Three Amigos HELP! of eventueel meerdere landrover amigos die kunnen helpen ;0)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
coachmen

Three Amigos HELP! of eventueel meerdere landrover amigos die kunnen helpen ;0)

Berichtdoor coachmen » 17 Sep 2022, 20:37

Hallo landrover fanaten,

Ik zal me eerste even voorstellen, ik ben Dennis Brekelmans 49 jaar en werkzaam als werktuigkundige bij de Marine. Ik ben een van de eerste oprichters van Landrover club Curacao. Ik ben met mijn gezin 2 jaar geleden verhuist richting Nederland en heb hier ondertussen ook weer wat voertuigen staan o.a. een Landrover freelander 1.8 2002. Ik had wat onbalans in de aandrijflijn en heb daarvoor onder andere de steekassen van voor vervangen. Echter zitten de oude er al weer terug in omdat ik dacht dat de storing van de three amigos van de nieuwe steekassen af kwam. Ik verving de assen namelijk en meteen kwamen de amigos op het dashboard. Helaas was dat niet het geval en er is ook verder niks gebeurd toentertijd met de hubs en sensoren dus het leek mij al sterk maar was te proberen.

Als ik mijn uitleescomputer er aan hang dan zie ik op drie wielen omwentelingen en signaal, alleen op het rechtervoorwiel komen de omwentelingen niet boven de 1KM per uur. Het verhaal wordt nog een beetje ingewikkelder aangezien dat de foutcode die ik krijg "C1018 Wheel speed sensor periodic fault" is MAAR OP HET LINKER VOORWIEL!!?? :shock:
Ik heb toen rechtsvoor de wielsensor vervangen maar geen verandering, ook heb ik beide wielsensors gewisseld maar nog steeds geen signaal op het rechter wiel. Vervolgens heb ik jumperkabeltjes getrokken vanaf de blauwe connectors van de wielsensoren en deze gewisseld met de andere kant. toen had ik dus wel omwentelingen op het rechter wiel volgens mijn uitleescomputer maar die kwam dus van de linkersensor. Dus met mijn logica dacht ik dus dat het echt in de wielhub moest zitten. Heb zelfs een (werkende) sensor afgevijld om hem dicht tegen het wiellager aan te laten lopen maar nog steeds geen signaal.
Wie heeft hier van jullie nog tips of ideeën? want mijn trukendoos is een beetje leeg. :lol:

Alle hulp is welkom en wens jullie een goed weekend!

Met vriendelijke groeten,

Dennis

Erik Peters

Re: Three Amigos HELP! of eventueel meerdere landrover amigos die kunnen helpen ;0)

Berichtdoor Erik Peters » 18 Sep 2022, 13:56

Nu weet ik niet hoe de abs bij een Freelander werkt, maar als dat werkt via de voorwiellagers...........
Misschien een defect lager? d.w.z. het magnetische gedeelte beschadigd?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

coachmen

Re: Three Amigos HELP! of eventueel meerdere landrover amigos die kunnen helpen ;0)

Berichtdoor coachmen » 18 Sep 2022, 14:37

Hoi Erik,

Dank voor je reactie!

Bij de freelander werkt het inderdaad met de magnetische wiellagers... Ik ben er net nog mee bezig geweest en heb de hub los gehaald van de voorpoot waarna ik de ABS sensor op allerlei manieren tegen het lager heb gehouden en de hub geroteerd. Ik heb een uitlees computer waar ik de trends van de omwentelingen mee uit kan lezen. Maar helaas blijft de lijn gewoon horizontaal dus hij meet niks. Het lager heeft geen speling, heb nogmaals de sensors omgedraaid en doorgemeten maar die zijn beide okay. Het rare is ook dat ik de signaaldraadjes ook al heb omgewisseld dus de linkerwiel op de rechteringang van de abs pomp en andersom. Dan meet de abspomp wel omwentelingen, dus je zou zeggen dat de bekabeling de sensoren en de abs pomp in orde zijn. :roll:

Bedankt Dennis

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Sep 2022, 18:40

Na wat zoekwerk blijkt dat de abs niet via de lagers werkt, maar via tandjes op de homokineet, net als bij mijn Defender.
Die nieuwe aandrijfassen hebben vermoedelijk niet van die 'tandjes' en daarom werkte het niet meer.

Dus ik denk dat de afstelling van die ene sensor niet helemaal goed was.
En die 'tandjes' zijn eigenlijk uitsparingen.
Schermafbeelding 2022-09-18 om 18.32.54.png
Schermafbeelding 2022-09-18 om 18.32.54.png (120.9 KiB) 1964 keer bekeken

Groet,

Erik.

p.s. foto van de site van PaddockSpares (gekeken bij Freelander 1 en axle).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

coachmen

Berichtdoor coachmen » 18 Sep 2022, 18:54

Hoi Erik,

Allereerst bedankt voor je input en zoekwerk! De nieuwe aandrijfassen hadden inderdaad van die ABS ringen, maar die heb ik er zelfs af moeten tikken omdat ze anders niet ver genoeg in mijn wheelhub paste. Met de gedachten dat de puls pick up toch vanaf het lager kwam. Maar deze "nieuwe" assen zitten er dus al niet meer in omdat ik ze meteen verwijderd had na de melding van de three amigos. De "oude" assen heb ik er dus nu weer inzitten, deze hebben dus geen abs ringen en het heeft wel gewerkt dus d.m.v. de wiellagers, alleen 1 kant nu dus niet meer?

En om het nog een keer te bestendigen, het rare is dat het rechtervoorwiel dus geen puls geeft op mijn uitlees computer in KM/per uur en het linkerwiel wel, maar die genereert de foutcode C1018. Schiet mij maar lek! :lol:

coachmen

Berichtdoor coachmen » 19 Sep 2022, 19:52

Ik ben vandaag nog even bezig geweest met de three amigoes en heb het volgende gedaan...
Ik heb wederom even de draden tussen de blauwe connectors om gesoldeerd naar het andere wiel, en toen kwam er op mijn uitlees computer inderdaad een signaal binnen op het rechter wiel. Dus dan kan ik er dus vanuit gaan dat de ABS pomp okay is. Met die wetenschap heb ik de de aandrijfas aan de linkerkant (het wiel wat gewoon signaal gaf) geopend om te kijken hoe ver de afstand was van de sensor ten opzichte van het lager. Er zat geen verschil in de afstand ten opzicht van het wiel wat niet signaleert. Echter naar het dicht bouwen van de goede kant....... jullie raden het waarschijnlijk al :roll: Ook die kant heeft nu geen signaal meer. Mijn conclusie daaruit is dan toch echt dat de afstand of het magnetisch veld onvoldoende is om een signaal op te pikken en door te sturen naar de ABS pomp. Ik heb er wat foto's bijgedaan van mijn uitlees computer. Op plaatje
image1.jpeg
is zichtbaar dat alleen de achterwielen rotoren volgens de ECU en de voorwielen beide niet. Op het volgende plaatje de foutmeldingen op beide voorwielen.
image2.jpeg
En de derde geeft de wielhub aan.
image0.jpeg

Nu is mijn vraag?
Na al dit zoekwerk kan het gewoon niet anders dan dat de ABS sensor geen signaal oppikt van het wiellager. Denken jullie als ik de wiellagers vervang (waar nu ook geen speling op zit) ik wel een signaal op zou kunnen pakken???
Dat zou mijn enige theorie nog zijn.

Daarnaast, kloppen deze wielhubs wel met een freelander 1?
Ik zie meerdere afbeeldingen met de steekassen en de ABS ring erop.. maar die gaan nooit passen in mijn wielhub (diameter met ring is net te groot) Ook komt de locatie van de sensor dan niet uit want die zit nu naast het lager en niet meer naar het midden op de steekas. Kan iemand dit bevestigen of dit de juiste hubs zijn.

Ik hoor graag van jullie expertise!

Alvast bedankt Dennis

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Sep 2022, 22:02

Oudere types hebben losse ABS-ringen, latere types niet neer.
De aandrijfassen zijn wel dezelfde, dus ring eraf tikken is nodig.

Ik geloof dat de 3 vrienden ook oplichten bij een defecte remlichtschakelaar.
Als je Facebook hebt, wordt dan lid van de Freelander owners club holland en stel daar je vraag nogmaals.
Daar zitten veel Freelander ellende ervaringsdeskundigen.

Groet Johan
Defender 130 2002

coachmen

Berichtdoor coachmen » 19 Sep 2022, 22:25

Dank je Johan!

Goed tip van Facebook.

coachmen

Berichtdoor coachmen » 19 Sep 2022, 22:34

Freelander ellende deskundige!!! :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”