Lier bedraden in de defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor Ron63 » 26 Sep 2022, 17:38

110-Td5 X-tech 2006

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor jbladel » 27 Sep 2022, 08:18



Verzonken is net geen RVS, maar wel een goede optie! Deze kan ik als particulier alleen neit bestellen denk ik, maar ik ga eens op onderzoek uit, bedankt!
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor Erik Peters » 27 Sep 2022, 09:18

Tja, zwarte rvs boutjes ben ik nog niet tegengekomen.
Gefosfateerde boutjes (zwart) wel, maar niet in rvs. En ook die gefosfateerde boutjes gaan uiteindelijk roesten, al gaat dat minder snel bij bouten met een hogere treksterkte (vanwege de betere kwaliteit staal).
Je zou rvs boutjes (A2 of A4) kunnen nemen (inbus of torx) en die zwart schilderen.
Torx draai je minder snel kapot/rond. Ik heb wel eens een rvs inbus boutje rond/kapot gedraaid (na een paar maal los en vast gedraaid te hebben).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel
Berichten: 258
Lid geworden op: 09 Apr 2022, 21:16

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor jbladel » 27 Sep 2022, 09:31

Erik Peters schreef:Tja, zwarte rvs boutjes ben ik nog niet tegengekomen.
Gefosfateerde boutjes (zwart) wel, maar niet in rvs. En ook die gefosfateerde boutjes gaan uiteindelijk roesten, al gaat dat minder snel bij bouten met een hogere treksterkte (vanwege de betere kwaliteit staal).
Je zou rvs boutjes (A2 of A4) kunnen nemen (inbus of torx) en die zwart schilderen.
Torx draai je minder snel kapot/rond. Ik heb wel eens een rvs inbus boutje rond/kapot gedraaid (na een paar maal los en vast gedraaid te hebben).

Groet,

Erik.


Ja gek he, ik wist ook niet dat ze bestonden, maar blijkbaar kun je RVS gewoon op dezelfde manier 'zwarten' als staal.
Op de boutjes (zwart) die ik bij de vleugels geleverd kreeg, staat 'Viraj A2', kan niet echt missen dat dat RVS zou moeten zijn..

Ik denk inderdaad dat ik 'gewone' rvs bouten ga bestellen, en even met een spuitbusje rond ga als de plaat gemonteerd zit. Als het goed is hoeft de traanplaat toch niet meer van de motorkap af...

Vind het zelf wel bijzonder dat RVS bevestingsmateriaal niet in het zwart te vinden is, je zou toch zeggen dat meer mensen daar toepassing voor zouden hebben tegenwoordig.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2022, 11:16

jbladel schreef:Verzonken is net geen RVS, maar wel een goede optie!

Hmm ... verzonken is in het algemeen, als het om bouten etc gaat, een beschrijving van de vorm van de kop.
Dat komt van (ver)zinken - (ver)zonken, dus niet drijven/wegzakken ....
Bouten etc kunnen ook verzinkt zijn ... dan zit er een laagje zink op.

jbladel schreef:... blijkbaar kun je RVS gewoon op dezelfde manier 'zwarten' als staal.

Je kan ook eens kijken wat "Gun Blue" doet.   Ik weet niet wat het "koud blauwen" doet bij de verschillende RVS-kwaliteiten.
Ik weet in ieder geval wel dat je er allerlei metalen mee naar blauw, bruin of zwart mee kan kleuren.   Ik keek even verder en zo hier en daar wordt gemeld dat het middel geen RVS zou blauwen ... er zijn evenwel verschillende merken en ook verschillen in chemie.
Het zou kunnen dat het koud blauwen het RVS iets minder roestvast maakt (beter roestvast zou ook kunnen), het blauwen is een tamelijk eenvoudig chemisch truukje: er ontstaat een oppervlakkig laagje met verbindingen die die blauwe, bruine of zwarte kleur geven.
Na het blauwen ook nog even de vrij blijvende oppervlakken van de boutjes dunnetjes zwart spuiten en die lak goed laten drogen is geen slecht idee.

Groeten MarcS

PS   Professioneel laten blauwen/zwarten van RVS kan natuurlijk ook: bijv. door onderdompeling in een gesmolten zoutbad van natriumdichromaat.   Zoiets lijkt mij niet iets voor thuis-experimenten, het gaat om een bad van 400º.

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor Ron63 » 27 Sep 2022, 11:31

Hier in Leiden aan de Rooseveltstraat zit een vestiging van Würth en voor jou nog dichter bij huis aan de Moezel 9-11 Forepark. Kan je altijd nog een keer informeren.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor Edward » 27 Sep 2022, 14:10

Ron63 schreef:Hier in Leiden aan de Rooseveltstraat zit een vestiging van Würth en voor jou nog dichter bij huis aan de Moezel 9-11 Forepark. Kan je altijd nog een keer informeren.

Groet Ron


Würth verkoopt alleen per doos en eigenlijk alleen aan bedrijven. Fabory verkoopt per stuk a;l betaal je dan zowat een doos. Kijk ff bij Indi.nl die hebben best veel en ook zonder KvK inschrijving toegankelijk.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor Erik Peters » 27 Sep 2022, 23:42

Als je rvs warm/heet stookt verkleurt het ook. Kijk maar naar mijn (oorspronkelijk blank rvs) kachelpijp.
IMG_3223.jpeg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten