Krukas en drijfstang lagers vervangen, motor in de auto.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

Krukas en drijfstang lagers vervangen, motor in de auto.

Berichtdoor Weel240 » 30 Sep 2022, 09:44

De laatste tijd hoor ik bij een belaste warme motor, 2.25 benzine 3x gelagerde krukas, een dof soort bonkerig, hamerachtig geluid, dat met gas los weg is. Het is geen pingelen.

Mijn eerste vermoeden gaat naar de drijfstanglagers. Omdat de carterpan van een 2.25 benzine motor Series 3 gedemonteerd kan worden zonder het blok uit de auto te halen, lijkt het me een idee om één voor één de drijfstang lagerkappen lost toehalen en inspecteren, hetzelfde doen voor de krukaslager. Stel dat er zichtbare slijtages te zien is, is het mogelijk om in-situ de lagerschalen te vervangen? Heeft iemand daar ervaring mee.Het blok is verder prima, compressie 4x 10 bar, genoeg vermogen en een mooie rustige stationair loop en van daaruit het idee om het blok in de auto te laten.

Groet Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Edward

Re: Krukas en drijfstang lagers vervangen, motor in de auto.

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2022, 12:24

Het is geen ingewikkeld klusje maar in de auto lijkt me én klote werken én lijkt me lastig. Zeker de schalen een de achterkant waar de bak de krukas nauwelijks of niet laat bewegen......

Het blok is met een paar uur werk uit de auto en dat werkt niet alleen fijner en overzichtelijker, het resultaat is naar mijn overtuiging ook beter. De schalen exact goed positioneren terwijl je onder de auto ligt lijkt mij iig geen pretje.

Een motortakel huren kost geen knoop en dan kun je heel het blok rustig nakijken en alle pakkingen inclusief koppeling, drukgroep etc, controleren vervangen of schoonmaken etc. Dat is zeker de route die ik zou lopen!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Sep 2022, 14:26

Weel240 schreef:Mijn eerste vermoeden gaat naar de drijfstanglagers. Omdat de carterpan van een 2.25 benzine motor Series 3 gedemonteerd kan worden zonder het blok uit de auto te halen, lijkt het me een idee om één voor één de drijfstang lagerkappen lost te halen en inspecteren, hetzelfde doen voor de krukaslager.

De drijfstanglagers zou je kunnen inspecteren, eventueel speling meten met plastigauge en zo nodig vervangen met het blok in de auto.
De krukaslagers wordt veel lastiger, met name het achterste lager, wat Edward ook al aangeeft. Ook al vanwege de krukaskeerring en de T-kurkjes.

Waarschijnlijk zit de speling voornamelijk in de drijfstanglagers.
Maar als de krukas niet mooi meer is (groeven en/of ovaal) en die kans is aanwezig, dan helpen nieuwe drijfstanglagers maar tijdelijk.
Als de krukas niet zo mooi meer is dan kun je beter de motor eruit halen, de krukas laten slijpen en overmaat lagers monteren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 30 Sep 2022, 15:51

@Edward @Erik Peters, bedankt voor jullie advies.

De carterpan loshalen onder de auto is niet veel werk, de drijfstang lagers controleren is ook te doen onder de auto (goed om de 66 jaar jonge spieren soepel te houden) en bij serieuze afwijkingen van de lagers en krukas wordt het inderdaad een motor takel huren en alles wat er verder bij komt kijken.
En voorlopig weg blijven bij de krukas afdichtingen!

Nog niet zo lang geleden is er een gereviseerde versnellingsbak onder gekomen, het is lastig om te beoordelen of dat invloed heeft gehad omdat mijn oude bak toch wel veel herrie maakte, het nokkerige geluid onderin de motor viel me de afgelopen wat langere trip op, vooral aan de Waddenkust met Noord 8 Beaufort vol op de kop.

Groet Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2022, 17:08

Als je een beetje techneut bent dan hoor je big end lagers echt wel als die ruimte hebben. Bij last op koppel hoor je ze dan idd duidelijk kloppen.

Denk niet dat je dat verkeerd hoort :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”