Vering Defender 110 TD5 camper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Landmarcs » 27 Aug 2022, 22:15

Edward schreef:
Landmarcs schreef: een bijpassende sleurhut (keurig groen en de uitstraling van een luxe paardenkar ... wel kleine paardjes ) ... da's ook een oplossing, kan je direct weer een heleboel meenemen.

Voordeel daarvan is ook dat je een "basekamp" kunt inrichten en van daaruit tochten kunt ondernemen zonder een te zware auto en dat je niet steeds een dak tent in en uit hoeft te klappen of een bed om te bouwen oid.

Hoewel ik prima in achterin Bussie kan slapen hang ik er ook gewoon een kar achter met klaptent erop. Kan die straks ook gewoon achter de Serie. Ik zie het voordeel van een te zware, lompe onhandige camper niet.

Of dat nou een LaRo is of een mercedes, VW of Fiat... :roll:

Tja, de base-camp strategie is natuurlijk het tegendeel van het camper-bestaan. Morgen gaan er hier weer buren een paar huizen verderop met de camper op pad ... ze hebben een boekje met camper-routes en blijven nooit langer als een paar dagen op één plek (ik zou er moe van worden).
Zelf ben ik van de middenweg: Voor een base-camp heb ik een tentje dan wel een serieuzere tent (de tent die ik ooit voor mijn schoonmoeder uitzocht) ... en voor onderweg, of voor een wat beweeglijker expeditie slaap ik (of slapen wij) in de HardTop van de 110, een ruime tarp-luifel eroverheen en klaar is Marc (en als het teveel gedoe is, of niet de moeite: gewoon een grote visparaplu in de deuropening). Dus geen lompe en zware camper met klapdak en vaste luifelconstructie.
Ieder zo z'n ding ... ik heb vooralsnog niks met trekhaken.

Groeten MarcS

PS.   Nog een nagekomen vraagje: Hoeveel extra gewicht zit er nu in het hefdak zelf, dus in het raamwerk, de verstevigingen en de verhoging van het dak ?   Het zal wat wegen maar toch geen honderden kilo's.   Voor de officiele camper-ombouw komt en dan nog een en ander bij: Slaapplaats en (een minimaal) keukenblokje ... maar voor de rest zijn het (luxe) keuzemomentjes. Kies je voor teveel luxe dan voel je dat weer ergens anders.   Ben je slim/handig etc dan laat je in ieder geval alle "luxe" niet meewegen als je naar de RDW-weegbrug gaat. Verder zorg je ervoor dat de grootste gewicht-dichtheden (de compacte kilo's) zoveel mogelijk centraal tussen de assen en zo laag mogelijk opgeborgen zijn.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Sep 2022, 19:07

koenNL,

Ben je al iets verder ?  
Weet je welke veren nu onder je auto zitten, en/of weet je wat het effect is van een extra lading (bijv. een persoon) hetzij links- danwel rechts-achter ?

Het blijft vreemd dat de auto zo scheef hangt.   Als ik met mijn bovengemiddelde gewicht links- of rechtsachter mijn gewicht in de schaal werp (en dat telt dan, een meter achter de achteras, extra zwaar) dan gaat ie nog niet zo scheef.

Groeten MarcS

koenNL

Berichtdoor koenNL » 05 Sep 2022, 15:30

Hoi Marcs,

Momenteel veel aan het reizen dus weinig voortgang.

Ik heb snel naar de veer gekeken en zag alleen een klein stipje paarse verf. Veren zijn wel roestig en volgens mij hebben ze er in het verleden met een paardentrailer gereden.

De veren zullen volgens mij gewoon slap zijn, ik ga de veren en dempers eerst vervangen in het najaar.
Maar hij gaat binnenkort eerst even weg voor een nieuwe koppeling en toplager.

Over twee weken ben ik bij het familie weekend van de LRCH, ik weet niet wie er nog meer komen maar dan kunnen we het altijd eens live bekijken.

Groet Koen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2022, 15:48

koenNL schreef:Ik heb snel naar de veer gekeken en zag alleen een klein stipje paarse verf. Veren zijn wel roestig en volgens mij hebben ze er in het verleden met een paardentrailer gereden.

De veren zullen volgens mij gewoon slap zijn, ik ga de veren en dempers eerst vervangen in het najaar.
Maar hij gaat binnenkort eerst even weg voor een nieuwe koppeling en toplager.

Tja, een zware paardentrailer en wellicht zo nu en dan ook een wat zwaarder leven zou niet zo zeer "slappe" maar wel doorgezakte veren kunnen opleveren.   Ik bladerde even terug en vorig jaar stond de teller op 167.000 km, nu al toe aan een nieuwe koppeling zegt mij dat ie hetzij zwaar heeft moeten werken, danwel de koppeling liefdeloos bediend is (of natuurlijk beide).   Het toplager is gewoon een Td5 dingetje, die kunnen vanaf nieuw al lawaaiig zijn.
Anyway: goeie kans dat de veren als je ze straks naast elkaar zet verschillend ogen (zelfs als ze beide de bruin-paarse markering hebben), dan is er één meer doorgezakt. Goeie kans dat je dan met nieuwe (of weinig gebruikte "semi new take off") veren de auto weer netjes recht hebt. Dat ie met ongelijke veren als een dweil rijdt is niet verwonderlijk ... 't is eerder verwonderlijk dat zoiets niet bij een APK tot afkeur leidt: met een links-recht ongelijke dweil van twee-en-een-halve ton wil je geen noodstop en/of uitwijkmanoeuvre maken.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”