Erik Peters schreef:In Nederland zul je ook zo'n soort oplossing moeten fabriceren.
Formeel gezien mag je hier geen breed- en/of verstralers gebruiken (op de openbare weg).
En met breedstralers bedoel ik dan niet de mistlampen vóór (daarvoor gelden weer andere regels). Mistlampen hebben een strakke scheiding tussen licht en donker aan de bovenkant van de lichtbundel (net als dimlicht).
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting.
Een "verstraler" mag bij mijn weten weer wel als het gewoon een tweede koplamp is, dan telt ie als groot-licht.
Je kan die verstraler mijns inzien het beste schakelen via een relais, op een manier vergelijkbaar met de "Zweedse Lichtversterker".
Doe je het zuinig dan zet je bij die Lichtversterker nog een extra relais en 't extra schakelaartje schakelt dan de massa van dat relais.
Op deze wijze schakelt het relais/gaan de verstralers alleen aan als zowel ongedimd grootlicht als het schakelaartje aan staan ... en bovendien heb je zo een korte bekabeling voor de verstralers (dus de volle 12V op die verstralers).
En als je de "breedstralers" bermverlichting noemt dan mag er weer meer ... zijn het mistlampen dan is het gauw mis.
Ik denk overigens dat je veel kunt hebben aan goede breedstralers: Met (heldere) koplampen (en goede lampjes) schijnen die koplampen met groot licht al zo ver dat je te hard rijdt als het niet ver genoeg is ... echter in de breedte heb je eigenlijk nooit genoeg licht: het onverwachte, onberekenbare gevaar zit geen 100den meters recht voor je op de weg op jou te wachten, het onverwachte en onberekenbare gevaar komt ineens van opzij voor de auto gesprongen (of het is gewoon een stationaire toestand van de weg: een onduidelijke bocht waarin je niks aan verstralers hebt).
Groeten MarcS
PS Natuurlijk denk ik ook zo nu en dan: met nog groter grootlicht zie ik nog verder ... meestentijds echter is het niet meer dan die extra lange motorkap van een sportwagen, onderdeel van het wedstrijdje verpissen, de misplaatste gedachte " size matters "