Tijd voor nieuwe banden en dan nu gelijk maar geschikt voor all terrain :D
Her en der heb ik al wat gezocht naar wat de maximale bandenmaat op een standaard LM mag zijn maar een concreet antwoord heb ik nog niet kunnen vinden.
Over BFG hoor ik goede verhalen dus ik zit te denken aan BF goodrich 235/70 R16 aangezien ik verwacht dat deze goed moeten passen op een standaard geveerde RRC met standaard LM velgen. Bijkomend voordeel wat ik zo inschat is dat de snelheidsmeter nauwelijks zal afwijken.
Mijn vragen zijn dus:
-past de BF goodrich 235/70 R16 op een standard uitgevoerde RRC?
-past de BF goodrich 235/85 R16 op een standard uitgevoerde RRC? Dan win ik namelijk iets in hoogte maar ik wil natuurlijk vermijden dat de wielkasten gepolijst worden in wat ruwer terrein.
-waar zijn deze banden inclusief montage voor een mooie prijs te krijgen in de omgeving Breda (Swolfs?) / Den Bosch? Al ik er namelijk verder voor moet rijden is het voordeel weg gezien de bijkomende brandstofkosten ;)
-wat voor grote verschillen ga ik op asfalt merken als ik van een standaard straatband naar een bredere en hogere AT band ga? Langere remweg bij regen? Zwaartepunt van de koets hoger in bochten? Of is dat alles te verwaarlozen?
Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
LM wielen op een RRC zijn 7'' breed. 235/70-16 gaat dan prima passen.
Benodigd voor deze band is minimaal 6'' maximaal 7.5''
Zie: http://www.bfgoodrichtires.com/tire-selector/name/all-terrain-t-a-ko-tires
Deze banden zijn 29.1'' hoog en dat is vrijwel gelijk aan origineel. Alternatief is 225/75-16.
Wat in de praktijk ook wel gaat passen is 245/70-R16 of 245/75-16. Vooral die laatste is met 30.5'' net wat groter.
235/85-16 is 31.7'' hoog en past op de velgen maar zal in het terrein met standaard vering en standaard koetswerk af en toe aanlopen. Bovendien is deze maat voor de motor en tussenbak aan de grote kant. Dit kan allemaal opgelost worden met een zaag en de tussenbak tandwielen van een defender. Het staat wel super! Maar niet geschikt wanneer je 99% op de weg rijdt.
Een goedkoop adres is Paddock. 118 Euro ex Vat. En opsturen is 5 tot 10 Euro per band. Zie:
http://www.paddockspares.com/sp/cat/WHEELS_AND_TYRES/sub/BF_Goodrich_Tyres/sid/169/sb2/1++All+Terrain+T%2FA+KO.html
Benodigd voor deze band is minimaal 6'' maximaal 7.5''
Zie: http://www.bfgoodrichtires.com/tire-selector/name/all-terrain-t-a-ko-tires
Deze banden zijn 29.1'' hoog en dat is vrijwel gelijk aan origineel. Alternatief is 225/75-16.
Wat in de praktijk ook wel gaat passen is 245/70-R16 of 245/75-16. Vooral die laatste is met 30.5'' net wat groter.
235/85-16 is 31.7'' hoog en past op de velgen maar zal in het terrein met standaard vering en standaard koetswerk af en toe aanlopen. Bovendien is deze maat voor de motor en tussenbak aan de grote kant. Dit kan allemaal opgelost worden met een zaag en de tussenbak tandwielen van een defender. Het staat wel super! Maar niet geschikt wanneer je 99% op de weg rijdt.
Een goedkoop adres is Paddock. 118 Euro ex Vat. En opsturen is 5 tot 10 Euro per band. Zie:
http://www.paddockspares.com/sp/cat/WHEELS_AND_TYRES/sub/BF_Goodrich_Tyres/sid/169/sb2/1++All+Terrain+T%2FA+KO.html
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
Hartelijk dank voor de gedetailleerde informatie.
235/85-16 ga ik dus niet nemen vanwege bovenstaande problemen en aanpassingen maar de BF Goodrich 245/75r16 lijkt me een hele goede keuze. Iemand hier ervaring mee in combinatie met een RRC +standaard velgen?
Bedankt voor de link naar Paddock maar heb ik het goed als dit de prijs gaat worden?
-band = €118
-Vat = 20%= €141,60
-verzendkosten = €10 wat dus + €141,60 op €151,60 per band ex montage komt.
Bij Topbanden kost dezelfde band inclusief verzenden €133,60. Of mis ik ergens iets in de berekening?
235/85-16 ga ik dus niet nemen vanwege bovenstaande problemen en aanpassingen maar de BF Goodrich 245/75r16 lijkt me een hele goede keuze. Iemand hier ervaring mee in combinatie met een RRC +standaard velgen?
Bedankt voor de link naar Paddock maar heb ik het goed als dit de prijs gaat worden?
-band = €118
-Vat = 20%= €141,60
-verzendkosten = €10 wat dus + €141,60 op €151,60 per band ex montage komt.
Bij Topbanden kost dezelfde band inclusief verzenden €133,60. Of mis ik ergens iets in de berekening?
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
Dan is TopBanden helemaal Top!
Check wel nog even of er op je velgen "7J16 tubeless" staat.
Check wel nog even of er op je velgen "7J16 tubeless" staat.
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
Topbanden is zeker top! Van bestellen tot monteren was in een paar dagen geregeld 100% volgens afspraak :)
En ja, het zijn 7J16 velgen dus 245/75R16 past er uitstekend op.
Qua rijden op de (snel)weg merk ik geen verschil met de Michelin en ook de kilometerteller wijkt maar minimaal af(80 op de teller, 78 op de GPS).
Morgen maar eens een stukje zand/modder opzoeken :P

En ja, het zijn 7J16 velgen dus 245/75R16 past er uitstekend op.
Qua rijden op de (snel)weg merk ik geen verschil met de Michelin en ook de kilometerteller wijkt maar minimaal af(80 op de teller, 78 op de GPS).
Morgen maar eens een stukje zand/modder opzoeken :P

RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
Ook de grip op zand en in modder is uitstekend, 100% beter ten opzichte van de Michelin :cheer:
Enig idee hoe ik de optimale bandenspanning kan bepalen voor op asfalt?
Zoals we allemaal weten is de middelste afbeelding gewenst maar dat is nog al lastig te zien met deze banden aangezien er weinig verandert tussen de 2 en de 2.7 bar. :blink:
Enig idee hoe ik de optimale bandenspanning kan bepalen voor op asfalt?
Zoals we allemaal weten is de middelste afbeelding gewenst maar dat is nog al lastig te zien met deze banden aangezien er weinig verandert tussen de 2 en de 2.7 bar. :blink:
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
Het ziet er precies goed uit op die foto! Een mooie keus.
Voor de Range Rover wordt dacht ik 1.9 voor - 2.6 achter voorgescheven. Maar met grote AT banden wordt het vaak weer snel bonkerig. Begin eens met 1.9 - 2.3.
Voor de Range Rover wordt dacht ik 1.9 voor - 2.6 achter voorgescheven. Maar met grote AT banden wordt het vaak weer snel bonkerig. Begin eens met 1.9 - 2.3.
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
De Landrover-specialist geeft aan 2,5 rondom.
Ook wordt her en der geadviseerd om de spanning voor en achter 0,2 bar te laten verschillen, achter iets hoger.
Ik hou het nu op 2,4 voor en 2,6 achter, in de winter 0,2 bar lager rondom, en dat rijdt prima.
Ook wordt her en der geadviseerd om de spanning voor en achter 0,2 bar te laten verschillen, achter iets hoger.
Ik hou het nu op 2,4 voor en 2,6 achter, in de winter 0,2 bar lager rondom, en dat rijdt prima.
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
Bandenspanning achter wat hoger dan voor heeft als doel te voorkomen dat de auto te snel overstuurd wordt. Vooral met extra lading achterin.
2.5 bar rondom rijdt op de snelweg in Nederland vast best aardig en het stuurt ongetwijfelt iets beter.
Aangezien ik hier eerst 22 kilometer over keien moet stuiteren om op asfalt terecht te komen ben ik een groot voorstander van slappere banden ivm cofort.
Dus zoals bijna altijd hangt het advies af van de toepassing.
Ik zou zeggen probeer het uit uit en neem de spanning die het fijnste rijdt.
Als je vaak onverhard op gravel en keien rijden zou ik met tubeless banden (bv AT of MT) niet boven de 2 bar gaan. Je merkt dan elke 0.1 bar in spanningsverschil. Met binnenbanden is het duidelijk een ander verhaal omdat je anders weer te vaak lekke banden oploopt. Die dus harder oppompen.
wat hardere banden op asfalt zijn ongetwijfelt veiliger voor de normale bestuurder. Daarom zal het advies van de bandenboer ook snel wat hoger uitvallen.
2.5 bar rondom rijdt op de snelweg in Nederland vast best aardig en het stuurt ongetwijfelt iets beter.
Aangezien ik hier eerst 22 kilometer over keien moet stuiteren om op asfalt terecht te komen ben ik een groot voorstander van slappere banden ivm cofort.
Dus zoals bijna altijd hangt het advies af van de toepassing.
Ik zou zeggen probeer het uit uit en neem de spanning die het fijnste rijdt.
Als je vaak onverhard op gravel en keien rijden zou ik met tubeless banden (bv AT of MT) niet boven de 2 bar gaan. Je merkt dan elke 0.1 bar in spanningsverschil. Met binnenbanden is het duidelijk een ander verhaal omdat je anders weer te vaak lekke banden oploopt. Die dus harder oppompen.
wat hardere banden op asfalt zijn ongetwijfelt veiliger voor de normale bestuurder. Daarom zal het advies van de bandenboer ook snel wat hoger uitvallen.
Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?
JoostKenya schrijft:
Bedankt! En ik ben er ook erg blij mee, niet te hoog of te breed :)
wgoedhard schrijft:
Klinkt goed en laat ik dat maar eens een tijdje proberen.
JoostKenya schrijft:
Comfort is uiteraard ook belangrijk maar veiligheid in de vorm van de kortste remweg en grip zijn voor mij het belangrijkst. Zoals je zegt is het belangrijk om de bandenspanning iedere keer af te stemmen op de ondergrond. Kasseien heb ik hier genoeg liggen maar onverhard gravel zou ik voor om moeten rijden terwijl de kortste weg prachtig strak asfalt of straatwerk is :)
Ik zal eens wat testen met de verschillende bandenspanningen. Hartelijk dank allemaal voor het advies :cheer: .
Het ziet er precies goed uit op die foto! Een mooie keus.
Bedankt! En ik ben er ook erg blij mee, niet te hoog of te breed :)
wgoedhard schrijft:
De Landrover-specialist geeft aan 2,5 rondom.
Ook wordt her en der geadviseerd om de spanning voor en achter 0,2 bar te laten verschillen, achter iets hoger.
Ik hou het nu op 2,4 voor en 2,6 achter, in de winter 0,2 bar lager rondom, en dat rijdt prima.
Klinkt goed en laat ik dat maar eens een tijdje proberen.
JoostKenya schrijft:
Bandenspanning achter wat hoger dan voor heeft als doel te voorkomen dat de auto te snel overstuurd wordt. Vooral met extra lading achterin.
2.5 bar rondom rijdt op de snelweg in Nederland vast best aardig en het stuurt ongetwijfelt iets beter.
Aangezien ik hier eerst 22 kilometer over keien moet stuiteren om op asfalt terecht te komen ben ik een groot voorstander van slappere banden ivm cofort.
Dus zoals bijna altijd hangt het advies af van de toepassing.
Ik zou zeggen probeer het uit uit en neem de spanning die het fijnste rijdt.
Als je vaak onverhard op gravel en keien rijden zou ik met tubeless banden (bv AT of MT) niet boven de 2 bar gaan. Je merkt dan elke 0.1 bar in spanningsverschil. Met binnenbanden is het duidelijk een ander verhaal omdat je anders weer te vaak lekke banden oploopt. Die dus harder oppompen.
wat hardere banden op asfalt zijn ongetwijfelt veiliger voor de normale bestuurder. Daarom zal het advies van de bandenboer ook snel wat hoger uitvallen.
Comfort is uiteraard ook belangrijk maar veiligheid in de vorm van de kortste remweg en grip zijn voor mij het belangrijkst. Zoals je zegt is het belangrijk om de bandenspanning iedere keer af te stemmen op de ondergrond. Kasseien heb ik hier genoeg liggen maar onverhard gravel zou ik voor om moeten rijden terwijl de kortste weg prachtig strak asfalt of straatwerk is :)
Ik zal eens wat testen met de verschillende bandenspanningen. Hartelijk dank allemaal voor het advies :cheer: .
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten
