Vering Defender 110 TD5 camper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
koenNL

Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor koenNL » 20 Aug 2022, 21:48

Hoi allemaal,

Ik heb al veel gelezen over vering maar nog niet in het bijzonder over een TD5 met hefdak dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen in de juiste richting.

Wat is het probleem:
Ik heb mij defender omgebouwd naar camper met hefdak en voor 4 personen, hierdoor zit er standaard wat extra gewicht op door de volgende opties:

- De achterbank van een Renault scenic II
- Voorstoelen van scheel
- Hefdak
- Roofrack frontrunner over de hele lengte(met in de vakantie een dakkoffer 200ltr)
- Standaard zit er een dometic Koelbox in
- keuken met wasbak, kookpit & Gastank
- 36ltr water tank onder de linkerkant
- 270 luifel aan de linkerkant
- buitenkeuken (kiwi Kuchenbox) met inhoud aan de linkerkant.
- en soms nog 4 fietsen (3 op de drager op het ahterwiel en 1 op het dak)
- en dan nog stoelen, tafel, bijzet tent en kleding voor 4 personen.

Toen hij net af was voor de vakantie had ik het probleem dat hij linksachter een centimeter of 4 lager hing door de watertank, luifel en keuken.
Aangezien ik weinig tijd had voor vertrek heb ik snel airlifts geplaatst in de achterveren, dit is gelukkig makkelijk te doen op de oprit en nu staat de auto bijna recht. (links zit op maximale druk3.5 bar en rechts op 1 bar)

De vering en dempers lijken me origineel en dat lijkt te kloppen voor een defender uit 2004 met 170.000op de teller.

Nu veert hij eigenlijk wel prima, bij het plaatsen van de airlifts zag ik wel dat de veren bovenaan roesten, alleen merk ik wel dat hij veel body rol heeft. Met rustig rijden geen probleem maar plotseling uitwijken of iets te hard de bocht in is geen pretje.
De auto is een stuk hoger door het hefdak en icm het roofrack ook redelijk wat gewicht boven in.

Het is niet de bedoeling om echt off-road te rijden maar wel om veel onverharde wegen te kunnen rijden tijdens de vakanties. Door de hoogte wil ik ook zeker niet verhogen (eerder 2cm verlagen)

Omdat de airlifts het probleem van het extra gewicht voor de veren al oplossen zou ik die natuurlijk kunnen laten zitten.

Ik heb al een aantal opties bedacht maar weet nog niet wat de beste is:

Optie 1
Anti-rollbar achter installeren
Nadeel: de achterkant kan sneller uitbreken

Optie 2
Heavy duty veren (gele van britpart)
Dempers van Koni Heavy Track of Bilstein

Optie 3
Standaard nieuwe originele veren met de airlifts
Dempers van Koni Heavy Track of Bilstein

Optie 4
Alleen achter twee nieuwe dempers (koni of bilstein) om de body roll te beperken?
Volgens mij kun je het beste alle dempers en veren tegelijk vervangen?

De belangrijkste vraag is wat helpt het beste en is dus het veiligste rijden.

Al vast bedankt voor jullie advies,

groet, Koen

Veer.jpg

Landmarcs

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2022, 22:23

Tja ... wellicht is stap één eens te kijken wat de auto nu weegt. Misschien even zoeken naar een weegbrug (ik zou er niet direct eentje weten hier in de buurt).

Gewoon tamelijk willekeurig de gok wagen met "heavy duty" veren lijkt mij niet verstandig, heel vaak leidt "heavy duty" zonder dat je de specs kent en zonder dat je "beargumenteert" de standaard set-up wijzigt tot een auto die alleen maar beroerder rijdt ... het is immers een compromis, je wilt niet één eigenschap optimaal/maximaal maar vele eigenschappen en dat komt meestal neer op alles sub-optimaal ... het lijkt gek maar sub-optimaal is ze gek nog niet.

Dan is het verder de vraag of je oude 2004 veren nog deugen, na 18 jaar en een onbekende historie zouden ze "moe" kunnen zijn.
Ook is het zinvol om de kleurcode van de veren te achterhalen: zijn het tweetraps of drietraps veren ?   Die "kleurcode" bestaat uit slordig gekwaste verf-strepen (verticaal) op de veren.

Interessant is dat LandRover later onder de "Puma" gasgevulde schokbrekers monteerde en stabilisatorstangen (voor en achter) - onder de Td5 zitten gewone schokbrekers en gewoonlijk geen stabilisatorstangen. Met de standaard-veren - die gelijk gebleven waren - was de "Puma" een stuk stugger in vergelijking met mijn oude Td5.

Anyway, na een weging van de auto - waarbij je liefst ook links en rechts apart weegt - kan je de eerste sommetjes maken. Het Airlift "experiment" geeft je alvast wat extra kennis.

Groeten MarcS

PS   Van een beetje roest worden je veren niet "moe". Van langere tijd (over)belasting wel.

koenNL

Berichtdoor koenNL » 20 Aug 2022, 23:36

Hoi MarcS,

Bedankt voor je reactie.

Weet je vanaf welk gewicht heavy duty veren aan te raden zijn?

Bij de RDW keuring woog hij 2265 ledig en 2365 rijklaar.
Bij de keuring zat er geen roofrack en buitenkeuken op, was de watertank leeg en de originele stoelen voorin.

Ik denk dus dat hij met alles erop en vol ingepakt en met vier personen tussen de 2800 -3000 zal wegen.

Het voordeel van de airlifts is dat je links en rechts apart kunt instellen wat wel een voordeel is gezien het verschil in gewicht tussen beide kanten. Wat pleit voor een medium of standaard veer.

Ik zal de kleur eens bekijken op de veer.

Groet Koen

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Aug 2022, 23:41

Een weegbrug, iedere gemeentewerf heeft er wel eentje om te weten hoeveel je aan rommel brengt.
Maar vaak zijn die zo ingericht dat je niet per wiel kunt wegen, hooguit helemaal of per as. En dan is het nog de vraag of men dat wil. Als het erg rustig is dan lukt het misschien wel.
Hier hebben ze een weegbrug waar je wel elk wiel apart zou kunnen wegen: https://eijva.nl/weegbrug/ en zo zijn er waarschijnlijk wel meer. Hier in de buurt zou ik naar Loonbedrijf Jansen in Lierderholthuis gaan. Gewoon één wiel zo ver mogelijk op de weegbrug zetten en de andere 3 er net naast dit 4 x doen en een keer helemaal wegen (die 4 bij elkaar opgeteld moet het het totaal gewicht zijn). Maar 5 x wegen kost serieus geld.

Als je een stabilisatorstang wilt monteren dan zou ik er ook eentje bij de vooras zetten, dan wordt mijn inziens bodyroll beter beperkt.

Onder mijn 300 Tdi heb ik rondom Koni Heavy Track schokdempers en die doen goed hun werk. Alleen de beschermpijp voor de zuigerstang (achter) is inmiddels weggerot.
Daarom heb ik onder de Td5 rondom Bilstein B6 gasgevulde schokdempers gezet dempt ook goed maar drukt de auto iets uit de veren.
Geen van mijn auto's heeft stabilisatorstangen. De 300 Tdi had vroeger een vrij slappe stabilisatorstang achter (vanwege de Boge nivomat), maar beide zitten er niet meer onder alsmede de originele vrij slappe achterveren van 16 mm verenstaal (vervangen voor gewone, origineel Land Rover, niet progressieve achterveren met 20 mm verenstaal). De 300 Tdi staat wat 'lager' dan de Td5, maar rijdt eigenlijk comfortabeler.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2022, 10:29

Erik Peters schreef:... Koni Heavy Track schokdempers en die doen goed hun werk. Alleen de beschermpijp voor de zuigerstang (achter) is inmiddels weggerot.
Daarom heb ik onder de Td5 rondom Bilstein B6 gasgevulde schokdempers gezet dempt ook goed maar drukt de auto iets uit de veren.

Erik, wellicht kan je ook een "indruk" geven over wat je van de "Puma" gas-schokbrekers vond.
Hoe lijken die in vergelijking met de Koni en de Bilstein ?   Zelf heb ik de indruk dat de "Puma" schokbrekers de auto ook al iets hoger zetten.   Jij hebt ze allemaal ingedrukt (om ze te monteren) en dus op z'n minst een subjectieve indruk van de indruk-kracht die daarvoor nodig was.

Verder ben ik het met je eens: minstens (ook) vóór een stabilisatorstang. Wellicht helpt alleen voor al genoeg, dwz samen met de stuggere AirLift vering achter.

O ja, wat ik in mijn eerste reactie niet noemde (waar ik pas op kwam toen ik even terugbladerde): Waar staat de auto op ?  Welke velgen & banden ?
Ik meen te zien dat ie op standaard stalen velgen staat, de banden herken ik niet.   Er zit nogal wat verschil in de zijdelingse stabiliteit van de verschillende banden, en 235/85x16 op een 5,5 inch brede velg zou gemakkelijk ook nog weer wat extra "rol" kunnen geven. Ik denk dat een voldoende stijve band op een 6.5 brede HD-velg minder rol kan opleveren.   In dit licht mijn ervaringen met 7.5x16 onder een licht beladen auto: Michelin XPC en ruim lucht - stuurt strak en is nogal stug, Michelin Latitude Cross en allerlei bandenspanningen - stuurt blijvend vaag maar is wel comfortabel. De Latitude Cross is zoals ik begrijp een prettige keuze onder een Series.

Groeten MarcS

PS De gewichten zijn serieus maar ook niet "schokkend". Nu ja, met een lichte kampeeruitrusting en mijn eenvoudige inrichting zat ik op jouw leeggewicht-waarden (ik kwam eens langs een graansilo waar ze de weegbrug niet hadden uitgeschakeld - ik vergat de wielen een voor een te wegen, dat had zo gekund).
Waarschijnlijk is het vooral het topzware aandeel dat zwaarwegend is. Een gevulde lage watertank is eerder stabiliserend (die 36 kilo water is ook niet het grootste gewicht).

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Aug 2022, 11:17

Vering is gewoon wetenschap. Wat weegt de wagen? Per as is belangrijk, per wiel is alleen echt interessant als je gaat racen. Je kunt er op een Defender namelijk niks mee.

De originele vering van een 130 met hulpveren is eigenlijk heel goed alleen voor een lege 130 te stug naar mijn smaak. De originele schokdempers werken verassend goed. Ik heb de hulpveren eruit gehaald (de smalle veren in de gewone veren) en lade vrolijk 1500 kg in de bak zonder dat ie ging hangen oid.

Heb je een vaste opbouw en inrichting in de wagen kun je met goede veren en schokbrekers uit. Wisselt de kast vaak dan zijn luchtveren ideaal.

De rode hulp luchtveren vind ik een ideaal compromis om toch lucht te hebben voor een reële prijs en zinder teveel kwetsbare onderdelen. Maar alleen als de basis qua veren en schokbrekers in orde is.

Blijf weg van TerraFirma etc. Origineel of Old Men Emu. De Koni's zijn ook niet meer vergelijkbaar met die van een paar jaar terug. Lijkt wel of die zijn overgenomen oid. Onder de Disco had ik Fox schokdempers, die zijn net zo duur als Koni's maar wel betrouwbaar. Roesten ook nauwelijks itt Koni's.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Aug 2022, 12:56

Edward schreef:De originele vering van een 130 met hulpveren is eigenlijk heel goed alleen voor een lege 130 te stug naar mijn smaak. De originele schokdempers werken verassend goed. Ik heb de hulpveren eruit gehaald (de smalle veren in de gewone veren) en lade vrolijk 1500 kg in de bak zonder dat ie ging hangen oid.

Heb je een vaste opbouw en inrichting in de wagen kun je met goede veren en schokbrekers uit. Wisselt de kast vaak dan zijn luchtveren ideaal.

De rode hulp luchtveren vind ik een ideaal compromis om toch lucht te hebben voor een reële prijs en zinder teveel kwetsbare onderdelen. Maar alleen als de basis qua veren en schokbrekers in orde is.

Blijf weg van TerraFirma etc. Origineel of Old Men Emu. De Koni's zijn ook niet meer vergelijkbaar met die van een paar jaar terug. Lijkt wel of die zijn overgenomen oid. Onder de Disco had ik Fox schokdempers, die zijn net zo duur als Koni's maar wel betrouwbaar. Roesten ook nauwelijks itt Koni's.

Tja ... vlgs mij is een 130 zonder de hulpveren gelijk aan een standaard 110 dwz tweetraps veren (paars-bruin).
De jongere luxe 5-deurs kreeg drietraps veren (vanaf welke datum?). Dat is heel mooi behalve wanneer je de auto direct al zo zwaar maakt dat de eerste trap niks doet en de tweede maar weinig.

En ... mijn 2010 "Puma" heeft standaard gasgevulde schokbrekers, de Td5 had gewone schokbrekers. Per wanneer die gasgeveerde schokbrekers werden gemonteerd weet ik niet, misschien wel per zomer 2010, want ik kreeg ook stabilisatorstangen terwijl de folder zei dat die alleen op een Heavy-Duty uitvoering zouden zitten.
De standaard "Puma" schokbrekers leveren een bescheiden extra draagvermogen: je duwt ze met een zekere moeite in, dus gaat het om max enkele 10-tallen kilo's (maal twee) aan draagkracht - in de praktijk voelt het bij een lege auto duidelijk stugger in vergelijking met de standaard Td5 set-up.

Overigens denk ik dat je bij een wat topzware auto eerder aan die AirLift hulpveren wilt, zeker als de laatste extra kilo's vooral de topzware kilo's zijn.  
Ik reed ooit met mijn oude Td5 afgeladen met een pellet-kachel/moederhaard en verschillende kratten auto-onderdelen naar Zweden en het reed prima ... maar naar Zweden is ook 100den kilometers rechtuit. Met een stevig gewicht achterin - zelfs al lag het zwaartepunt niet al te hoog - ging ie toch een beetje als een 2CV door de bocht (een Eland-proef heb ik maar niet gedaan).

Groeten MarcS

otto64

Berichtdoor otto64 » 21 Aug 2022, 17:11

De mijne weegt ook dik 3 ton en is behoorlijk topzwaar. 4 bar in de rode luchtbalgen werkt echter goed tegen kwispelen op de snelweg.
Off-road laat ik ze leeglopen tot 0.5/ 1 bar. Alleen de kunststof conische blokken in veer/chassis nu binnen het jaar verrot/gescheurd.
Ben ze nu aan het modificeren.
Zie youtube; defender mods and travels/ airhelper springs- a flawed design?
De man heeft volkomen gelijk!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Aug 2022, 19:04

otto64 schreef:Ben ze nu aan het modificeren.

Maak je ze nu dan van hout? En zo ja wat voor houtsoort? Azobe, eik, es of ...?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Aug 2022, 20:41

Is er een wijziging aan die balgen geweest dan? Want een maat van me rijdt er al zes jaar de wereld mee rond zonder problemen. Moet wel bekennen dat die niet in de standaard veerhanger gemonteerd zijn maar op de platen van de dislocation cones die erin zaten. Daar hebben we de cone vanaf geslepen en de plaat laten zitten omdat die in het chassis gelast waren. Wellicht maakt dat verschil.

Al was Martin van Landreiziger.nl er ook vele reizen op een rij tevreden over voor zover we hier konden lezen. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”