ruitenwisser td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kamphuis

ruitenwisser td5

Berichtdoor kamphuis » 14 Nov 2022, 18:06

De wisser beweegt heel traag en hele kleine uitslag. Wat moet ik allemaal bestellen om dit op te lossen. nwe worm/kabel, motor, asjes ????
wie kan me verder helpen?
grt Marcel

pascal110

Re: ruitenwisser td5

Berichtdoor pascal110 » 16 Nov 2022, 15:22

ik denk niks bestellen, hij doet het nog, beginnen met armpjes, er af, verloopbusje eraf, en dan de doorvoer die je dan ziet eens goed smeren. en af gangbaar maken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Nov 2022, 17:31

pascal110 schreef:ik denk niks bestellen, hij doet het nog, beginnen met armpjes, er af, verloopbusje eraf, en dan de doorvoer die je dan ziet eens goed smeren. en af gangbaar maken.

Wellicht was het "ooit" een goed idee geweest eens wat dun smeermiddel in de buurt van de doorvoer te sproeien.   Die wisser is vast niet van de ene op de andere dag ineens traag geworden en/of beperkt in zijn uitslag.
't Kan natuurlijk ook allemaal dieper weg zitten.   Ik reed ooit een auto voor mijn broertje naar ver weg en die auto had ruitenwissers die het minstens zo beroerd deden als hier beschreven (de auto had geruime tijd stil gestaan). Bij regen moest je hopen dat je op de autoweg zat: reed je hard genoeg dan blies de voorruit schoon.   Nader onderzoek leerde dat je de ruitenwisermotor leeg kon schudden, er kwam een halve bloempot roest, bladresten en bagger uit ... daarna was het nog steeds geen high-speed ruitenwisser maar de betrouwbaarheid was enorm toegenomen.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 17 Nov 2022, 11:00

we zullen zien, ik denk dat hij niet veel hoeft te bestellen, maar 1e, staat er ook niet bij of ze droog getest worden, want dan doen ze het ook zo vanaf fabriek. dus toen ze nieuw waren. dus testen graag in de regen.
1e is die doorvoertjes. dan motortje demont en na kijken, schoonmaken, spiraal er uit trekken schoonmaken en invetten.
ik heb nog nooit gehoord dat dit niet te maken viel. wel dat (weet even niet hoe dit heet)dat de motor andersom loopt . 0 stand regeling. die gaat wel eens stuk, de rest is onderhoud en vet. er is genoeg over te vinden, viewtopic.php?t=4978

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 17 Nov 2022, 11:07

o ja, denk even erover voordat je onder je klokken gaat prutsen, in zo n onmogelijke houding.
Als je geen gepiel wil haal je even de wisserarmen los en trek je de wissermotor inclusief de aandrijfkabel van de buis af (uiteraard eerst de wartelmoer losmaken).
Daarna kun je rustig op de werkbank de kabel scheiden van de motor, zonder dat je in een ongezonde houding in een lastig hoekje van de auto alles los probeert te krijgen.

Terug naar “Techniek”