Ja, met OCR software kun je de pdf 'omzetten' in een doorzoekbaar document.
Groet,
Erik.
LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Vandaag met ampère-tang de gloeibougie bedrading gemeten op de twee banken. Het zijn telkens 3 draden die ik samen nam en ook apart geprobeerd. Ik had 0,0 ampère telkens. Dus geen enkele gloeibougie trekt stroom. Maar dat lijkt me toch raar. Ofwel zit het probleem in de relais. Maar ook dan zouden ze beiden stuk moeten zijn. Toch proberen om beter het systeem door te meten. Tips en tricks zijn welkom!! Hoe kan ik die relais testen?
Ik ga niet starten met de 6 gloeibougies te vervangen voor ik zeker ben dat zij de oorzaak zijn…
Erik
Ik ga niet starten met de 6 gloeibougies te vervangen voor ik zeker ben dat zij de oorzaak zijn…
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Kun je de draad van de gloeibougie afhalen en dan met een Voltmeter (of proeflampje) kijken of er 12 V komt (op het moment dat het contact ingeschakeld wordt).
Er zal wel automatisch een xx aantal seconden worden voorgegloeid na inschakeling van het contact. Bij mijn Td5 is die tijd zelfs nog afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij mijn 300 Tdi niet, daar is het een vastgestelde tijd ('ingebakken' in het gloeirelais).
Als ik hier kijk zou het misschien mogelijk zijn dat de gloei inrichting is uitgeschakeld??
En kun je niet (met een draadje vanaf de accu) rechtstreeks 12 V op een gloeibougie zetten en kijken óf en hoeveel ampère er door het draadje gaat?
Ik heb wel eens (losse) gloeistiften getest door ze rechtstreeks op een accu aan te sluiten, zie je de neus mooi rood worden als ze nog goed zijn.
Groet,
Erik
Er zal wel automatisch een xx aantal seconden worden voorgegloeid na inschakeling van het contact. Bij mijn Td5 is die tijd zelfs nog afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij mijn 300 Tdi niet, daar is het een vastgestelde tijd ('ingebakken' in het gloeirelais).
Als ik hier kijk zou het misschien mogelijk zijn dat de gloei inrichting is uitgeschakeld??
En kun je niet (met een draadje vanaf de accu) rechtstreeks 12 V op een gloeibougie zetten en kijken óf en hoeveel ampère er door het draadje gaat?
Ik heb wel eens (losse) gloeistiften getest door ze rechtstreeks op een accu aan te sluiten, zie je de neus mooi rood worden als ze nog goed zijn.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Ik weet niet hoe makkelijk je bij de voorgloei-relais-aansluitingen kan maar als die enigszins bereikbaar zijn kan je ook "eenvoudig" kijken of een stuurspanning kan meten wanneer je een voorgloei-moment vermoedt. Lijkt er niks te gebeuren kan je ook nog eens kijken of je een schakel-reacie kan forceren door er 12 V op te zetten.
Overigens kan je ook - eenvoudig - het voorgloeien afleiden uit de boordspanning. Zet alle "normale" grotere stroomverbruikers uit, en draai de sleutel naar de stand waarin je verwacht dat er voorgegloeid wordt. Als er een serieuze voorgloeistroom uit de accu getrokken wordt dan zie ie een duidelijk herkenbare spanningsval in het boordnet. Is de motor (nog) warm dan wordt er niet, of alleen kort voorgegloeid, dan zie je de boordspanning niet, of alleen kortere tijd (een beetje) inzakken.
In plaats van deze afgeleide meting kan je natuurlijk ook met de stroomtang de stroom in de hoofdkabel aan de accu meten - bij een goed warme, stil gezette motor moet die stroom laag zijn: alleen de ECU en wat randapparatuur trekt dan stroom - bij een koude(re) motor valt die achtergrond-stroom dan in het niet ten opzichte van de voorgloeistroom.
Groeten MarcS
Overigens kan je ook - eenvoudig - het voorgloeien afleiden uit de boordspanning. Zet alle "normale" grotere stroomverbruikers uit, en draai de sleutel naar de stand waarin je verwacht dat er voorgegloeid wordt. Als er een serieuze voorgloeistroom uit de accu getrokken wordt dan zie ie een duidelijk herkenbare spanningsval in het boordnet. Is de motor (nog) warm dan wordt er niet, of alleen kort voorgegloeid, dan zie je de boordspanning niet, of alleen kortere tijd (een beetje) inzakken.
In plaats van deze afgeleide meting kan je natuurlijk ook met de stroomtang de stroom in de hoofdkabel aan de accu meten - bij een goed warme, stil gezette motor moet die stroom laag zijn: alleen de ECU en wat randapparatuur trekt dan stroom - bij een koude(re) motor valt die achtergrond-stroom dan in het niet ten opzichte van de voorgloeistroom.
Groeten MarcS
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Bij een moderne diesel is het gloeisysteem wel wat gecompliceerder dan alleen een plug die zoveel seconden gloeit. Denk aan start-stop, egr, etc, etc.
Laatst hebben we een jaar oude diesel aan de computer gehad en daar konden wel via de OBD het hele gloeisysteem zichzelf laten diagnostiseren, pluggen testen etc. Maar ook uitzetten
Kan me voorstellen dat met de juiste computer de D4 ook redelijk uitgebreid te diagnostiseren is. Gewoon met een multimetertje gaan meten zal lastig worden want in bepaalde gevallen komt er niet eens gewoon 12Volt op de plug maar een gemoduleerd signaal. Het is dus wel zaak om te weten met wat voor systeem je te maken hebt en de bijbehorende kennis is ook handig.
Laatst hebben we een jaar oude diesel aan de computer gehad en daar konden wel via de OBD het hele gloeisysteem zichzelf laten diagnostiseren, pluggen testen etc. Maar ook uitzetten
Kan me voorstellen dat met de juiste computer de D4 ook redelijk uitgebreid te diagnostiseren is. Gewoon met een multimetertje gaan meten zal lastig worden want in bepaalde gevallen komt er niet eens gewoon 12Volt op de plug maar een gemoduleerd signaal. Het is dus wel zaak om te weten met wat voor systeem je te maken hebt en de bijbehorende kennis is ook handig.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
daarom kost het ook zo veel.
een klant moest 5000 betalen voor 10min werk, hij naar binnen en vroeg uitleg, die was, 10 min a 60 euro en 10 min ervaring van de totale tijd kennis monteur. dat vormt te samen dit bedrag
een klant moest 5000 betalen voor 10min werk, hij naar binnen en vroeg uitleg, die was, 10 min a 60 euro en 10 min ervaring van de totale tijd kennis monteur. dat vormt te samen dit bedrag
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Bedankt allemaal voor de tips !
Ten eerste had ik een verkeerde ampère tang: die was voor wisselstroom. Deze van kennis een andere geleend. Ik had op één bank 0.00 ampère en bij de andere bank piek van 24 ampere. Er werken er dus maar twee of zo. Moeten sowieso allemaal vervangen dus. Ik ben ze nu aan het bestellen. Ik las ergens dat Beru het originele merk zou zijn. Toevallig 38% korting vandaag. Kosten geen 10 euro meer ipv 15.
Dit weekend met diagnose cameraatje en verlengduisje WD40 eraan om ze regelmatig in te spuiten. Dan week later de operatie aangaan.
Erik
Ten eerste had ik een verkeerde ampère tang: die was voor wisselstroom. Deze van kennis een andere geleend. Ik had op één bank 0.00 ampère en bij de andere bank piek van 24 ampere. Er werken er dus maar twee of zo. Moeten sowieso allemaal vervangen dus. Ik ben ze nu aan het bestellen. Ik las ergens dat Beru het originele merk zou zijn. Toevallig 38% korting vandaag. Kosten geen 10 euro meer ipv 15.
Dit weekend met diagnose cameraatje en verlengduisje WD40 eraan om ze regelmatig in te spuiten. Dan week later de operatie aangaan.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Ik neem aan dat je dit bericht ook gezien hebt: viewtopic.php?f=14&t=7000&p=57077&hilit=Gloeibougies+TDV6#p57077
Bijdrage van Rob Steward.
En ik meen ergens gelezen te hebben dat kruipolie met ATF het beste zou werken en goed heet rijden (drive like you stole it, volgens Rob Steward).
Groet,
Erik.
Bijdrage van Rob Steward.
En ik meen ergens gelezen te hebben dat kruipolie met ATF het beste zou werken en goed heet rijden (drive like you stole it, volgens Rob Steward).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle
Hey Erik. Bedankt. Die had ik inderdaad al gezien.
Het enige wat ik niet kan vinden is het onderdeel hogedrukbrandstoftoevoerleiding om te bestellen. Mogelijk onder andere benaming. Ik zou onderdeelnummer moeten vinden om te kunnen bestellen. Niet evident…
Erik
Het enige wat ik niet kan vinden is het onderdeel hogedrukbrandstoftoevoerleiding om te bestellen. Mogelijk onder andere benaming. Ik zou onderdeelnummer moeten vinden om te kunnen bestellen. Niet evident…
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten