Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RaRo74

Re:Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?

Berichtdoor RaRo74 » 29 Mei 2012, 17:59

Afgelopen weekend met volle belading flink wat snelweg kilometers gemaakt en 2.6 bar voor / 2.8 bar achter gaf een heel comfortabel rijgedrag. Bij wijze van 1 vinger aan het stuur bij 130 km per uur is geen enkel probleem.

Op plaats van bestemming de banden afgelaten naar 1.5 vervolgens naar 1.2 waarna uiteindelijk 0.8 bar de beste tractie gaf in zeer los zand(duingebied).

Wat me vandaag wel opviel is dat de hockeysticks af en toe een heel klein beetje(schaafwondje van 1 cm) geraakt worden. Aan de binnenkanten van de banden is overigens niets te zien net als de wielkasten.

Zouden spoorverbreders de oplossing kunnen zijn zodat de hockeysticks niet meer geraakt kunnen worden? Of bestaat dan de kans dat de wielkasten wel geraakt gaan worden?

Ik ben overigens niet bang voor de extra belasting op de wiellagers maar als de banden buiten de wielkasten zouden steken zou ik dat jammer vinden.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

RaRo74

Re: Maximale bandenmaat op standaard RRC LM velg?

Berichtdoor RaRo74 » 04 Mei 2024, 15:47

Hoog tijd voor nieuwe banden!

De BF Goodrich 245/75r16 hebben het al die jaren uitstekend gedaan en hebben nu nog steeds ruim voldoende profiel. Weggedrag, tractie op droog, nat, sneeuw, zand is nog steeds uitstekend. Diepe modder mijd ik al jaren.

Maar helaas, ondanks door al die jaren uit de zon te parkeren beginnen de banden haarscheurtjes te vertonen in de wangen. Nieuwe is dus echt nodig.

Destijds kocht ik de BF Goodrich 245/75r16 nieuw voor 135 euro per stuk. Nu zijn ze online vindbaar voor 238 euro per stuk.

Prima band en zou ze zo weer nemen.
Maar zijn er leukere en vooral goedkopere alternatieven voorhanden? Iemand die ervaring kan delen?

Een band met sneeuwvlok/alpine symbool heeft sterk de voorkeur om zich voor te kunnen doen als winterband in Duitsland hoewel de kans dat ik in Duitsland met sneeuw aan het rijden ben zeer tot zeer klein is. Daar hebben we iets anders voor in het wagenpark.

Wat smaken in deze maat,

https://www.topbanden.com/zoeken/band-4 ... 245/75-R16
RaRo74
Afbeelding

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 04 Mei 2024, 16:53

RaRo74
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Mei 2024, 19:28

Onder mijn 110 Td5 liggen al een paar jaar Nokian Rotiiva AT banden (in de maat 235/85R16). Die werden aangeprezen als zomerbanden, maar hebben ook het 3MPSF symbool voor een winterband! En een paar jaar geleden in de sneeuw deden die, toen nieuwe banden, het uitstekend in de sneeuw, beter dan 'officiële' Cooper Discoverer M&S winterbanden (zonder spikes uiteraard) met nog maar 5 mm profiel, die eerst onder mijn Td5 lagen (de TC greep eerder in bij de Cooper Discoverer banden).

De Rotiiva wordt niet meer gemaakt (hooguit ligt er ergens nog 1) en is opgevolgd door de Nokian Outpost AT.
En ik verwacht niet dat de Outpost AT het minder goed zal doen dan de Rotiiva AT.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Mei 2024, 22:37

RaRo74 schreef:Destijds kocht ik de BF Goodrich 245/75r16 nieuw voor 135 euro per stuk. Nu zijn ze online vindbaar voor 238 euro per stuk.

Prima band en zou ze zo weer nemen.
Maar zijn er leukere en vooral goedkopere alternatieven voorhanden? Iemand die ervaring kan delen?

Een band met sneeuwvlok/alpine symbool heeft sterk de voorkeur om zich voor te kunnen doen als winterband in Duitsland hoewel de kans dat ik in Duitsland met sneeuw aan het rijden ben zeer tot zeer klein is. Daar hebben we iets anders voor in het wagenpark.

Tja, banden zijn ± sinds het "gedoe" in Oekraïne erg duur geworden.

Wellicht zijn de Nokian Outpost AT 245/75r16 een interessant alternatief. Ik ken deze banden alleen op papier, het is de opvolger van de Nokian Rotiiva AT -- de Outpost lijkt iets meer zomer- en net iets minder winterband, maar hij heeft toch nog steeds het 3PMSF symbooltje.
Maar ... goedkoop zal het vast niet worden.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Mei 2024, 00:07

Landmarcs schreef:Wellicht zijn de Nokian Outpost AT 245/75r16 een interessant alternatief. Ik ken deze banden alleen op papier, het is de opvolger van de Nokian Rotiiva AT -- de Outpost lijkt iets meer zomer- en net iets minder winterband, maar hij heeft toch nog steeds het 3PMSF symbooltje.

Moeten ze wel te koop zijn in de gewenste maat. Ik heb ze nog niet kunnen vinden (laat staan een prijs ervan).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mei 2024, 00:25

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Wellicht zijn de Nokian Outpost AT 245/75r16 een interessant alternatief. Ik ken deze banden alleen op papier, het is de opvolger van de Nokian Rotiiva AT -- de Outpost lijkt iets meer zomer- en net iets minder winterband, maar hij heeft toch nog steeds het 3PMSF symbooltje.

Moeten ze wel te koop zijn in de gewenste maat. Ik heb ze nog niet kunnen vinden (laat staan een prijs ervan).

Als je naar Nokian Outpost op de Nokian website kijkt en even naar de 16-inch bandenmaten scrolt dan zie je dat ze bestaan. Hoe het met de leverbaarheid staat weet ik niet.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 05 Mei 2024, 09:26

Bedankt dusver voor het meedenken en zoeken.

De Nokian Outpost wordt in mijn bandenmaat gemaakt maar helaas nergens op voorraad of leverbaar.
Dealerlocator van Nokian werkt helaas niet waardoor het lijkt dat ze niet graag willen of kunnen verkopen.

Wellicht is de Falken Wild Peak A/T AT3WA een mooi alternatief?

https://www.falkentyre.com/en/tyres/4x4 ... ail/139615
RaRo74
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Mei 2024, 10:17

Tja, ik heb de indruk dat omdat de prijzen sowieso hoog zijn iedereen zoveel mogelijk doorrijdt en vooral ook dat de onderlinge concurrentie van de goedkopere banden leveranciers (kennelijk vaak banden-schuivers waren die met kleine winstjes genoegen wilden nemen) op het moment gewoon plat ligt.

Misschien moet je gewoon aan de iets grotere banden-leveranciers vragen wat het gaat kosten als ze de door jou gewenste banden voor je bestellen.   Een bestelling van een beperkt aantal banden is wellicht duurder, het vooruitzicht om ze ook direct te kunnen verkopen is dan weer voordeliger voor de banden-man.

Wat de wereldontwikkelingen ook zijn, banden zullen wel duur(der) blijven.   Het "bakken" van banden vraagt nogal wat energie en (fossiele) energie is nu eenmaal een stuk duurder geworden, iets wat maar zo zal veranderen.

Groeten MarcS

PS   Falken ken ik niet anders dan uit een vergelijkende test waarbij een Falken band met een ander profiel niet zo goed scoorde.   Ik noemde de Nokian omdat Nokian vanuit een tamelijk onbekende achterhoede positie als laarzen-fabrikant zicht ontwikkeld heeft als vooraanstaande winterbanden-fabrikant.   Nokian kent een opeenvolging van banden-varianten omdat ze de banden doorgaand verbeteren (althans zo lijkt het).   En Nokian gebruikt bij (veel van) de banden aramide vezels voor het karkas — als het goed is zorgt dat voor een soepeler maar toch sterk karkas.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 05 Mei 2024, 11:22

Ja ik heb de vraag al uitstaan bij wat leveranciers.
De lokale bandfitters heb ik sinds jaar maar niet meer als nog dag prijzen gevraagd maar kunnen gewoonweg niet meekomen dus sla ik deze keer over.
Ontzettend jammer natuurlijk en ik gun ze best wel wat maar het prijsverschil is dusver altijd veel te groot geweest. Aan alleen montage voor de bandengiganten doen ze niet en vermoedelijk zetten ze dan nog genoeg om via de niet internetafstruiners.
Eigenlijk iedereen die ik uit de buurt ken kiest voor een lokale oplossing uit gemak dus al te schuldig hoef ik me niet te voelen.

Even een voorbeeldje, lokaal zou ik voor de Peugeot ruim 90 euro per band af moeten rekenen, via een online bandengrossier 45 euro inclusief montage /balanceren 20 kilometer verderop.

Prijzen van banden lijken trouwens weer iets aan het dalen want even geleden waren de BF Goodrich nog rond de 280 euro.
Alles valt en staat met containervrachten vol hoe, wanneer en via welke weg deze onze assen bereiken.

Ja precies en vandaar dat ik Nokian ook noemde in mijn begin post. Ik heb ze onder een eerdere 4x4 gehad als winterband en nog nooit zo fijn op besneeuwde bergwegen in Scandinavië gereden. Het leek wel of de grip oneindig goed was op verse sneeuw, Goed te zien omdat de elektronica niet ingreep en pas bij het opzoeken van de grenzen.
RaRo74
Afbeelding

Terug naar “Techniek”