en nog maar eens één voor één alle, van toepassing zijnde, sensoren loskoppelen
pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.
Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.
dan maar gewoon weer het gezond boerenverstand gebruiken als dat uitlezen niks oplevert.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
- MKorendijk
In ons groepje was er iemand met dezelfde klachten, waarvan een gedelamineerde slang het veroorzaakte, en een nieuwe slang het oploste.
Groet Marcel
ga ik eens naar kijken.
de slang voor de turbo of erna?
zal beiden er eens aftrekken
de slang voor de turbo of erna?
zal beiden er eens aftrekken
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
tja.
de slang tussen de intercooler en inlaatspruitstuk kreeg ik er dus niet af.
vrij hard en weinig speelruimte en de harde EGR waterkoelleiding erboven die super snel afbreekt.
ik laat het dus maar even voor wat het is.
viel me wel op trouwens dat al de vacuüm slangetjes daar ook van alles aansturen en er een modulator zit onder het expansievat, waar ze alle 6 samenkomen, waarvan ik geen idee heb hoe en wat, en deze o.a. ook een vlinderklep in het inlaatmanifold aansturen.
deze zouden ook wellicht iets met de klachten te maken kunnen hebben.
uiteindelijk weet ik toch weer te weinig van het gehele systeem.

de slang tussen de intercooler en inlaatspruitstuk kreeg ik er dus niet af.
vrij hard en weinig speelruimte en de harde EGR waterkoelleiding erboven die super snel afbreekt.
ik laat het dus maar even voor wat het is.
viel me wel op trouwens dat al de vacuüm slangetjes daar ook van alles aansturen en er een modulator zit onder het expansievat, waar ze alle 6 samenkomen, waarvan ik geen idee heb hoe en wat, en deze o.a. ook een vlinderklep in het inlaatmanifold aansturen.
deze zouden ook wellicht iets met de klachten te maken kunnen hebben.
uiteindelijk weet ik toch weer te weinig van het gehele systeem.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
De solenoids onder het expansievat zijn van de egr. De vlinderklep zit voor aan het spuitstuk en is simpel zat te bereiken. Heb idd wel eens gelezen dat die vast kan gaan zitten. Maar die is makkelijk zat te controleren want zoals gezegd: goed bereikbaar.
Heb de complete egr met alles in een kratje liggen maar de post naar jou toe is nog bezig met het vorige pakje.

Heb de complete egr met alles in een kratje liggen maar de post naar jou toe is nog bezig met het vorige pakje.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
hahaha. jaaaa.
wat was dat ook al weer?
uitlaatspruitstuk?
heb de EGR al sinds het begin afgedopt. verder zou alles nog moeten werken want heb niks ontkoppeld of ge deprogrammeerd.
die vlinderklep op het inlaatspruitstuk is gangbaar. heb hem gisteren even geprobeerd.
maar had eigenlijk nog nooit eerder gezien.
die inlaatslang die daar op uitkomt krijg ik er niet (in een stuk) vanaf en aangezien ik geen andere heb en niet eens zeker weet of daar de fout zit, laat ik het maar even zo.
bovendien loopt daar die harde zwarte pvc koelleiding van de EGR boven die ook (zo weet ik uit een slechte voorgaande ervaring) erg breekbaar is en ook daar heb ik geen vervanging voor.
ik heb een inspectiecamera in Torremolinos met een flexibele hals en ingebouwd lampje.
van de week maar eens even tijdelijk installeren gericht op de wastegate, om te zien of tijdens het rijden, wanneer ik veel vermogen vraag en de motor gaat jojoën, die klep open en dicht gaat.
kan namelijk ook gewoon zijn dat die uberhaupt niks met het probleem te maken heeft en dat de ECU gewoon de brandstoftoevoer tijdelijk onderbreekt.......
maar dan weet ik dat in elk geval.
wat was dat ook al weer?
uitlaatspruitstuk?
heb de EGR al sinds het begin afgedopt. verder zou alles nog moeten werken want heb niks ontkoppeld of ge deprogrammeerd.
die vlinderklep op het inlaatspruitstuk is gangbaar. heb hem gisteren even geprobeerd.
maar had eigenlijk nog nooit eerder gezien.
die inlaatslang die daar op uitkomt krijg ik er niet (in een stuk) vanaf en aangezien ik geen andere heb en niet eens zeker weet of daar de fout zit, laat ik het maar even zo.
bovendien loopt daar die harde zwarte pvc koelleiding van de EGR boven die ook (zo weet ik uit een slechte voorgaande ervaring) erg breekbaar is en ook daar heb ik geen vervanging voor.
ik heb een inspectiecamera in Torremolinos met een flexibele hals en ingebouwd lampje.
van de week maar eens even tijdelijk installeren gericht op de wastegate, om te zien of tijdens het rijden, wanneer ik veel vermogen vraag en de motor gaat jojoën, die klep open en dicht gaat.
kan namelijk ook gewoon zijn dat die uberhaupt niks met het probleem te maken heeft en dat de ECU gewoon de brandstoftoevoer tijdelijk onderbreekt.......
maar dan weet ik dat in elk geval.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
kleine update.
vandaag maar weer eens wat gaan proberen.
met een kleine camera gericht op t
het wastegate stangetje aan het rijden gegaan en proberen de symptomen uit te lokken.
en ja hoor, gelukt. je ziet de wastegate open en dicht gaan op het ritme van het jojoën van de motor.
kan met de camera opnames maken dus thuis in alle rust goed kunnen kijken.
dus ik dacht, nog maar eens een keertje proberen maar nu met de waste gate modulator elektrisch afgekoppeld. (stekkertje los).
wat denk je,....... precies hetzelfde. een jojoënde motor en de wastegate op het zelfde ritme open en dicht gaand.
snap er geen hol van.
kan het zijn dat de turbo (nieuw en geen Original LR part) te licht staat afgesteld en de druk in de turbo de klep zelf opendrukt?
heb wel eens iets gelezen over een te lage voorspanning.
ik weet het even niet meer.

vandaag maar weer eens wat gaan proberen.
met een kleine camera gericht op t
het wastegate stangetje aan het rijden gegaan en proberen de symptomen uit te lokken.
en ja hoor, gelukt. je ziet de wastegate open en dicht gaan op het ritme van het jojoën van de motor.
kan met de camera opnames maken dus thuis in alle rust goed kunnen kijken.
dus ik dacht, nog maar eens een keertje proberen maar nu met de waste gate modulator elektrisch afgekoppeld. (stekkertje los).
wat denk je,....... precies hetzelfde. een jojoënde motor en de wastegate op het zelfde ritme open en dicht gaand.
snap er geen hol van.
kan het zijn dat de turbo (nieuw en geen Original LR part) te licht staat afgesteld en de druk in de turbo de klep zelf opendrukt?
heb wel eens iets gelezen over een te lage voorspanning.
ik weet het even niet meer.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
opnieuw een kleine update.
nadat ik gisterenavond even klein telefoongesprekje met Edward had, (was vergeten hoe leuk het was om met geleijkgezinde Landrover geïnfecteerden van gedachten te wisselen), kwamen we op het idee om de setup van een defender (dus zonder de wastegatemodulator) op de Discovery toe te passen, om zo uit te sluiten dat de fout uit de aansturing van de wastegate vanuit de ECU komt.
dit leverde nog steeds jojoënde motor op dus blijkbaar ontstaat er werkelijk een overdruk in het inlaatsysteem die direct via het vacuüm slangetje de wastegate openzet, zonder tussenkomst van de ECU.
lijkt er dus op dat er wellicht inderdaad een of meerdere luchtslangen zijn gedelamineerd, zoals hierboven als door iemand werd gemeld.
direct een setje besteld.
zodra geplaatst sluit ik hier het resultaat kort.
dank zover
nadat ik gisterenavond even klein telefoongesprekje met Edward had, (was vergeten hoe leuk het was om met geleijkgezinde Landrover geïnfecteerden van gedachten te wisselen), kwamen we op het idee om de setup van een defender (dus zonder de wastegatemodulator) op de Discovery toe te passen, om zo uit te sluiten dat de fout uit de aansturing van de wastegate vanuit de ECU komt.
dit leverde nog steeds jojoënde motor op dus blijkbaar ontstaat er werkelijk een overdruk in het inlaatsysteem die direct via het vacuüm slangetje de wastegate openzet, zonder tussenkomst van de ECU.
lijkt er dus op dat er wellicht inderdaad een of meerdere luchtslangen zijn gedelamineerd, zoals hierboven als door iemand werd gemeld.
direct een setje besteld.
zodra geplaatst sluit ik hier het resultaat kort.
dank zover
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Roger schreef:dit leverde nog steeds jojoënde motor op dus blijkbaar ontstaat er werkelijk een overdruk in het inlaatsysteem die direct via het vacuüm slangetje de wastegate openzet, zonder tussenkomst van de ECU.
't Is natuurlijk - in ieder geval in theorie - altijd nog mogelijk dat de Waste-Gate te gemakkelijk/bij een te lage overdruk in het inlaatkanaal open gaat.
Echter een los flapperende binnenvoering van een inlaatslag geeft natuurlijk ook rare overdruk-fluctuaties die samen met de Waste-Gate tot gejojo kan leiden. Bovendien komt het voor, zo'n gedelamineerde inlaatslang.
Groeten MarcS
absoluut Marc.
daar heb ik inderdaad ook aan gedacht.
zeker omdat ik die turbo via internet (turbo GMA France) heb gekocht.
zou zo maar kunnen zij (om claims te voorkomen) die dingen veel te laag afregelen.
dat zou ik als ik een manometer had zelf kunnen meten mbv een compressor.
denk dat mijn bandenspanningmeter niet echt nauwkeurig is, maar wellicht gaat dat ook.
daar heb ik inderdaad ook aan gedacht.
zeker omdat ik die turbo via internet (turbo GMA France) heb gekocht.
zou zo maar kunnen zij (om claims te voorkomen) die dingen veel te laag afregelen.
dat zou ik als ik een manometer had zelf kunnen meten mbv een compressor.
denk dat mijn bandenspanningmeter niet echt nauwkeurig is, maar wellicht gaat dat ook.
Roger
D2 TD5 2004 automaat
Roger
D2 TD5 2004 automaat