Serie 3 start slecht

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Anthony

Serie 3 start slecht

Berichtdoor Anthony » 16 Okt 2022, 20:10

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden ben ik eigenaar van een serie 3 88 benzine uit 1975 :D
wat mij opvalt is dat deze met een warme motor slecht start.
heb dit weekend de kleppen gesteld, carburateur is open geweest en schoongemaakt weber 34.
ontsteking nog iets versteld maar nog geen succes.
wat me wel opvalt is als je de motor uitzet en gelijk weer start, start deze gelijk wacht je 5 min dan niet.
kan dit iets te maken hebben met de opvoer pomp?

alvast bedankt!!

Landmarcs

Re: Serie 3 start slecht

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2022, 09:45

Tja, ven benzine weet ik nog minder als van diesel.
Wat ik wel - van vroeger - ken is het optreden van "vapour lock".
Met name bij een warme motor die even stil staat: de benzine verdampt plaatselijk in de toevoer nabij de motor en de gasbel verhindert de doorstroming.   Wellicht heb je zelf ook al de oorzaak genoemd: als de opvoerpomp zwak presteert dan is zo'n gasbel gemakkelijk net het verschil.   Dat ie wel warm start als ie niet net iets langer stil staat is passend bij (dwz niet strijdig met) "vapour lock": Een benzine-gasbel ontstaat gemakkelijker in stilstaande benzine en bij warmte-ophoping onder de motorkap.

Groeetn MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 17 Okt 2022, 12:50

Vapour lock is goed mogelijk. Verder kan een klepje in de opvoerpomp slecht afsluiten, waardoor de benzine terugloopt en deze eerst weer moet worden opgepompt voordat de motor aanslaat, maar dan heb je dit 'probleem' ook bij een koude start.
Een elektrische opvoerpomp zou kunnen helpen evenals het isoleren van de brandstofleiding.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

dyngo

Berichtdoor dyngo » 17 Okt 2022, 14:17

Mijn grasmaaier (Brigs Stratton) doet precies hetzelfde bij warm weer.
Denk dat mengselverhouding te rijk wordt als de motor warm is.
Flink doorstarten en het loopt weer (met een rookpluim)

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Okt 2022, 16:43

Gewoon een nieuwe originele opvoerpomp plaatsen en hij doet het weer prima. Opvoerpomp reviseren kan ook, zijn revisiekitjes voor.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2022, 17:50

Erik Peters schreef:.... evenals het isoleren van de brandstofleiding.

Het "isoleren" moet je dan wel slim doen. Een dik pakket isolatie helpt ... totdat het dikke pakket isolatie door en door warm is, daarna duur het terugkoelen ook weer langer*.
Wat wel (een beetje) kan helpen is aluminium-plakfolie om het benzine-slangetje daar waar dat slangetje blootgesteld wordt aan de stralingswarmte van motorblok en/of uitlaat. Een hitteschild heeft - indien goed toegepast - nog een betere werking. De warmestraling wordt gereflecteerd of anders onderschept, als langs het schild zelf dan ook nog voldoende (koel)lucht stroomt dan gaat het hitteschild zelf niet weer warmte afstralen.

*   Dit is ook de paradox van een goed geïsoleerd huis: Zo'n huis warmt 's zomers trager op ... maar blijft ook heel lang de warmte vasthouden.   O ja, heb je ook nog eens grote ruiten waar de zonnestraling door binnenkomt dan gaat het opwarmen niet eens traag, eventueel zelfs heel vlot.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Okt 2022, 18:39

Daar gaan we weer. Laten we een probleem oplossen dat niet bestaat. :shock: :shock:

Een willekeurige 2.25 benzine heeft er decennia probleemloze kilometers opzitten. Opvoerpompen zijn gewoon een slijtagedeel dat op z'n tijd vervangen moet worden. Maar nee, laten we een heel nieuw brandstofsysteem verzinnen.......

Wat een flauwekul weer. een opvoerpompje kost een 40-50 euri en het probleem is weg...... :roll:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2022, 19:38

Edward schreef:Daar gaan we weer. Laten we een probleem oplossen dat niet bestaat. :shock:

Weliswaar ben ik het eens met veel van de boodschap van Edward, dwz.: een verandering is niet per se een verbetering, tegelijkertijd moet je je ogen niet sluiten voor potentiële verbeteringen. De auto was wellicht vroeger al niet op alle punten optimaal, daaroverheen gaat 40 jaar automotive ontwikkelingen (dat was overigens lang een heel trage gebeuren, die automotive ontwikkelingen).

Het "vapour lock" probleem is overigens nog veel ouder.

Maar goed, zowel hier bij de LandRovers als in mijn eigen vakgebied (en eigenlijk overal) vraag ik maar wat vaak: is een vernieuwing wel een verbetering. Met name jonge honden (waar Erik niet echt meer bij hoort) willen nog wel eens beter willen terwijl ze geen sjoege hebben van wat de waarde en overwegingen waren bij het oude dat zij o zo gemakkelijk bij het groot vuil willen zetten.

Te vaak kan je het woord "vernieuwing" maar het best op z'n Rotterdams uitspreken :ugeek:

Groeten MarcS

PS   Mijn grootste "vapour lock: kennis kwam van (een van) de Renault R16 die mijn vader successievelijk bezat.   Eentje had onregelmatig last van dit hinderlijke verschijnsel ... totdat ie een keertje helemaal niet wilde starten.   Uiteindelijk is toen de pomp vervangen.   Een nadere studie van die pomp leerde dat een als ventiel fungerend los schijfje niet keurig rond was en dus ipv keurig recht ook scheef kon terugvallen ... waarna de ventielwerking zoek was.   Als de motor eenmaal draaide dan was meestentijds de pomp-opbrengst wel genoeg, dus bleef het heel lang alleen maar de zo nu en dan optredende "vapour lock".
Blijft staan dat je 't effect van warmtestraling ietsje kleiner kan maken met reflecterende tape en/of een hitteschild ... die tape is natuurlijk het makkelijkst.

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Okt 2022, 20:10

Als je op zoek bent naar verbetering op automotive gebied: koop een nieuwe! Onvoorstelbaar hoe een moderne auto rijdt tov een Serie. Stil, comfortabel, betrouwbaar, allerlei bullshit gadgets, etc, etc.

Maar dan moet je ook geen serie kopen! :shock: :shock:
Edward van Vugt

Anthony

Berichtdoor Anthony » 17 Okt 2022, 20:25

Heren,

bedankt voor de reactie's, als ik de brandstof leiding net voor het filtertje los maak, en het duurt even tijdens het starten dat er brandstof komt weet ik genoeg lijkt me?

Terug naar “Techniek”