tussen Antwerpen en Breda?
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 29 Nov 2022, 23:29

Maar ik ga toch eerst nog even doorbijten en de EGR kleppen eruit halen en vervangen. Mijn icarsoft geeft permanent 5% geopende positie weer. Zitten dus vast veronderstel ik. Zal weer geen simpele job worden dit weekend. Heb je nog al filmpje van britparts gezien. Dus eerst aircogas eraf op ‘goed’ te kunnen werken. :(
Apropos. De prijzen van die EGR kleppen lopen nogal uiteen. Ik zou goedkopere nemen. Ze slippen toch eerder dicht dan dat ze stuk gaan, lijkt me?
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2022, 08:25

Van de Tdv6 weet ik te weinig. Maar de meeste problemen met EGR's en roetfilters komen doordat mensen het "nieuwe rijden" te serieus nemen. Veel auto's maken alleen korte kloteritjes naar het werk of de supermarkt en worden nauwelijks echt goed warm.

Dan krijg je de verhalen over kapotte emissiezooi. Met regelmaat een keer goed over de snelweg blazen en de boel goed op toeren laten komen en een keer goed warm rijden voorkomt veel ellende.

Qua onderdelen: zelf heb ik liever goed dan goedkoop. Al is dat in sommige gevallen toch gewoon een blauw doosje omdat zich dat dan bewezen heeft.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 30 Nov 2022, 09:22

Klopt. Ik heb er twee l veel over gelezen. En daar ga ik me ook aan houden om regelmatig eens goed door te gassen.
Ik haal de boek dit weekend helemaal uiteen. Foto’s volgen…
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Landmarcs » 30 Nov 2022, 10:46

Edward schreef:Van de Tdv6 weet ik te weinig. Maar de meeste problemen met EGR's en roetfilters komen doordat mensen het "nieuwe rijden" te serieus nemen. Veel auto's maken alleen korte kloteritjes naar het werk of de supermarkt en worden nauwelijks echt goed warm.

Dan krijg je de verhalen over kapotte emissiezooi. Met regelmaat een keer goed over de snelweg blazen en de boel goed op toeren laten komen en een keer goed warm rijden voorkomt veel ellende.

ErikDisco schreef:Klopt. Ik heb er twee l veel over gelezen. En daar ga ik me ook aan houden om regelmatig eens goed door te gassen.

Van de Tdv6 weet ik ook niks. Van de EGR iets meer.
Van het nieuwe rijden zie ik dagelijks de karikatuur langskomen. Op zich is er niks tegen het nieuwe rijden, dwz als je het toepast zoals het oorspronkelijk beschreven werd: Rap in de versnellingen doortrekken en doorschakelen zodra je de gewenste snelheid hebt bereikt.
Wat ik bijna dagelijks zie en hoor zijn de lesauto's die hun leerlingen het nieuwe rijden bijbrengen: die rijden dan in een 30 km/u zone in een zodanig hoge versnelling dat je medelijden krijgt met het (vaak kleine) motortje dat zuchtend en steunend op ondertoeren draait.

Zo nu en dan eens goed doortrekken, een keertje rijden alsof je de acceleraties van een e-auto wilt evenaren kan geen kwaad. Wat volgens mij ook heel goed is is het - wanneer de motor al goed warm gereden is - de motor stevig laten werken zonder dat je (te veel) terugschakelt <ik denk dan bijv. aan de helling "achter" Luik, rijdt die vlot op -- bijv. met de "Puma" is ie in de 6º te doen zonder dat de snelheid veel terugzakt als je onderaan met 120 km/u begint>.
De motor hard laten werken bij een gematigd toerental jaagt de uitlaatgas-temperatuur veel hoger op als hetzelfde vermogen vragen bij meer toeren.   Één versnelling lager levert (gemiddeld) 20-25% meer toeren en dat betekent dat er ook 20-25% meer lucht door de motor gaat.   De som gaat mank, maar reken op een 15-20% lagere uitlaatgas-temperatuur want die 20-25% buitenlucht zorgt voor heel veel koeling.

Groeten MarcS

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 30 Nov 2022, 23:41

Ben ik volledig mee eens Marc. Ik doe de helling tot en met de baraque fraiture af en toe. Vorige keer ging het dpf lichtje bovenaan uit met een JLM additief in de tank. Dus pas na 200km… en de laatste keer lukte het niet. Dus moet de oorzaak vinden. Met open EGR is de verbranding niet warm genoeg en dus geen regeneratie met als gevolg, veronderstel ik. En gezien de DPF zo ver weg achteraan zit, heeft die niet veel marge wat vereiste hitte betreft. Daarom geloof ik dat een goed werkende EGR mij de oplossing kan bieden. Uit al wat ik de voorbije gelezen en geleerd heb.
Hopelijk komen de boutjes allemaal relatief gemakkelijk los dit weekend… maar daar vrees ik voor.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Landmarcs » 01 Dec 2022, 10:42

ErikDisco schreef:Ben ik volledig mee eens Marc. Ik doe de helling tot en met de baraque fraiture af en toe. Vorige keer ging het dpf lichtje bovenaan uit met een JLM additief in de tank. Dus pas na 200km… en de laatste keer lukte het niet. Dus moet de oorzaak vinden. Met open EGR is de verbranding niet warm genoeg en dus geen regeneratie met als gevolg, veronderstel ik. En gezien de DPF zo ver weg achteraan zit, heeft die niet veel marge wat vereiste hitte betreft. Daarom geloof ik dat een goed werkende EGR mij de oplossing kan bieden. Uit al wat ik de voorbije gelezen en geleerd heb.

Hmm ... bij ± volgas / ± vol vermogen gaat volgens het boekje de EGR dicht. Gaat ie niet dicht dan zou je volgens mij een merkbaar vermogensverlies moeten hebben. De EGR gaat (alleen) open bij deellast, op die momenten dat je dus geen vol vermogen vraagt (wat overigens direct de onzin van het verwijderen van de EGR vanwege het vermogen onderstreept).

Wat betreft het "schoonbranden" is het jammer dat er in een redelijke nabijheid niet zoveel handige hellingen zijn, dwz hellingen waar de combinatie van lengte, hellingspercentage en redelijkerwijze veilige snelheid zo is dat je de auto langere tijd aan het werk kan houden.
Als je een trekhaak hebt kan je natuurlijk met een zware, slecht gestroomlijnde aanhanger op pad gaan, dan kan een minimaal hellinkje waarschijnlijk al zo uitpakken dat je net boven het max koppel op een evenwichtssnelheid blijft hangen (onder het max koppel is een evenwicht sowieso moeilijk - men leze: in de praktijk onmogelijk - omdat onder het max koppel ietsje onderuitzakken leidt tot minder vermogen en dus nog verder onderuitzakken veroorzaakt).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten