'Smoked' of normale LED verlichting

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
twdi

'Smoked' of normale LED verlichting

Berichtdoor twdi » 05 Sep 2022, 13:18

Ik ben op zoek naar foto's van 'smoked' LED verlichting op een defender. We willen alle lampen vervangen, maar ik twijfel tussen 'smoked' en 'normaal'. Kan iemand mij daar aan helpen?

Landmarcs

Re: 'Smoked' of normale LED verlichting

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2022, 14:35

"twdi", ik heb geen foto's van smoked LED-bolletjes.   Kennelijk twijfel je en ik denk dan: bij twijfel niet inhalen.

Zelf heb ik de traditioneel gekleurde LED-bolletjes, heb voor hoogstens vóór ipv de oranje knipperlichten aan wit gedacht maar de authentieke uitstraling en ook praktische overwegingen deden mij voor "gewoon" kiezen.
Een van de praktische overwegingen was ook dat ik gok dat je langer bijpassende gekleurde bolletjes kan krijgen ... zeker bij smoked loop je een risico op "modieuze" ontwikkelingen en dus bij schade de dure "plicht" direct een hele set te vervangen omdat gelijksoortig ineens moeilijk verkrijgbaar is.   Ik kan nu bij schade zelfs tijdelijk teruggaan naar de oude gloeilamp-bolletjes.

Wat overigens een beetje jammer is is dat de stadslichten (althans bij mijn WIPAC LED-bolletjes) erg wit is, en dus niet een warm-witte gloeilamp-achtige tint - bij helder zomers daglicht zie je het wille LED-licht nauwelijks terwijl een iets gelere tint wel opvalt.  
Wat ook jammer is is dat WIPAC voor de stadslichten niet gedacht heeft (of althans toentertijd nog niet dacht) aan een combi met dagrijlicht (zoals de rode achterlichten wel gecombineerd zijn met de fellere remlichten).

Ik kijk nu al langere tijd uit naar een andere dagrijlicht mogelijkheid, een 7 inch lichtbalkje onder de koplampen zou ook kunnen.   Mocht het ooit zover komen dan verkies ik overigens een uitschakelbare dagrijverlichting: je wilt op bijv. een camping niet 's nachts ineens die zee van licht als je om welke reden dan ook even het contact aan moet zetten.
Overigens denk ik dat je in Zweden en Noorwegen wel wegkomt met de LED-stadslicht-bolletjes: ze geven al een berg licht, zoveel meer dan de gewone gloeilampjes dat het er al ± als dagrijverlichting uitziet.

Groeten MarcS

PS   De WIPAC bolletjes bevallen overigens goed.  Voor de oplettende beschouwer is er een bescheiden "Bling" element maar dat valt nauwelijks op zodra de bolletjes een licht stoffig patina hebben.  Ze geven riant licht, semi-gebundeld, dus op bijv de autoweg zie je de bolletjes op een enorme afstand ... en ze doen het bij mij al vele jaren probleemloos.  Enige waar je op moet letten: Ze geven weinig warmte dus moet je ze bij plaksneeuw zo nu en dan sneeuwvrij maken, omgekeerd zal droge sneeuw ook niet plakken.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Sep 2022, 19:36

Op de 130 had ik voor alles wit en achter alles rood. Voor twee witte lampen waarvan de richtingaanwijzers achter het witte glas oranje leds hadden.

Achter drie rode lampen boven elkaar die alle drie achterlicht waren, de bovenste knipperlicht, de onderste twee remlicht en als de mistlamp aan zou staan dan waren alleen de middelste remlicht en de onderste mistlamp.

Achteruitrijlampen hingen onder de bak en boven op het roofrack. Alles apk waardig en altijd goedgekeurd.

Moraal van het verhaal: gewoon doen wat je leuk vind als het binnen de regels past. :lol: :lol:

Alleen niet bij Bearmach bestellen want die zijn omgevallen. :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 05 Sep 2022, 20:20

Persoonlijk vind ik het heel erg afhangen van de wagen waar die op komt!

Die van mij is niet zo 'strak' dus zowel de blanke als de smoked leds zouden daar een beetje misstaan (vind ik persoonlijk, dus blijf je bij de gekleurde lampen).

Smoked vs helder gaat een beetje afhangen van de kleur van je wagen, en of je veel contrast wilt (meer contrast is vaak wat stoerder) of juist een lager contrast (wat veel mensen als chiquer ervaren).

Goed, ik teken hier met heeeeeele brede stroken, en over smaak valt niet te twisten. :lol:

Heel grof zou ik het volgende zeggen.
Als je (voor)lampcovers zwart zijn, zou ik voor heldere lampen gaan.
Als je auto een lichte kleur heeft, zou ik voor smoked lampen gaan.

https://imgur.com/a/Q4LV5Le

Paar fototjes van internet bij elkaar gespaard in de bovenste link, misschien heb je er iets aan. Misschien is het helemaal niet wat je zoekt :)
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2022, 13:36

jbladel schreef:Goed, .... over smaak valt niet te twisten. :lol:

Als we het dan toch over de vele smaken hebben:
Er zijn ook mensen die de grotere maat "NAS" achterlichten prefereren (vóór vind ik ze niet passend/te geweldig).
Indertijd werden die in Frankrijk zelfs in de verkoopfolder als een via de dealer verkrijgbare optie aangeboden.
Het aardige daarbij is dat achteruitrij- en mistachterlicht dan dezelfde maat hebben, dat toont wat minder geïmproviseerd.
Ik heb gewoon de standaard LED-bolletjes en daarnaast de grotere achteruitrij- en mistachterlichten (de eerste zelfs links en rechts, en deze grote lichten nog gewoon gloeilampjes) en dan steken die bolletjes juist opvallend "authentiek" af.

Groeten MarcS

PS   Die "NAS" LED-lichten zijn meen ik ook wit, smoked en gewoon gekleurd te koop .... dus alleen maar meer twijfels   :shock:

Terug naar “Techniek”