Wipac 12V 144 - Welk onderdeel is dit?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Wipac 12V 144 - Welk onderdeel is dit?

Berichtdoor Landmarcs » 14 Sep 2022, 10:52

Erik Peters schreef:In Nederland zul je ook zo'n soort oplossing moeten fabriceren.
Formeel gezien mag je hier geen breed- en/of verstralers gebruiken (op de openbare weg).
En met breedstralers bedoel ik dan niet de mistlampen vóór (daarvoor gelden weer andere regels). Mistlampen hebben een strakke scheiding tussen licht en donker aan de bovenkant van de lichtbundel (net als dimlicht).
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting.

Een "verstraler" mag bij mijn weten weer wel als het gewoon een tweede koplamp is, dan telt ie als groot-licht.
Je kan die verstraler mijns inzien het beste schakelen via een relais, op een manier vergelijkbaar met de "Zweedse Lichtversterker".
Doe je het zuinig dan zet je bij die Lichtversterker nog een extra relais en 't extra schakelaartje schakelt dan de massa van dat relais.
Op deze wijze schakelt het relais/gaan de verstralers alleen aan als zowel ongedimd grootlicht als het schakelaartje aan staan ... en bovendien heb je zo een korte bekabeling voor de verstralers (dus de volle 12V op die verstralers).

En als je de "breedstralers" bermverlichting noemt dan mag er weer meer ... zijn het mistlampen dan is het gauw mis.

Ik denk overigens dat je veel kunt hebben aan goede breedstralers: Met (heldere) koplampen (en goede lampjes) schijnen die koplampen met groot licht al zo ver dat je te hard rijdt als het niet ver genoeg is ... echter in de breedte heb je eigenlijk nooit genoeg licht: het onverwachte, onberekenbare gevaar zit geen 100den meters recht voor je op de weg op jou te wachten, het onverwachte en onberekenbare gevaar komt ineens van opzij voor de auto gesprongen (of het is gewoon een stationaire toestand van de weg: een onduidelijke bocht waarin je niks aan verstralers hebt).

Groeten MarcS

PS   Natuurlijk denk ik ook zo nu en dan: met nog groter grootlicht zie ik nog verder ... meestentijds echter is het niet meer dan die extra lange motorkap van een sportwagen, onderdeel van het wedstrijdje verpissen, de misplaatste gedachte " size matters "

jbladel

Berichtdoor jbladel » 14 Sep 2022, 11:07

Ik denk dat het wat simpeler zit dan we er nu van maken.
Er zijn inderdaad legio's regels als je het hebt over verlichting, maar zo lang je de 'extra' verlichting niet wil voeren op de openbare weg, kun je ze allemaal klassificeren als werklichten, en dan zijn er ineens een hoop minder regels. Zo lang ze dus niet aangaan met 'verplichte' lichten, kun je ze volgens mij zo kwalificeren.

De enige lampen die je echt niet gemonteerd mag hebben zijn blauwe zwaailichten.
Zo heb ik het in ieder geval begrepen.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Sep 2022, 12:02

jbladel schreef:Ik denk dat het wat simpeler zit dan we er nu van maken.
Er zijn inderdaad legio's regels als je het hebt over verlichting, maar zo lang je de 'extra' verlichting niet wil voeren op de openbare weg, kun je ze allemaal klassificeren als werklichten, en dan zijn er ineens een hoop minder regels. Zo lang ze dus niet aangaan met 'verplichte' lichten, kun je ze volgens mij zo kwalificeren.

De enige lampen die je echt niet gemonteerd mag hebben zijn blauwe zwaailichten.
Zo heb ik het in ieder geval begrepen.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... eflectoren

Tja, ik las al wel eens dat "werklampen" ook echt als werklampen geschakeld moesten worden, dwz niet van achter het stuur te bedienen.
Of het een harde eis is, dan wel een strenge interpretatie van de keurmeester weet ik niet.
Er is natuurlijk wel iets te zeggen vóór zo'n eis als het bijv. een werklamp achter betreft: Wat langer geleden was het "mode" onder het wat eigenzinniger deel van de weggebruikers om een felle "achteruitrij-lamp" zo te schakelen dat je er achteropkomend verkeer mee kon verblinden. Zulk soort ongein maakt natuurlijk dat de regels steeds strenger worden.
Overigens blijkt uit de regels dat vrachtwagens die zoveel lichtjes voeren dat ze kunnen concurreren met een rijkversierde kerstboom ook niet mogen. Ik vind het terecht dat zo'n muur van licht - of het nu een wit/geel front betreft dawel rood aan de achterkant - verboden is. Wat mij betreft worden zulke vrachtwaggels direct aan de kant gezet en krijgen ze bij recidive een demontage-verplichting.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Sep 2022, 13:14

Extra verlichting voorzijde moet via grootlicht geschakeld worden en mag niet afzonderlijk inschakelbaar zijn. Een extra uit knop zodat je met alleen gewoon groot licht kunt rijden mag wel. Sowieso mag je in principe maar twee koplampen voeren dus extra lampen bij grootlicht mag strikt genomen op de weg ook niet.

Werklampen mogen gewoon los inschakelbaar zijn los van de verlichting. Lampen voorop zijn geen werklampen volgens mijn keurmeester. Lampen achter en opzij mogen gewoon vanaf de bestuurdersplek schakelbaar zijn.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 15 Sep 2022, 13:22

Edward schreef:Werklampen mogen gewoon los inschakelbaar zijn los van de verlichting. Lampen voorop zijn geen werklampen volgens mijn keurmeester. Lampen achter en opzij mogen gewoon vanaf de bestuurdersplek schakelbaar zijn.

Klinkt niet onlogsich, maar ik zie dit niet terug in de keuringseisen op de RDW website. Of kijk ik op de verkeerde plek?
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Sep 2022, 13:44

jbladel schreef:
Edward schreef:Werklampen mogen gewoon los inschakelbaar zijn los van de verlichting. Lampen voorop zijn geen werklampen volgens mijn keurmeester. Lampen achter en opzij mogen gewoon vanaf de bestuurdersplek schakelbaar zijn.

Klinkt niet onlogsich, maar ik zie dit niet terug in de keuringseisen op de RDW website. Of kijk ik op de verkeerde plek?

Geen idee. Ben te lui voor uitzoekwerk. Dit is hoe een maat die verlichting op vrachtwaggels, trekkers en werkauto's het me vertelde. Zo had ik het op de 130 en nooit gedoe mee gehad. Buiten de apk is er ook nooit naar gekeken.

Enige waar oom agent ooit z'n wenkbrauwen over fronste is dat als de 130 ver of ontgrendelde alle lampen aangingen. 2 koplampen, 2 verstralers met daarnaast nog 4 breedstralers op het roofrack vóór, 2 breedstralers achter op het rack, 4 breedstralers aan de zijkanten, 2 achteruitrij-breedstralers onder de bak en 4 floodlights in de wielkasten.

Dat vond ie wel erg veel afleiding....... Al ging alles zodra je starte weer uit. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 15 Sep 2022, 14:12

Edward schreef:Geen idee. Ben te lui voor uitzoekwerk. Dit is hoe een maat die verlichting op vrachtwaggels, trekkers en werkauto's het me vertelde. Zo had ik het op de 130 en nooit gedoe mee gehad. Buiten de apk is er ook nooit naar gekeken.

Oh voor vrachtwagens zou ik echt niet weten! Op RDW site staat uberhaupt in de APK regels dat 'verblindende verlichting' niet mag, maar dat er geen controle op gedaan word. Dus ik denk dat je vrij snel, vrij veilig zit.
Is trouwens met wel meer Nederlandse regels zo geloof ik, nieuwe bandenmaat mag in diameter niet meer dan 3% groter zijn, maar bij apk wordt daar niet naar gekeken. Sommige dingen moet je niet te veel overdenken blijkbaar :lol:

Als deze ooit europees keurmerk krijgen zou ik het wel weten..

https://www.stedi.com.au/stedi-7-inch-h ... -pair.html

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Sep 2022, 14:42

jbladel schreef:Oh voor vrachtwagens zou ik echt niet weten!

Als deze ooit europees keurmerk krijgen zou ik het wel weten..
https://www.stedi.com.au/stedi-7-inch-h ... -pair.html

Tja, voor vrachtwagens, en ook voor lichte bestelwagens (waar de meeste Defenders onder vallen) zijn er aparte pagina's met de precieze(re) APK-eisen.

En dan die Stedi 7 inch LED koplampen:
Ik denk dat je je niet moet verkijken op de lichtopbrengst: 5700 K is blauwig wit licht, dat lijkt heel mooi maar het oudere oog ziet beter met iets geliger licht. De "kleur" van de betere heldere halogeen-lampjes is zo beroerd nog niet. Met het blauwig-witte licht denk je meer te zien maar je ogen worden er sneller moe van en dan zie je het uiteindelijk misschien wel minder.
Zodra er goede LED-koplampen met ± 4000 K lichtkleur zijn (en minstens een redelijke kleur-representatie) dan ga ik er over denken.

Overigens moet je je niet blindstaren op LED-koplampen: qua verbruik zijn ze niet zo zuinig. Veel licht uit een keurige puntbron maakt kennelijk ook veel warmte en daarmee haalt een LED-koplamp bij lange na niet de efficiëntie van een kleinere LED-lamp en/of de efficiëntie van de diffusere huishoud goeilamp-equivalenten.

Ofwel:
Goede halogeenlampjes (in een heldere polycarbonaat lampunit) zijn zo gek nog niet, en bovendien beter voor je portemonnee.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 15 Sep 2022, 14:48

Landmarcs schreef:Tja, voor vrachtwagens, en ook voor lichte bestelwagens (waar de meeste Defenders onder vallen) zijn er aparte pagina's met de precieze(re) APK-eisen.

En dan die Stedi 7 inch LED koplampen:
Ik denk dat je je niet moet verkijken op de lichtopbrengst: 5700 K is blauwig wit licht, dat lijkt heel mooi maar het oudere oog ziet beter met iets geliger licht. De "kleur" van de betere heldere halogeen-lampjes is zo beroerd nog niet. Met het blauwig-witte licht denk je meer te zien maar je ogen worden er sneller moe van en dan zie je het uiteindelijk misschien wel minder.
Zodra er goede LED-koplampen met ± 4000 K lichtkleur zijn (en minstens een redelijke kleur-representatie) dan ga ik er over denken.

Overigens moet je je niet blindstaren op LED-koplampen: qua verbruik zijn ze niet zo zuinig. Veel licht uit een keurige puntbron maakt kennelijk ook veel warmte en daarmee haalt een LED-koplamp bij lange na niet de efficiëntie van een kleinere LED-lamp en/of de efficiëntie van de diffusere huishoud goeilamp-equivalenten.

Ofwel:
Goede halogeenlampjes (in een heldere polycarbonaat lampunit) zijn zo gek nog niet, en bovendien beter voor je portemonnee.

Groeten MarcS

Zal die eens nalezen, want officieel valt mijn 130 daar onder inderdaad.

Mbt verlichting, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, de overweging is hier puur show :lol:
Hoewel die Stedi lampen wel bekend staan als goede verlichting.
Qua koplampen vind ik dit persoonlijk wel het fraaist staan op een defender.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 15 Sep 2022, 15:51

Moet je er dan niet gewoon voor een jaartje RHD lampen inzetten?

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”