Welke banden op Wolf velgen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Solihull

Welke banden op Wolf velgen?

Berichtdoor Solihull » 01 Okt 2022, 16:49

Voor op de Wolf velgen van mijn 110 V8 ben ik op zoek naar BF Goodrich KO2 in de maat 235/85R16. Inmiddels alle bekende sites op internet in binnen- en buitenland af gezocht en een aantal handelaren gecontact. Helaas nog niks kunnen vinden.

Weet iemand waar deze banden te koop zijn? Of wat raden jullie als alternatief aan? De 110 wordt voornamelijk op de weg gebruikt en niet in de winter. Het is een 84-er in de oorspronkelijke looks, dus de band moet niet te modern ogen qua design en breedte.

Benieuwd wat jullie aanraden en vooral wat jullie eigen ervaring is.

Dank alvast!

Edward

Re: Welke banden op Wolf velgen?

Berichtdoor Edward » 01 Okt 2022, 18:52

Mmmhhh, nou weet ik dat ik gewoonlijk te simpel ben voor het forum hier maar ik loop bij een bandenboer binnen en bestel wat ie kan leveren :shock:

Een BFG is voor alleen op de weg een band die je alleen voor de looks koopt want verder blinkt ie vooral off road uit. Veel looks met dito herrie. Welke band wel ga ik me niet aan wagen, er zijn er zat hier die daar een religie in hebben en vast wel hun ei komen leggen.

Mij boeit het vrij weinig zolang het maar verkrijgbaar is. Mijn 130 stond op BFG 285 muds. Daar is voor op de weg ook vrij weinig vóór te zeggen. Maar off road waren ze top en daar had ik ze voor.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2022, 20:07

Solihull schreef:Benieuwd wat jullie aanraden en vooral wat jullie eigen ervaring is.

Ik heb goede ervaringen met de Continental Cross Contact AT.
Enorm slijtvast (0,1 mm per 1000 km) maar hij gaat na verloop van tijd wel zoemen (met ruim lucht duurt dat wat langer maar de randblokken gaan toch iets cuppen en dus zoemen), op de natte weg bestaat er beter, en het is beslist geen hoogvlieger in winterse omstandigheden (het rubber is te stug)   (Ik heb dan ook een set winterbanden, die ik overigens pas monteer als het echt gaat winteren.)
O ja, de Continental CC AT werd de laatste jaren als 235/85x16 standaardmontage onder de Defender geleverd.   Het is overigens een AT-band met een duidelijk "terrein" accent, een band die heel ver komt.
Er zijn ook (erg) goede berichten over de Cooper Discoverer AT3.
Een soepele band, weinig indrukwekkend qua "looks" maar qua prestaties onverwacht goed als ik de beschrijvingen lees ... en niet te duur.
Verder zou je ook eens kunnen kijken naar de Nokian Outpost AT.
De Outpost AT is een interessante nieuwkomer, de opvolger van de Nokian Rotiiva AT, een AllWeather-band die zo te zien iets minder accent op winterse kwaliteiten heeft gekregen.
Alleen ... is de verkrijgbaarheid van deze "outsider" denkelijk moeizaam, dwz als je maar betaalt is alles te koop.

Overigens lijken banden sinds de Russische Oekraïne-inval ineens goud waard, althans in de ogen van de verkopers.

Groeten MarcS

PS   Voor uitsluitend en alleen op de weg is in principe iedere band goed, vanwege het banden-geluid is dan bovendien een vriendelijker profiel aan te bevelen (met als risico dat je de risee van de dag bent wanneer je in nat gras, of met een beetje modder niet meer vooruit komt).   Een beetje slijtvast is prettig, een beetje soepel ook.  
Wanneer je geen uitsluitend mooi-weer-rijder bent is het op z'n minst verstandig om een band uit te kiezen die minstens redelijk presteert op de natte weg - een Defender(oïde) vraagt om koelbloedigheid (en om veel geluk) wanneer hij achter uitbreekt ... het achter uitbreken is misschien wel de belangrijkste ongevals-factor in de eenzijdige ongevallen bij deze auto's.   Daarenboven wil je liever ook bij regen een voorspelbare remweg.

Solihull

Berichtdoor Solihull » 04 Okt 2022, 15:40

Dank voor meedenken!

De genoemde alternatieven scoren inderdaad goed in de testen. De Nokian kende ik trouwens nog niet.Weer wat geleerd!

Zowel Conti, Nokian als de Coopers zien er imho voor een 84-er toch wat te modern uit, daarom uiteindelijk maar de General Grabber TR besteld. Lekker old school! Zal tzt eens laten weten hoe ze bevallen!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2022, 19:47

Solihull schreef:Dank voor meedenken!

De genoemde alternatieven scoren inderdaad goed in de testen. De Nokian kende ik trouwens nog niet.Weer wat geleerd!

Zowel Conti, Nokian als de Coopers zien er imho voor een 84-er toch wat te modern uit, daarom uiteindelijk maar de General Grabber TR besteld. Lekker old school! Zal tzt eens laten weten hoe ze bevallen!

Tja ... in mijn ogen oogt een General Grabbel TR (ook) niet erg authentiek, het is hoogstens een soort "tijdloos" profiel, dwz een profiel dat al zo'n 20-25 jaar meedraait. De BFG AT banden stammen (oorspronkelijk) uit hetzelfde tijdvak.
In 1984 waren het waarschijnlijk nog de uiterst slijtvaste maar ook verraderlijke Michelin X met een soort vrachtwagen-profiel, of anders een Avon band met een net iets uitgesprokener profiel.
Qua min of meer authentieke uitstraling leek mij de Nokian Outpost AT geen slecht compromis: tamelijk stoere randblokken en in de centrale zone veelhoekige blokken die wat meer op de moderne BFG lijken. Die stoere randblokken lijken dan in ieder geval nog een beetje op de ook wel gebruikte militaire profielen (het moderne centrale profiel zorgt daarbij dan wel voor genoeg grip).

Maar goed, voor vooral on-road is de General Grabber TR denkelijk geen slechte keuze.

Groeten MarcS

PS Voor een werkelijk "authentieke" uitstraling "moet" je terug naar de standaard-stalen velgen en 7.5x16 banden. Zelfs op de één inch bredere Wolf-velgen tonen eigenlijk alle 235/85x16 banden hun gezonde bolle wangetjes, op standaard staal worden die wangetjes nog wat boller. Alleen de 7.5x16 heeft de "juiste" pizza-snijders look. De Michelin XPC was in 7.5x16 een heel goede band, het enige wat je bij deze band miste ten opzichte van de 235/85x16 was de soepelheid van die laatste, verder kreeg je meer insporingsrisico kado. Maar ... de Michelin XPC kon je ook al niet een typische 80-er-jaren band noemen. De Michelin XPC was indertijd denkelijk de beste all-round en all-weather band zolang je je niet teveel in de modder begaf.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 02 Dec 2022, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 02 Dec 2022, 08:43

Erg goede (20.000 km nu) ervaring met de Yokohama Geolander AT G015. Super stil op de weg en kan ook mijn lichte off road avonturen (voornamelijk zand en de LRCH dagen) prima aan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Dec 2022, 10:04

jrmc schreef:Erg goede (20.000 km nu) ervaring met de Yokohama Geolander AT G015. Super stil op de weg en kan ook mijn lichte off road avonturen (voornamelijk zand en de LRCH dagen) prima aan.

Zo op het oog geen speld tussen te krijgen, op het oog overigens ook geen "authentieke" uitstraling.

Voor licht OffRoad voldoet overigens ongeveer alles bij een permanent 4x4, zeker als je denkt aan zand en/of tamelijk droge ondergrond.
In zand is het zelfs een aanbeveling als de band een vriendelijk profiel heeft, een AT is al gauw te "happig" - op een zand- of grind-ondergrond heb je liefst een band die over het oppervlak rolt.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 11:30

Offroad garage in het zuiden van het land raad trouwens de Nokian AT banden aan, schelen ook behoorlijk in de kosten in vergelijking met BF Goodrich. Zelf geen ervaring mee.

Landmarcs schreef:Voor licht OffRoad voldoet overigens ongeveer alles bij een permanent 4x4, zeker als je denkt aan zand en/of tamelijk droge ondergrond.
In zand is het zelfs een aanbeveling als de band een vriendelijk profiel heeft, een AT is al gauw te "happig" - op een zand- of grind-ondergrond heb je liefst een band die over het oppervlak rolt.
Groeten MarcS

Diameter van de band, en de bandenspanning gaan op dit soort gronden inderdaad het grootste verschil maken.

https://www.youtube.com/watch?v=wajeh9w ... =RonnyDahl
Vanaf een minuut of 7 heeft hij het over zand.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Dec 2022, 12:39

jbladel schreef:Offroad garage in het zuiden van het land raad trouwens de Nokian AT banden aan, schelen ook behoorlijk in de kosten in vergelijking met BF Goodrich. Zelf geen ervaring mee.

Er zijn hier op het forum een paar leden met Nokian Rotiiva AT ervaring - ik hoorde vooralsnog tevreden geluiden. De nieuwste, de Nokian Outpost AT is zo "nieuw" dat ik ze nog niet in het "wild" zag, en ik dus ook nog geen ervaringen kon optekenen.

Groeten MarcS

PS   Ik heb wel de Nokian Hakkapeliitta LT2 - dus de tweede editie - waar ik meer dan tevreden mee ben; enige minpuntje is dat er maar zelden sneeuw en ijs is. De huidige - derde - editie ziet er ook goed uit, hij oogt wel iets "vriendelijker", iets minder AT.

koenNL

Berichtdoor koenNL » 07 Dec 2022, 21:52

Ik heb zelf de Nokian Rotiiva AT, zeker een aanrader wanneer je veel op de verharde weg rijd. Ze zijn zeer stil en rijden comfortabel, tot nu toe ook nog goede ervaringen op onverharde wegen en strand.

Terug naar “Techniek”