Edward schreef:Daar gaan we weer. Laten we een probleem oplossen dat niet bestaat.

Weliswaar ben ik het eens met veel van de boodschap van Edward, dwz.: een verandering is niet per se een verbetering, tegelijkertijd moet je je ogen niet sluiten voor potentiële verbeteringen. De auto was wellicht vroeger al niet op alle punten optimaal, daaroverheen gaat 40 jaar automotive ontwikkelingen (dat was overigens lang een heel trage gebeuren, die automotive ontwikkelingen).
Het "vapour lock" probleem is overigens nog veel ouder.
Maar goed, zowel hier bij de LandRovers als in mijn eigen vakgebied (en eigenlijk overal) vraag ik maar wat vaak: is een vernieuwing wel een verbetering. Met name jonge honden (waar Erik niet echt meer bij hoort) willen nog wel eens beter willen terwijl ze geen sjoege hebben van wat de waarde en overwegingen waren bij het oude dat zij o zo gemakkelijk bij het groot vuil willen zetten.
Te vaak kan je het woord "vernieuwing" maar het best op z'n Rotterdams uitspreken
Groeten MarcS
PS Mijn grootste "vapour lock: kennis kwam van (een van) de Renault R16 die mijn vader successievelijk bezat. Eentje had onregelmatig last van dit hinderlijke verschijnsel ... totdat ie een keertje helemaal niet wilde starten. Uiteindelijk is toen de pomp vervangen. Een nadere studie van die pomp leerde dat een als ventiel fungerend los schijfje niet keurig rond was en dus ipv keurig recht ook scheef kon terugvallen ... waarna de ventielwerking zoek was. Als de motor eenmaal draaide dan was meestentijds de pomp-opbrengst wel genoeg, dus bleef het heel lang alleen maar de zo nu en dan optredende "vapour lock".
Blijft staan dat je 't effect van warmtestraling ietsje kleiner kan maken met reflecterende tape en/of een hitteschild ... die tape is natuurlijk het makkelijkst.